۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۱۸۹۲۱
مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان:

علوم انسانی برگرفته از اندیشه غرب پاسخگوی جامعه اسلامی نیست

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه علوم انسانی برگرفته از اندیشه غرب پاسخگوی جامعه اسلامی نیست، گفت: علوم انسانی که پایه وحیانی دارد در مقابل رویکرد جوامع غربی که از فطرت و سرشت آدمی دور می‌باشد کم‌تر مورد اهتمام قرار گرفته است.
حجت الاسلام محمد باقری

حجت الاسلام محمد باقری، مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، با اشاره به اهمیت نقش علوم انسانی در زندگی، گفت: لازمه پیشرفت و ترقی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحول در علوم انسانی است.

وی اضافه کرد: مقوله علوم انسانی از جمله مواردی است که در مجموع کم‌تر مورد التفات قرار گرفته و در دهه های بعد از انقلاب اگرچه اقداماتی در این زمینه صورت گرفت اما با توجه به رسالت و‌ اهمیتی که دارد باید بیشتر به آن پرداخته می‌شد.

حجت الاسلام باقری با اشاره به رسالت مهم و اساسی حوزه های علمیه در زمینه تحول علوم انسانی اظهار داشت: حوزه علمیه در این زمینه رسالت اصلی را بر عهده دارد و یک بنیاد تحول در علوم انسانی و اسلامی شناخته می‌شود.

وی به عملکرد حوزه علمیه در این زمینه اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه در زمینه تحقق علوم انسانی اقداماتی را از قبیل تشکیل مؤسسات و‌ مراکز تخصصی در حوزه های مختلف علوم انسانی انجام داده است.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شکل‌گیری یک انقلاب و تحول همه جانبه و عمیق در زمینه علوم انسانی براساس آموزه‌های دینی گفت: عواملی همچون نبود رویکردهای اجتماعی و نوع باورداشت صحیح در توسعه و رواج علوم انسانی سبب کندی تحقق این مسأله شده است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی برگرفته از اندیشه غرب پاسخگوی جامعه اسلامی نیست، افزود: علوم انسانی که پایه وحیانی دارد در مقابل رویکرد جوامع غربی که از فطرت و سرشت آدمی دور است کم‌تر مورد اهتمام قرار گرفته است.

حجت الاسلام باقری در پایان با تأکید بر به کارگیری راهکارهای مناسب برای سرعت بخشیدن به روند تحقق تحول علوم انسانی ابراز داشت: حوزه های علمیه و دانشگاه با تعامل و همکاری یکدیگر زمینه را برای ایجاد فضاهای دانشگاهی مناسب، تشکل های دانشجویی و گفتمان های دینی و علمی فراهم کنند و به تقویت باورها و زیرساخت ها در این زمینه بپردازند./831/ت302/ب1

ارسال نظرات