۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۱۸۷۸۱
آیت الله بطحائی در گفت و گو با رسا:

خبرگان سکاندار سیاسی مذهبی کشور است/انقلاب اسلامی معادلات جهان استکبار را برهم زد

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری به عنوان یک نهاد علمی، حقوقی و ولایی در نظام جمهوری اسلامی انتخاب شده است؛ یکی از نتایج مهم انقلاب اسلامی، انقلابی جهانی بود که معادلات جهان استکبار را برهم زد.
بطحایی بطحایی گفت وگوی تفصیلی رسا با ‌آیت الله بطحائی  ‌آیت الله بطحائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجلس خبرگان رهبری 24 مرداد ماه 1362 تأسیس شد و وظایف حساس و خطیری را بر عهده گرفت؛ پس از پذیرش اصل «ولایت فقیه» باید چگونگی تعیین رهبر و ولی فقیه را مشخص کرد؛ در اینجا وجود خبرگان رهبرشناس تحت عنوان مجلس خبرگان رهبری ضرورت پیدا می کند.

آیت الله مصباح یزدی مهمترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری را اینگونه عنوان می کند: مهمترین وظیفه خبرگان رهبری تعیین رهبر یا عزل ایشان است؛ یعنی اگر رهبری به دلیل کهولت سن یا حوادث دیگر، نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، یا به فراموشی مبتلا شود، یا اینکه صلاحیت اخلاقی خود را از دست بدهد، در این صورت خبرگان باید او را عزل کنند.

البته اگر رهبر عدالت و تقوا یا سایر شرایط خود را از دست بدهد، خود به خود عزل می شود، اما تشخیص این مورد و اعلام آن به وسیله خبرگان است که مقام رسمی می باشد.

دیگر وظیفه خبرگان، نظارت بر کارهای رهبر است تا کار به عزل وی کشیده نشود. مجلس خبرگان با تعیین «هیأت تحقیق» کار کنترل و نظارت را انجام می دهد. حتی گاه ممکن است جریانی، تدریجاً واقع شود، از این رو، می توان از نقطه ای شروع کرد که احتمال وقوع خطا در آن هست، و می توان راه خطا را بست. بنابراین هیأت تحقیق بر اساس قاعده ی «هرچه بعد از وقوع رفعش واجب است، قبل از وقوع، دفعش واجب است» از بروز اختلال در فعالیت های رهبری جلوگیری می کند.(مشکات هدایت، آیت الله مصباح یزدی، ص 123-124)

توجه به اوضاع و احوال کشور اسلامی بعد از رحلت حضرت امام(ره) و تعیین رهبری حضرت آیه الله خامنه ای در کمتر از بیست و چهار ساعت، گواه صادقی بر اهمیت و جایگاه خاص مجلس خبرگان در نظام اسلامی است.

از همین جهت با توجه به سالگرد آغاز اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال 1362، درباره اهمیت و جایگاه این نهاد انقلابی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آیت الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، استاد سطح عالی و استاد درس اخلاق حوزه علمیه به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می آید.

رسا ـ  دیدگاه شما درباره اهمیت و جایگاه نهاد انقلابی مجلس خبرگان رهبری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چیست؟

مجلس خبرگان رهبری به عنوان یک نهاد علمی، حقوقی و ولایی در نظام جمهوری اسلامی انتخاب شده است؛ اشخاصی که دارای شرایط علمی فقهی و همچنین دارای خصلت‌های انسانی و شایستگی هستند، از سوی مردم برای این نهاد انقلابی انتخاب می شوند.

این نهاد در میان دیگر نهادهای کشوری در رأس قرار گرفته است؛ در واقع تمام نهادها به عنوان زیر مجموعه‌ای در رابطه با حسن اجرای احکام و قوانین زیر مجموعه خبرگان رهبری هستند و یکی از موقعیت های این مجلس، حق مطالبه گری از دیگر نهادها است.

چنانچه رهبر معظم انقلاب هم در اجلاسیه نخست که در حضور ایشان بودیم، وقتی ماهیت خبرگان رهبری و جایگاهش را بیان فرمودند، اظهار داشتند که این نهاد، حق مطالبه از کلیه مسؤولان را دارد؛ حتی از من هم می‌توانند مطالبه‌ای در رابطه با اقدامات داشته باشند؛ این از نظر موقعیت سیاسی این نهاد در کشور است.

وظیفه دیگرش این است که در حقیقت یک سکاندار سیاسی مذهبی کشور است؛ خدای متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) فرمودند، «انک میت و انهم میتون»، «تو میمیری و همه آن ها خواهند مرد»؛ در رابطه با رهبری نیز بالاخره مسأله رحلت، یک مسأله قانونی و سنت الهی است و مرگ، استثنایی و تبعیضی نیست؛ مرگ سنت الهی است که همه باید از این دنیا کوچ کنند.

در نظام جمهوری اسلامی، این نهاد برین سیاسی‏ـ‏اجتماعی یکی از وظایفش این است که اگر رهبر مشمول این سنت الهی قرار گرفت، جانشینش چه کسی باشد و چه کسی را باید انتخاب کند؟

«قدرت افتاء» یکی از شرایط رهبری است؛ رهبر باید شایستگی علمی بالایی داشته باشد که بتواند فتوا دهد؛ فتوا دادن یک اظهار نفسانی نیست، بلکه یک قدرت علمی استنباطی از کتاب و سنت است؛ این مهم‌ترین شرط رهبری است.

شرط دیگر «عدالت» است که طبق قانون اساسی ذکر شده است؛ به این معنا که در جامعه همه را به یک دید ببیند و هیچ کس بر دیگری از نظر قانونی و حقوقی تقدم نداشته باشد؛ سومین شرط «شجاعت» است؛ این سه شرطی است که در قانون اساسی برای رهبر ذکر شده است.

حالا اگر رهبری مشمول سنت الهی «انک میت و انهم میتون» قرار گرفت، این خلأ را چه کسی باید پر کند؟ این وظیفه بر دوش خبرگان رهبری است؛ خبرگان رهبری سکان‌دار این قضیه هستند که با توجه به این سه شرط مهم، رهبر آینده را انتخاب می کنند.

خبرگان رهبری قصد ندارد بگوید شخصی که چندین سال در حوزه علمیه بوده است، قدرت افتاء ندارد؛ چرا که قدرت افتاء یافتن زمان‌بر است؛ یک سال، دو سال یا ده سال تحصیل در حوزه‌های علمیه کفایت نمی‌کند، بلکه حداقل بیست تا سی سال فرصت لازم است، آن هم به شکلی که مستمر تحصیل و تحقیق و پژوهش داشته باشد تا بتواند احکام را از ادله استخراج کند؛ این سه اصل افتاء، شجاعت و عدالت، بسیار مهم است.

حالا اگر این خلأ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد، این خبرگان رهبری است که یک چنین گزینه‌ای را از داخل خودشان، در صورت وجود چنین شخصیتی، یا از خارج، کسی که دارای این سه شرط قابل ملاحظه است را انتخاب می کنند.

رسا ـ با گذشت 34 سال از تاسیس مجلس خبرگان؛ اما همچنان برخی بدخواهان خارجی و داخلی در تلاش هستند تا جایگاه این نهاد انقلابی را تضعیف کنند و به بهانه های مختلف به تخریب این نهاد می پردازند؛ به نظر شما دلیل اصلی مخالفت ها و حمله بدخواهان و دشمنان به این نهاد انقلابی چیست؟

این یک زمینه داخلی و یک زمینه خارجی دارد؛ زمینه داخلی آن این است که این مجلس ولو اینکه دارای تعدادی از اعضا هست، اما در حکم خود ولی فقیه است؛ ولی فقیه باید با آن شرایطی که هست از نظر سنی، حسن پیشینه، شهرت علمی و عدالت اجتماعی را باید داشته باشد؛ گاهی اوقات ممکن است افرادی انتخاب شوند که خوب و با سواد هستند، اما در این حد نیستند.

بنده پیشنهاد می‌کنم که در آینده مسأله سن ورود برای مجلس خبرگان رهبری حداقل سن 50 سال باشد؛ چون ممکن است سن کمتر از این، اشراف کامل به این امر مهم را نداشته باشد؛ پس در این زمینه باید چاره اندیشی جدی شود.

درباره غرب هم می توان گفت، دعوای کفر و ایمان و دعوای شیطان و رحمان، تا ظهور حضرت حجت(عج) پایان ناپذیر است؛ از همین جهت است که آن ها از نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با این نظام مقدس مخالفت داشته و خواهند داشت.

استعمار پیر انگلیس، یک عمر روحانیت را از چشم مردم از نظر سیاسی انداخت و نگذاشت که روحانیت به عنوان بازوهای پر توان اسلام و سیاست وارد معرکه بشوند؛ چنین دیدگاهی در مردم ایجاد کرد که روحانیون، قادر به اداره امور نبوده و اهل سیاست نیستند؛ مثل اینکه سیاست فقط برای یک قشر است؛ یکی از نتایج مهم انقلاب اسلامی، انقلاب جهانی بود که معادلات سیاست انگلیس، آمریکا، صهیونیست و استکبار جهانی غربی را به هم زد.

غربی ها سالیان سال به مردم القا می کردند که کارشناسان دینی به عنوان مراجع و قدرت‌های افتاء، سیاستمدار نیستند، بلکه همان مسأله‌گو و منبری های ساده هستند؛ خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی این معادله به هم خورد و حالا دست و پا می‌زنند؛ البته در این چهار دهه بعد از انقلاب همواره در تلاش بوده اند تا به نحوی این صید را دوباره برگردانند، اما دیگر این آرزو را به گور خواهند برد؛ در زمینه داخلی هم باید مراقب باشیم که در آینده این سوژه را از دست دشمن بگیریم.

اعضای خبرگان باید در همه ابواب فقه از طهارت تا سیاست قدرت استنباط داشته باشد؛ رهبری هم باید قدرت استنباط در تمام ابواب فقهی داشته باشد؛ حسن سابقه و حسن پیشینه از دیگر ویژگی های رهبری است؛ همچنین از نظر سنی، علمی، اجتماعی و سیاسی، باید نسبت به دیگر فقها بی نظیر باشند؛ شجاعت و شهامت ایشان نیز باید به گونه ای باشد که به هیچ عنوان تحت تأثیر عوامل خارجی واقع نشود.

رسا ـ مهمترین دستاوردهای مجلس خبرگان را در چه می‌بینید؟ آیا به نظر شما تقویت این جایگاه و منزلت چه کارهایی را باید انجام دهیم و به چه چیزهایی نیاز داریم؟

خبرگان رهبری در حقیقت ناظر بر حسن اجرای امور در تمام سطوح است، که این جزو وظایف مهم این نهاد است؛ پاسدار رهبری، تعیین رهبری، تأیید رهبری، مراقبت و نظارت بر برنامه‌های رهبری از دیگر وظایف بسیار مهم این نهاد انقلابی و ولایی است.

از همین جهت مردم باید در انتخاب این اعضا دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند؛ در واقع می توان گفت که این انتخاب، با توجه به شرایطی که برای اعضای خبرگان ذکر شد، به عنوان مهمترین منتخب مردم است؛ پس جامعه باید این انتخاب را ارج نهد و از آن حمایت و حفاظت کند.

منتخب مردم نیز باید احترام خودش را حفظ کند چرا که احترام امام زاده به متولی آن وابسته است؛ مردم هم تا اینجا که بنده احساس می‌کنم احترام خاصی برای این نهاد قائل هستند و حریم آن را حفظ می‌کنند؛ ملت ایران اسلامی هوشیار و بیدار بوده و متوجه است که چه کرده و می کند./840/ ۴۰۳/ص

 

ارسال نظرات