۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۵۱۹۰۰۲
آیت الله مکارم شیرازی در جمع زائران رضوی مطرح کرد؛

انتقاد از ورود بی رویه اجناس قاچاق به کشور/ دغدغه دولت رونق اقتصادی باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از ورود بی رویه اجناس قاچاق به کشور انتقاد کرد و از دولت خواست رونق اقتصادی را در کشور ایجاد کند تا جوانان از بیکاری نجات یابند.
سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم مظهر رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی، شب گذشته در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی، ایمان به خدا را ملاک اصلی رفتار انسان ها دانست و با بیان این که هر کس این ایمان راسخ داشته باشد می داند که خداوند متعال به او از رگ گردن نیز نزدیک تر است، گفت: همواره اعتقاد به این داشته باشید عالم در محضر خداست.

وی با بیان این که باید این را باور کرد و بدانیم که نباید در پی ظلم و ستم و زور و تزویر و ریا رفت، تصریح کرد: هرگز در زندگی خود به دنبال رشوه خواری، سرقت و دزدی اموال دیگران و یا غیبت و تهمت نباشید و خداوند متعال را حاضر و ناظر اعمال خودتان بدانید و این را باور کنید که هیچ یک از رفتارتان از نظر پروردگار دور نمی ماند.

معاد دادگاه عدل عظیم الهی و محل پاسخگویی اعضا و جوارح انسان است

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر انسان ایمان راسخ به معاد داشته باشد به خوبی می داند که آنچه در روز قیامت شهادت می دهد اعضا و جوارح بدن انسان است؛ در حقیقت معاد دادگاه عدل عظیمی است که شواهد آن همین اعضای بدن انسان است و با این نگاه و نظر باید تلاش کرد تا اعمال انسان در مسیر مورد رضایت خداوند متعال و مورد تاییدات حضرت حق قرار بگیرد.  

وی با اشاره به ضرورت انجام اعمال صالح در ادامه راه ایمان به خدا، اظهار کرد: میوه درخت ایمان عمل صالح است و یکی از امتیازات قرآن نیز این است که مسائل را به صورت جامع بیان می کند که این جامعیت در تبیین معانی عمل صالح سبب شده تا برای فرد، جامعه، سیاست، اقتصاد، اخلاق و همه حوزه های زندگی بشری مصداق داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بر اساس بیان امام صادق(ع) ایمان هفتاد در دارد که مهمترین آن توحید است، ابراز کرد: در کتاب وسائل الشیعه روایات متعددی در خصوص موانعی که بر سر راه مسلمانان وجود دارد و راه رفع آن آمده و در هیچ یک از قوانین دنیا قانونی در خصوص موانع دنیا بیانی نگفته اما قانون اسلام حتی برای ساده ترین مسائل نیز برنامه دارد.

ضرورت تسهیل در امر ازدواج جوانان

وی ادامه داد: عمل صالح این است که امکانات و تسهیلات ازدواج را برای جوانانی که در معذوریت هستند فراهم کنید، به عنوان مثال ببینید که اگر جوانانی از توانایی مالی کمی برخوردار هستند آنان را یاری کنید.

عمده انحرافات و پرونده های دادگاه مولود بیکاری است/ بیکاری منشا مفاسد است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عمل صالح فراوانی در اطرافمان وجود دارد اما از آن ها غافل هستیم، یکی از این اعمال را ایجاد اشتغال برای جوانان دانست و خاطر نشان کرد: بیکاری منشا مفاسد فراوانی است و عمده این انحرافات و یا پرونده های دادگستری مولود بیکاری است که اعمال صالح می تواند درمانی شایسته برای این معضل اجتماعی باشد.

انتقاد از وضعیت اسف بار اشتغال در کشور

این مرجع تقلید با اشاره به سه رکن اصلی در درمان بیکاری بیان کرد: رکن اول جوانان هستند که بیان می کنند فلان کار در شان ما نیست، امروز سوال ما از آنان این است که اگر بیکاری در شان شما نیست پس چرا امیرمومنان(ع) کشاورزی و باغبانی می کردند.

وی یکی از مهمترین عوامل بیکاری را طرز تفکر نادرست و اشتباه برخی جوانان دانست که عده ای خیال می کنند کار شایسته آنان نیست و با انتقاد از وضعیت اشتغال امروز جامعه، از جوانان خواست تا با همت و توان به دنبال کار و فعالیت باشند.

انتقاد از سرمایه دارانی که اموال خود را در مسیر تولید کار قرار نمی دهند

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با انتقاد از سرمایه دارانی که اموال و سرمایه های خود را در بانک ها خارجی گذاشته و از خدمت اشتغال و تولید کار برای جوانان جامعه خارج کرده اند، ابراز کرد: قرآن کریم اینان را تهدید شدیدی کرده آن طور که می گوید کسانی که سرمایه دارند اما آن را در خدمت تولید کار برای جوانان قرار نمی دهند عذابی سخت و مهلک در انتظارشان است.

وی با بیان این که روز قیامت این سرمایه های بی حاصل را تبدیل به سکه کرده، در آتش جهنم داغ می کنند و بر پیشانی و پهلوی اینان می گذارند، اظهار کرد: در روز معاد به اینان می گویند اینان سرمایه هایی بود که از گردش به بهانه اینکه قرار دادن آن در مسیر تولید هزینه و مشکلات دارد خارج کردید.

دغدغه دولت رونق اقتصادی باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، رکن سوم را دولت دانست که متولی تولید کار است و با بیان این که باید دولت هزینه های اضافی را حذف کرده و با همه توان در شرایط فعلی دغدغه اش رونق اقتصادی باشد، از دریافت یارانه های بی دلیل ثروتمندان انتقاد و تصریح کرد: بارها به مسؤولان گفته ام که شجاعت به خرج دهید، تصمیم بگیرید و این معضل یارانه ثروتمندان را حل کنید.

بنا بود یارانه چرخ های اقتصادی کشور را راه بیاندازد

وی با بیان این که این یارانه تنها سهم مستحقین واقعی یعنی قریب به 30 درصد جامعه است و نباید این سرمایه های هنگفت از بیت المال به دست آنانی برسد که به این پول نیازی ندارند، بیان کرد: بنا بود با این یارانه چرخ های اقتصادی کشور به راه بیافتد اما متاسفانه امروز بر خلاف این جلوی تولید کار گرفته شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در خصوص یارانه ها بارها به مسؤولان بیان کرده ام تا جلوی بی قانونی آن گرفته شود، حل مشکل یارانه ها را نیازمند شجاعت مسئولین و عزم جدی آنان دانست و اظهار کرد: دلیلی ندارد بیت المال خرج متمکنین شود.

دولت قاطعانه برابر بانک های افسار گسیخته بایستد

وی با بیان این که رسالت دولت این است تا جلوی بانک های افسار گسیخته را بگیرد، یادآور شد: امروز به من گزارشی رسیده که عده ای کارخانه راه انداخته اند و سودشان ده درصد است؛ اما بانک از آنها سی درصد سود می گیرند که این طرز از برخورد بانک ها عامل ورشکستگی و تعطیلی کارخانه می شود و باید این وضعیت اصلاح شود.

انتقاد از ورود بی رویه اجناس قاچاق به کشور

این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که باید برابر قاچاق کالا گرفته شود تا چرخ های اقتصاد به گردش در بیاید، از ورود ده ها کامیون جنس قاچاق به کشور انتقاد و آن را خطری بزرگ برای کشور دانست و گفت: جوانان و دولتمردان دست به دست هم دهند و با همتی جهادی تولید کار داشته باشند و بدانند تا تولید کاری نباشد خانه و کاشانه برای جوانان فراهم نمی شود.

وی با اشاره به عمل صالح دیگری یعنی اصلاح ذات البین، آن را سفارش شده انبیا و ائمه معصومین دانست و به زوج های جوان توصیه کرد تا اختلافات خود را در محیط خانواده حل کنند و نگذارند به فضای دادگستری کشیده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ریش سفید های جامعه در اصلاح ذات البین نقش اساسی دارند و نباید از این رسالت خود غفلت کنند، خاطر نشان کرد: وجود مقدس رسول خدا(ص) در بیانی فرمودند که آنچه از نماز و روزه که ستون دین و عامل معراج مومن است ارزش برتر و بیش تری دارد اصلاح ذات البین بوده و اختلافات عامل نابودی جامعه می باشد.

وی با انتقاد از آمار پایین ازدواج و رقم بالای طلاق در کشور، این را دو معیار جامعه بیمار دانست و با بیان این که هر کس می تواند اصلاح ذات البین کند باید بشتابد و از مشکلات آن نهراسد، بیان کرد: اگر اصلاح ذات البین دردسری دارد آن را به جان بخرید چراکه این مشکلات عبادت و ضامن نجات جامعه از مشکلات است. هر کس بین مردم را اصلاح کند بین خود و خداوند متعال را اصلاح کرده است.

ابزار فضای مجازی در خدمت علم و دانش قرار گیرد نه فساد و تباهی

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به یکی دیگر از اعمال صالح در راه خدا یعنی مبارزه با فساد به خصوص در فضای مجازی، با بیان این که این شبکه های اجتماعی امروز بلایی عظیم است که به جان مردم افتاده، اظهار کرد: متاسفانه امروز این ابزار اثرگذار به جای اینکه در خدمت علم و دانش باشد در مسیر فساد و تباهی قرار گرفته است.

وی با بیان این که بسیاری از طلاق ها، بخشی از دزدی و سرقت ها و یا مفاسد دیگر مربوط به همین فضای مجازی است، ابراز کرد: شما باید کاری کنید که جوانانتان آلوده فساد به این فضا نشوند چراکه گاه سرنوشتشان را تغییر می دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برای ما نقل کرده اند در خارج از کشور فضای مجازی بخش هایی پیدا کرده و هر کس در هر رده سنی به بخشی از این فضا احاطه دارد، از قرار دادن همه بخش های فضای مجازی در همه رده های سنی در ایران اسلامی انتقاد کرد و از مسؤولان خواست تا به این موضوع رسیدگی کنند.

ضرورت تسریع در رسیدگی به وضعیت مناطق آسیب دیده در زلزله و سیل

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله به خصوص در اطراف شهر مشهد اشاره کرد و با بیان این که یکی از مهمترین اعمال صالح سفارش شده تسریع رسیدگی به وضعیت این مناطق است، گفت: وقتی اتفاقی همچون سیل و زلزله رخ می دهد رسانه ها تا یک ماه آن را برجسته می کنند اما سپس فراموش می شود.

این مرجع تقلید با انتقاد از عدم اطلاع مردم نسبت به آنچه برای صاحبان مجتمع تجاری پلاسکو اتفاق افتاد، بیان کرد: امروز مردم ما نمی دانند که چندین هزار نفر مشغول به کار در این مرکز چه سرنوشتی دارند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا وضعیت چنین اتفاقاتی در کشور فراموش نشود و از دولت و خیرین خواست تا با تعامل با یکدیگر هرچه سریعتر به وضعیت این مناطق رسیدگی شود و در راه رفع مشکلات آنان پیشقدم شوند.

در حل مشکلات کشور کار فردی پاسخگو نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که البته در مسیر حل مشکلات مختلفی که در این مناطق برقرار است کار فردی جواب نمی دهد بلکه باید گروه هایی در این راستا فعال شوند و از تلاش و ممارست خود دریغ نکنند، اظهار کرد: امیدوارم مجموعه ای در راستای خدمت رسانی هرچه سریعتر به این مناطق تشکیل شوند و با همت جهادی خود مشکلات را مرتفع کنند.

همت خود را در راستای خدمت به مردم بگذارید

وی در پایان تغییر و تحول روحی را از آثار زیارت ثامن الحجج دانست و با بیان این که اگر تغییر روحی پیدا نکردید بدانید زیارت شما پذیرفته نشده، از همه مردم خواست تا با قلبی پاک و با استغفار و توبه به بارگاه منور رضوی مشرف شوند و اظهار کرد: همه همت خود را در راستای خدمت به مردم بگذارید و پیوسته امر به معروف و نهی از منکر کنید؛ اینگونه تحول روحی در شما پیدا می شود و از این بارگاه که کانون لطف خداست، دست خالی باز نمی گردید./864/ ۲۰۰

 

ارسال نظرات