۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۱۸۷۶۹
مدیر مدرسه علمیه فاطمه معصومه بندرعباس:

ضرورت پرهیز از بکارگیری علوم انسانی دیکته شده از سوی دیگر کشورها و مکاتب

مدیر مدرسه علمیه فاطمه معصومه بندرعباس گفت: با وجود برخورداری از توانمندی های لازم در حیطه علوم انسانی، هنوز از علوم انسانی دیکته شده از سوی دیگر کشورها، مکاتب و افکار استفاده می کنیم .
علوم انسانی

مریم جعفری مدیر مدرسه علمیه فاطمه معصومه بندرعباس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، نخستین مسأله در طرح تحول در علوم انسانی و رسیدن به معنای علوم انسانی اسلامی را  بحث روش شناسی عنوان کرد و گفت: دو نکته مهم و اساسی اعم از کمیت و کیفیت در اشاعه فرهنگ تحول در علوم انسانی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به تحقق تحول علوم انسانی افزود: در تحول علوم انسانی باید شاخص‌هایی را با هدف شناخت نگاه علوم انسانی اسلامی به انسان، سازمان و جامعه تعریف شود.

مدیر حوزه علمیه فاطمه معصومه (س) بندرعباس تصریح کرد: تعریف شاخصه های تحول علوم انسانی، سازوکار متفاوتی را در انسان‌سازی، سازمان‌سازی و جامعه‌سازی پیشنهاد می کند که نادیده گرفتن آنها در الگوی تحول، احتمال بیراهه رفتن را تقویت می کند.

جعفری ادامه داد: در درون مجامع دانشگاهی هنوز باورها درست نشده و خیلی از افراد در درون تفکری که نظریه های مختلف پیرامون روان شناسی، جامعه شناسی و ساید مباحث، به خودباوری دینی نرسیده ایم و هنوز باور نداریم که توانمندی لازم را در حیطه انسانی داریم.

وی تاکید کرد: با وجود برخورداری از توانمندی های لازم در حیطه علوم انسانی، هنوز از علوم انسانی دیکته شده از سوی دیگر کشورها، مکاتب و افکار استفاده می کنیم و در این تفکریم که بهتر از این وجود ندارد، این درحالیست که با بررسی مبانی علوم انسانی درمی یابیم که دین طیف گسترده ای از معارف را در خود جای داده است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه معصومه (س) بندرعباس افزود: از آنجایی که موضوع دین و مفاهیم دینی سعادت انسان است می توان با استفاده از این موضوع و استخراج گزاره های دینی در زمینه های مختلف روان شناسی، جامعه شناسی و سایر مباحث طبقه بندی و نظریه پردازی کنیم و پس از نقد و بررسی این نظریه ها، آنها را به جامعه جهانی ارائه دهیم و تحقق این مهم نیازمند باور و همچنین زمان است.

جعفری در پایان گفت: هر علم و نظریه ای به تدریج جایگاه خود را یافته است، اگرچه نظریات دینی و اسلامی کهن هستند اما برای  تبدیل به باور و اعتقادی راسخ و همه جانبه نیازمند زمان است اگر به تدریج و همراه با استدلال حرکت کنیم موفق خواهیم بود./851/ت302/ب1

ارسال نظرات