۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۱۸۹۸۸
رییس مرکز آموزش عالی قاسم بن الحسن:

حوزه منابع اسلامی را به دانشجویان علوم انسانی ارائه دهد

رییس مرکز آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) گفت: حوزه‌های علمیه باید منابع علمی و اسلامی را به دانشجویان رشته‌های علوم انسانی ارائه دهند.
علم الهدی علم الهدی

حجت‌الاسلام محمدباقر علم الهدی، رییس مرکز آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مهمترین موانع تحول علوم انسانی در کشور، گفت: یکی از موارد بسیار مهم در بخش توسعه انسانی و مدیریت جامعه مدرن امروزی پرداختن به رشته‌های علوم‌انسانی است زیرا رشته های علوم انسانی در حقیقت پاسخگوی نامه‌های متفاوت در عرصه‌های تعاملی و مدل ارتباطی هستند و تمامی مباحثی که مربوط به نظام مدیریت جامعه از جمله حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی هستند را پاسخ می دهد؛ به همین سبب تمامی تحولات مردم را دربرمی‌گیرد.

لزوم آموزش‌های اسلامی برای مدیران آتی جامعه

وی اظهار داشت: در جامعه‌ای که مبنای آن  بر اساس محور دینی و اصول ارزشی اداره می‌شود باید مخاطبانی که در آینده به عنوان مدیران اجرایی مسؤولیت برعهده می‌گیرند آموزش‌های اسلامی در تمامی ابعاد آن از جمله جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوقی ،تربیتی ، مشاوره و ... را از دستگاه ارزشمند اهل بیت (ع) فرا گیرند.

 لزوم توجه به آموزش‌های دینی امام صادق

رییس مرکز آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) گفت: امام صادق(ع) نظرات اهل‌بیت(ع) را به بشریت اعطا کرده است که متاسفانه از این دیدگاه و نظرات استفاده نشده اما غربی‌ها با معرفی و سازماندهی دستاوردهای علمی خود به بشریت، مانع تبلور علوم دینی شدند.

نبودن متون مدون و تنظیم برای دانشجویان رشته علوم انسانی

 حجت‌الاسلام علم الهدی افزود: متاسفانه کارشناسان بعد گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران متون مدون و تنظیم‌شده‌ای ارائه نکردند که در اختیار دانشجویان و مخاطبان این رشته قرار دهند.

 وی تصریح کرد: متاسفانه کلاس هاس علوم انسانی همچنان براساس کتاب‌های غربی‌ها مورد آموزش قرار می‌گیرند که این بزرگترین عامل توقف رشته علوم انسانی از نگاه اهل‌بیت(ع) است.  

نقش تاثیرگذار حوزه‌های علمیه در زمینه تحول در علوم انسانی

حجت‌الاسلام علم الهدی با اشاره به رسالت حوزه‌های علمیه در زمینه تحول علوم انسانی، عنوان کرد: قطعا یکی از مهم‌ترین منابعی که می‌تواند در تحول و تغییر رشته‌های علوم انسانی نقش تاثیرگذاری داشته باشد حوزه‌های علمیه هستند زیرا حوزه و دانشگاه همانند دو بال برای پرواز به سوی افق روشن لازم هستند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه می‌توانند با معرفی و ارائه سهم اسلامی و دینی از بیانات اهل‌بیت(ع) راهکارهای زیبایی از علوم انسانی را در ابعاد مختلف روانشناسی، تربیت کودک، حقوق و سایر موارد که مرتبط به قلمرو و مباحث دینی است را ارائه دهند و دانشگاه‌ها می‌تواند آن را به عنوان یک منبع علمی برای مخاطبان و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی ارائه  کنند.

نداشتن متولی برای تحول در علوم انسانی

وی با اشاره به عملکرد ضعیف حوزه در تحول علوم انسانی اظهار داشت:  قطعا حوزه در زمینه تحول علوم‌انسانی و اسلامی قدم‌های خوبی را برداشته اما آنچه   مد نظر بوده را انجام نداده است، البته چون علوم انسانی و اسلامی در کشور متولی خاصی نداشت، این مسأله از عوامل مانع رشد آن بوده است.

رییس مرکز آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) بیان داشت: درباره تحول علوم انسانی کتاب‌هایی نگارش شده که بیشتر جنبه آموزشی داشته که متاسفانه به عنوان کتاب آموزشی مطرح نشده است البته حوزه اقداماتی در این زمینه انجام داده که کافی نبوده است از این‌رو حوزه و دانشگاه نیازمند هستند که با تشکیل جلسات مشترک  و استفاده از کارشناسان متخصص در تمامی رشته‌های علوم انسانی ورود کنند تا در مقاطع مختلف دانشگاهی کتاب‌های ارزشمندی را ارائه دهند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: امید که با اقدامات اخیر در حوزه علمیه به یاری خداوند متعال فرجام زیبایی در تحول رشته های علوم انسانی ایجاد شود./807/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات