۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۱۸۹۸۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

ضرورت ورود جدی حوزه علمیه برای تحول بنیادین در علوم انسانی

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: توجه به مبادی دینی و ریشه های صحیح علوم انسانی و اسلامی برای ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی بیشتر از هر قشری متوجه حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به ضرورت ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی، اظهار داشت: نقش حوزه های علمیه در این رابطه انکار ناپذیر است .

وی افزود: علوم انسانی ریشه در تعالیم دینی دارد که پرچمدار آن حوزه های علمیه هستند و پیش از تشکیل مدارس عالی و دانشگاه ها، این حوزه های علمیه بودند که علوم انسانی را شکل داده و متحول کردند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: دروسی مانند اخلاق، فلسفه، منطق، ادبیات و معارف دینی که از ملحقات علوم انسانی است در مدارس و مکاتب دینی به مردم آموزش داده می شد.

وی با بیان اینکه تنها از طریق علوم انسانی اسلامی می توان به علوم انسانی جهت دهی توحیدی و وحیانی داد، خاطرنشان کرد: کسانی که به رب الارباب و پدید آورنده همه چیز معتقد بوده و توحید با ذات و سرشت آنها در هم آمیخته شده است، می توانند مروجان علوم انسانی توحیدی شده و در مسیر حفظ و احیا دین قدم بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری وظیفه حوزه های علمیه را جهت دهی صحیح و الهی به علوم انسانی خواند و تصریح کرد: متاسفانه خیلی از علوم انسانی حاضر در مراکز علمی و دانشگاهی کشور وارداتی از جهان غرب و الحاد است که بالطبع رویکردی ملحدانه داشته و با علوم انسانی حاضر در حوزه های علمیه، اغلب در تضاد و تقابل است.

وی با اشاره به تدریس و ترویج روانشناسی غربی در دانشگاه های ایران اسلامی، گفت: تدریس سالیان متمادی علوم انسانی غربی در دانشگاه ها سبب جا افتادن چنین کتب و مباحثی در بین اساتید شده و اغلب این اساتید که محو در فرهنگ غربی شده اند در برابر تغییر منابع آموزشی کشور مقاومت می کنند.

این کارشناس علوم دینی و فرهنگی به تلاش نیروهای مومن برای ایجاد انقلاب فرهنگی در اوایل تشکیل نظام اسلامی اشاره و اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواست و نظر امام راحل(ره) ایجاد انقلاب فرهنگی و تحول در علوم اسلامی بود اما متاسفانه با مخالفت جمع زیادی از اساتید و دانشجویان مواجه شده و تا چند سال دانشگاه ها به دلیل اختلاف و درگیری بین نیروهای انقلابی و غیر انقلابی تعطیل می شد.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی و جهت دهی صحیح الهی به این علوم در درجه اول باید به تفکرات غربی و تقلید کور برخی از دانش آموخته های غرب از جریان های الحادی پرداخت.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: باید اساتید، دانشمندان، علما و فضلا به مبادی دینی و ریشه های صحیح علوم انسانی و اسلامی اهمیت داده و برای ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی همت کنند که البته این وظیفه بیشتر از هر قشری متوجه حوزه های علمیه است./۹۳۶/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات