۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۱۸۹۲۹
حجت‌الاسلام بهداروند مطرح کرد؛

تاریخ شفاهی آزادگان سرمایه عظیم ملی/ چهره مقتدر شهید حججی یادآور آزادگان دفاع مقدس

رییس کمیته تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری طلاب گفت: باید کاری کنیم که آزادگان خاطرات خود را در قالب تاریخ شفاهی به نسل امروز منتقل کنند.
بهداروند

حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، عضو پژوهشکده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت روز آزادگان واژه آزاده را بهترین واژه‌ای برای اسیران دانست و اظهار داشت: آزادگان سفیران گفتمان جهاد و شهادت و فرهنگ ایثار و مقاومت هستند که برآمده از انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این که دفاع مقدس در اولین مرحله از انقلاب شکل گرفت، افزود: اسرایی که در اردوگاه‌های لشکر بعث عراق قرار داشتن این گفتمان و فرهنگ را منتقل کردند و اگر خاطرات آزادگان را مطالعه کنیم این انتقال فرهنگ به زندانبانان و نیروهای بعثی به وضوح قابل مشاهده است.

رییس کمیته تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری طلاب تأثیر آزاده‌ای مانند شهید ابوترابی را نمونه بارز انتقال فرهنگ جهاد و شهادت و ایثار و مقاومت دانست و افزود: آزادگانی که این کار بزرگ را انجام داده‌اند وقتی به کشور بازمی‌گردند باید به نحو شایسته‌ای از این افراد تقدیر شود.

حجت‌الاسلام بهداروند خاطرنشان کرد: اولین کاری که می‌شود برای آزادگان انجام داد این است که اجازه دهیم این گفتمان به وسیله آزاده‌هایی که هنوز زنده هستند استمرار پیدا کند و آنان را به جامعه معرفی کنیم.

باید روی تاریخ شفاهی آزادگان سرمایه‌گذاری شود

وی افزود: کار دومی که می‌شود انجام داد این است که ما کمک کنیم که آزادگان خاطرات خود را در قالب تاریخ شفاهی به نسل امروز منتقل کنند و اگر این تاریخ شفاهی گفته شود قیمت دفاع مقدس و هزینه‌هایی که ما در این 8 سال داده‌ایم درمی‌آید.

عضو پژوهشکده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کسانی که جنگ را ندیده‌اند، اردوگاه اسرا را ندیده‌اند، عراق را ندیده‌اند، اسارت را ندیده‌اند و محرومیت را ندیده‌اند این خاطرات نشان می‌دهد که ما چه هزینه‌هایی را در این 8 سال دفاع مقدس داده‌ایم و الان شاهد هنجارهای اجتماعی هستیم که نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح بین‌المللی خود را نشان می‌دهد.

رییس کمیته تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری طلاب تصریح کرد: بسیاری از دوستان و برادران ما که امروز به دست داعش اسیر می‌شوند همان گفتمان جهاد و شهادت و ایثار و مقاومت را از خود نشان می‌دهند.

وی با بیان این که شهید حججی با اقتباس از همین فرهنگی که به کمک آزادگان به نسل جدید انتقال یافته پرورش یافته است، گفت: شهید حججی نماد آن چیزی است که بچه‌های ما در طول دوران دفاع مقدس در اردوگاه‌های عراق انجام دادند یعنی یک چهره مقتدر و با ابهّت و آرام که هیچ ترسی در او وجود ندارد که در دست دشمن قرارگرفته و چه اتفاقاتی برایش خواهد افتاد.

مسؤولان به رفاه اجتماعی آزادگان بیشتر توجه کنند

حجت‌الاسلام بهداروند با بیان این که مسؤولان باید به مواهب مادی و رفاه اجتماعی آزادگان بیشتر توجه کنند، ابراز کرد: آزادگان کسانی هستند که در دست دشمن دچار معلولیت‌ها و مجروحیت‌ها و مشکلات اعصاب و روان شده‌اند و ما باید قوانین و رفتارهای قانونی را برایشان تعریف کنیم و به این‌ها برسیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نظام جمهوری اسلامی، دولت و همه مردم بدهکار آزادگان هستند زیرا آن‌ها سفیران گفتمان ما بوده‌اند و اگر به این موضوع توجه کنیم خواهیم توانست بخشی از هزینه‌هایی که آن‌ها برای انقلاب و مردم کرده‌اند را جبران کرده باشیم./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات