۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۵۱۸۹۹۷
رييس سابق سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي استان اصفهان:

حوزه و دانشگاه پايه و اساس مفاهيم تمدن نوين اسلامي را بنيانگذاري كنند

رييس سابق سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي استان اصفهان، گفت: مطالبه رهبري از تمدن نوين اسلامي از دو مركز علمي كشور يعني دانشگاهها و حوزه هاي علميه است؛ بنابراين حوزه و دانشگاه به عنوان دو مجموعه علمي بايد پايه و اساس مفاهيم تمدن نوين اسلامي را بنيانگذاري كنند.
عليرضا احسان دوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، عليرضا احسان دوست، بعد از ظهر امروز در مراسم اختتاميه نخستين دوره طرح جامعه شكوفايي انديشه ‹‹دوره خط امام دانشگاهي›› در دانشگاه پيام نوركاشان، از برگزاري دوره هاي مقطعي معرفتي انتقاد كرد و از عدم انسجام و پيوستگي دوره هاي معرفتي به عنوان يكي از آسيب هاي اين حوزه نام برد.

وي افزود: با وجود ظرفيت علما و فضلاي حوزه علميه و اساتيد دانشگاهي متعهد و انقلابي، اين امكان را براي ما فراهم كرده است تا از اين ظرفيت استفاده كنيم، اما متأسفانه هيچ طرحي براي تداوم دوره هاي معرفتي وجود ندارد.

احسان دوست با تأكيد بر تداوم اين دوره در طول سال و سالهاي آينده گفت: تداوم برنامه معرفتي براي دانشجويان و استفاده دانشجويان از اين فرصت مي تواند بسياري از شبهات را جوابگو باشد، چرا كه امروز شبهات به روز كه نه بلكه به لحظه است و بايد جدي گرفته شود.

وي از خريد و فروش دين به عنوان يكي از شبهات رايج امروز نام برد و بيان كرد: امروز جرياني در حال ترويج و توسعه و گسترش است كه در قبال دريافت پول دين خود را به حراج مي گذارند.

رييس سابق سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي استان اصفهان، همچنين، ترويج نحله ها در فضاي مجازي را يكي از چالش هاي امروز خواند و تأكيد كرد: تنها راه مقابله با ترويج نحله ها در فضاي مجازي مطالعه و آموزش و آگاهي جوانها است.

احسان دوست از دانشجويان خواست تا بخشي از برنامه هاي خود را مطالعات راهبردي و استراتژيك قرار دهند چرا كه امروز رشته ها و ميان رشته هايي با عنوان آينده پژوهي با موضوع امام زمان و مهدويت و آينده پژوهي در مباحث اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي مصوب شده  است كه حتي در حوزه نيز تدريس مي شود، بنابراين آينده پژوهي به اين معني است كه ما نبايد در زمان متوقف باشيم.

وي با اشاره به اين فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني براينكه، دانشجويان يك دوره نقادانه انديشه ليبرال دمكراسي را مطالعه كنند، گفت: برخي از آدمهاي نفوذي و يا واداده و حتي برخي از انقلابيون سابق كه كم آورده اند امروز حكومت ديني را ضرورت نمي دانند و در برخي محافل علمي نيز غير مستقيم و با شيوه ها و شگردهايي اين تفكر را القا مي‌كنند كه ما اصلا نبايد حكومت تشكيل مي داديم و نبايد انقلاب مي‌كرديم.

احسان دوست، در ادامه به مفهوم جامعه سازي اسلامي و مفهوم تمدن نوين اسلامي نيز اشاره كرد و گفت: براي تمدن نوين اسلامي كه مبتني بر راهبرد و آينده جمهوري اسلامي است در زمان حاضر متوقف شده ايم و هيچ سيري براي آينده نداريم.

وي اولين حركت براي تمدن نوين اسلامي در سطح دانشجويي را جريان سازي و گفتمان سازي دانست و افزود: مطالبه رهبري از تمدن نوين اسلامي از دو مركز علمي كشور يعني دانشگاهها و حوزه هاي علميه است، بنابراين دانشگاه و حوزه دو مجموعه علمي بايد پايه و اساس مفاهيم تمدن نوين اسلامي را بنيانگذاري كنند.

وي ادامه داد: براي رسيدن به تمدن نوين اسلامي، ابتدا بايد جريان سازي كرد و در ادامه آن را تبديل به گفتمان غالب كرد و در مرحله سوم، مدل و الگويي را طراحي كرد كه اين مدل را بتوان در حوزه  هاي فكري، فرهنگي، اقتصادي و سياسي پياده كرد تا در لايه هاي بالادستي متوقف نشد.  

به گفته وي، بحث جريان سازي، گفتمان سازي، پي ريزي مفاهيم و نوشتن الگو و طراحي آن، وظيفه حوزه و دانشگاه است.

احسان دوست گفت: اگر مباحث تمدن نوين اسلامي كه رهبري آن را مطرح كرده است روي ميز مطالعاتي چهارصد اتاق فكر در آمريكا قرار دارد و آن را در دستور كار خود قرار داده اند براي اين است كه آنها بيكار و ساكت نخواهند بود تا نظاره گر نظام سازي ايران و خط مقاومت باشند.

احسان دوست يادآور شد: الوين تافلر و همسرش از نويسندگان متفكر آمريكايي سالها قبل هشدار داده بودند موج گرايش به دين و معنويت كل جهان به ويژه غرب و به ويژه جوانان را در غرب فرا گرفته است و به سياستمداران حاكم بر آمريكا متذكر شده بودند، اگر غفلت كنند غرب يكپارچه به طرف خدا حركت خواهد كرد.     

به گفته وي، آمريكايي ها 11 سپتامبر را درست كردند تا اسلام را نابود كنند، اما اگر تا قبل از حادثه 11 سپتامبر مسلمانان 11 مسجد در لندن داشتند، امروز به 200 مسجد افزايش يافته است و اگر 5 هزار جلد قرآن چاپ مي شد شد امروز قرآن به چاپ ميليوني رسيده است.  

احسان دوست اظهار داشت: دشمن به هر ميزان عليه اسلام و معنويت تلاش كنند از طرف ديگر گرايش مردم به طرف اسلام و دين و معنويت و خدا بيشتر خواهد شد.

وي با يادآوري صدور دو پيام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمريكا، گفت: بازخوردهاي مثبت اين دو پيام معظم له را  اگر در فضاي مشاهده كنيد،خواهيد كرد چه غوغايي به پا كرده است، ضمن اينكه در فضاي حقيقي نيز فعاليتهاي زيادي در اين زمينه انجام شده است و يا در حال انجام است.

احسان دوست، با اشاره به اينكه، آمريكا در جريان تكفيري سلفي خود براي زدن چهره اسلام و مسلمانان تلاش مي كند، گفت: اكنون كه تمدن غرب درحال فروپاشي است  ضروري است تا ما نيز براي  ايجاد يك تمدن اسلامي نوين قوي باشيم و تلاش كنيم.

وي همچنين در ادامه با اشاره به اينكه اگر شهيد محسن حججي با شهادت خودش دنيا را تحت تأثيرقرارداد براي اين بود كه شهيد حججي اخلاص داشت، گفت: شهيد حججي وصيت كرده بود علاقه دارد دوبار شهيد شود، يكبار قبل از ظهور امام زمان و يك بار زماني كه حضرت ظهور مي كند، بنابراين نمونه اين جوانها را زياد داريم.

در ادامه مجتبي مطاع، مسؤول بسيج دانشجويي كاشان نيز حضور دانشجويان در نخستين دوره طرح جامعه شكوفايي انديشه ‹‹دوره خط امام دانشگاهي›› را عشق ورزي خواند و افزود: شما دانشجويان موج هاي خروشاني هستيد كه در جبهه جنگ نرم و در جهاد اكبر قرار داريد.

وي افزود: اگر دانشجويان در كاري كه بر عهده دارند عشق ورزي داشته باشند تبديل به موج خروشاني خواهيد شد كه به درياي انديشه رهبري متصل هستيد و به عنوان آتش به اختيار در سنگر بسيج دانشجويي حضور داريد.

مطاع در ادامه يادآور شد: شما دانشجويان در جبهه فرهنگي دانشگاه قرار داريد كه به درياي خروشان انديشه رهبري وصل هستيد و در جبهه جهاد اكبرو مبارزه با نفس قرار داريد.

وي با تأكيد بر اينكه، ما نبايد درگير اهداف كوچك باشيم و اهداف بزرگ را از دست بدهيم، اظهار داشت: رمز پيروزي شما دانشجويان عشق ورزي و موج خروشان در بسيج دانشجويي است.     

لازم به ذكر است، نخستين دوره طرح جامع شكوفايي انديشه ‹‹دوره خط امام دانشگاهي›› دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كاشان با حضور اساتيد حوزه علميه قم و دانشگاه و با موضوعات اخلاق، عفاف وحجاب، مهدويت، روانشناسي، ازدواج، جنگ نرم و سياست از 21 تا 26 مرداد ماه به مدت 6 روز در دانشگاه پيام نور كاشان برگزار شد و در پايان به دانشجويان شركت كننده در اين طرح گواهينامه طرح اهدا شد./1307/پ۲۰۲/ب۱  

ارسال نظرات