۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۱۸۹۰۲
آیت الله ممدوحی:

دعاهای مأثوره سبک زندگی و انسان سازی را ترسیم می کنند

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ادعیه رسیده از ائمه اطهار(ع) از جمله صحیفه سجادیه، بیانات دقیق و عمیق فلسفی و در بردارنده درس هایی بزرگ برای زندگی هستند.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، نماینده خبرگان رهبری، صبح امروز در ادامه سلسله نشست های دانش افزایی طلاب و اساتید مدرسه علمیه سلیمانیه با موضوع شرح صحیفه سجادیه، دعاهای رسیده از ائمه اطهار(ع) را متن اخلاق و انسان سازی و تبیین کننده سبک زندگی دانست و گفت: این ادعیه از جمله صحیفه سجادیه، بیانات دقیق و عمیق فلسفی و در بردارنده درس هایی بزرگ برای زندگی هستند.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) به دلیل محصور بودن از سوی خلفای وقت، معارف مورد نیاز  بشریت را به صورت دعا بیان کرده اند، در شرح فراز سوم دعای اول صحیفه که امام می فرماید خدایا ما را تبیین کننده علم خود قرار ده،تصریح کرد: علم، روزی روح است  و خدا برای هر روحی روزی معلوم و مقدری در نظر گرفته که کم و زیاد نمی شود.

آیت الله ممدوحی خطاب به طلاب جوان بر بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه تأکید و خاطرنشان کرد: عمر انسان مهمترین سرمایه است و اگر از دست برود و حاصلی نداشته باشد انسان دچار خسران می شود؛ بنابراین می بایست هر روزش نسبت به روز قبل بهتر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین فراز چهارم از دعای اول صحیفه سجادیه اظهار کرد: خداوند برای هرکسی اجل و عمر معینی قرار داده است و گردش شب و روز در واقع ما را در جاده عمر به لحظه پایان زندگی در دنیا نزدیک می کند.

وی با بیان اینکه  دستاوردها و عملکردهای انسان است که او را به ثواب یا عقاب در آن دنیا می رساند، یادآور شد: هندسه عالم بر نظامی دقیق استوار است و اگر با مسامحه نسبت به فرصت عمر زندگی کنیم، خودمان ضرر کرده ایم.

محاسبه و مراقبه از اصول اولیه تغییر و تحول است

آیت الله ممدوحی اضافه کرد: محاسبه و مراقبه از اصول اولیه تغییر و تحول انسان است اما متاسفانه برخی بی توجه به این مهم، عمر خود را تاراج کرده و به بطالت می گذرانند.

وی با اشاره به آیه شریفه «فمن یعمل مثاقل ذرة خیرا یره» گفت: جزاهای دنیوی، قراردادی است و ماهیت آن تناسبی با ماهیت عمل بد یا خوب افراد ندارد اما در آخرت، آنچه انسان می بیند اعم از ثواب یا عقاب، عینا بازتاب عمل خودش و جزای تکوینی است مانند اینکه انسان ماده ای مضر یا سمی بخورد و بیمار شود که بیمار شدن، بازتاب خوردن ماده مضر است.

استاد حوزه یادآور شد: در قیامت، هم محکمه هم قاضی، هم مجرم و هم جریمه یک نفر یعنی خود انسان است از این رو قرآن می فرماید هر کسی در گرو عمل خود است و حتی مدت خلود انسان در جهنم نیز بازتاب عمل خود اوست وگرنه خداوند ذره ای به کسی ظلم نمی کند./930/پ202/ب1

ارسال نظرات