۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۵۱۸۹۷۸
آیت الله ممدوحی:

ابتکار از ویژگی های بارز آثار علامه طباطبایی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ابتکار وپرهیز از تکرار از ویژگی های بارز علامه بود که به ویژه در تفسیر المیزان با استفاده از روش قرآن به قرآن نمود پیدا کرده است.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در نشست علمی تخصصی مبانی علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان در مردسه علمیه سلیمانیه گفت: علامه طباطبایی(ره) شخصیتی حامل  علوم الهی بود که به قول شهید مطهری(ره)، حرف های او را بعد از 50 سال فهمیدند.

وی با بیان اینکه علامه در هر علمی که خوانده بود، مجتهد بود و اگر به عنوان فقیه، علم مرجعیت برمی داشت، کسی هم وزن او نبود، افزود: تفسیر المیزان که علامه در پاسخ به شبهه تفسیرنداشتن شیعه نوشت، مایه اعجاب همگان است؛ همچنین در زمان شاه و مصدق که مارکسیسم ایران را بلعیده بود، با نوشتن اصول فلسفه، فلسفه مارکسیسم را به زباله دان تاریخ انداخت.

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: ابتکار وپرهیز از تکرار از دیگر ویژگی های علامه بود که به ویژه در تفسیر المیزان با استفاده از روش قرآن به قرآن نمود پیدا کرد با این استدلال که قرآنی که تبیان هر چیزی است چگونه ممکن است تبیان خود نباشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به غنای کتاب علوم قرآنی علامه خاطرنشان کرد: در قرآن چند مسأله محوری وجود دارد که باید در علوم قرآنی مورد بحث قرار گیرد اما غالبا از آن ها غفلت شده است.

وی ادامه داد: نخستین مسأله، تبیین است؛ بدین معنا که برای یافتن معانی الفاظ سراغ هر کتابی نرویم بلکه صرفا از کتبی استفاده شود که بیانگر معنای حقیقی الفاظ باشند نه معنای مستعمل فیه.

استاد حوزه علمیه، با تأکید بر ضرورت آشکار شدن حقایق تصدیقی قرآن و رفع ابهامات آیات، تفسیر و تنزیل را از دیگر مسائل مورد غفلت در علوم قرآنی دانست و گفت: چهارمین مسأله نیز، تأویل به معنای برگرداندن شیئی به حقیقت و ریشه اصلی و واقعی آن است که باید توجه داشت تأویل، مدلول الفاظ نیست بلکه در ورای الفاظ، واقعیت آیات است.

آیت الله ممدوحی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) علمیت واقعی خود را در قالب چهار رساله از جمله الولایة نشان داده است،یادآور شد: وی با اینکه بدون وجود استاد علوم را می دانست، همیشه خود را وابسته به استاد می کرد تا مبادا دچار اعوجاج علمی شود./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات