۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۱۸۷۲۲
مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

نماز جمعه فرهنگ تربیت معنوی و تولید ملی را در جامعه نهادینه می‌کند

مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: نماز جمعه تریبونی است که فرهنگ تربیت معنوی و تولید ملی را در جامعه نهادینه می‌کند.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین عابدینی، مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در جمع اعضای ستاد نماز جمعه، اظهار کرد: نماز جمعه نماد جامعیت دین در عرصه فرد و اجتماع است.

وی افزود: همان‌گونه که دین اسلام دربردارنده نگاه معادی و معاشی است و بین دنیا و آخرت و ماده و معنا پیوند زده، نماز جمعه هم پرتوی از آن را به نمایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام عابدینی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که به همان اندازه که قرآن به تشویق و تأکید بر برپایی نماز جمعه اهمیت داده تا بنیه معنوی و دینی مردم غنی‌سازی و تقویت شود، برای مسائل دنیایی و کسب و کار هم اهمیت قائل شده و بر آن تأکید ورزیده است.

وی ادامه داد: در سوره جمعه می‌خوانیم: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِی لِلصَّلاةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلی ذِکرِ اللهِ وَ ذَرُوا الْبَیعَ ذلِکمْ خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُون»؛ ای اهل ایمان، هرگاه شما را برای نماز در روز جمعه فرا خوانند، به‌سوی یاد خدا بشتابید و کسب و کار را رها کنید که اگر بدانید این برای شما بهتر است.

حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: در این آیه شریفه نماز و کسب و کار در کنار هم قرار گرفته و به این نکته عنایت شده که اگر نماز و کار همزمان شد، اولویت با نماز است.

وی افزود: اما خداوند در ادامه آیه می‌فرماید: «فَإِذا قُضِیتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ اذْکرُوا اللهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ»؛ پس آنگاه که نماز پایان یافت در روی زمین منتشر شوید و به کار و کاسبی بپردازید و از فضل و کرم خدا روزی طلبید و یاد خدا بسیار کنید تا مگر رستگار شوید.

حجت‌الاسلام عابدینی تصریح کرد: اولویت پس از نماز کار و تجارت و تلاش برای معاش سعادتمندانه است که این نکته نباید فراموش شود.

وی اظهار کرد: اسلام برای ساختن انسان‌های خداباور و معادباور و خودساخته راهکارهایی را پیشروی او گذاشته که ازجمله آنها ذکر و نماز و ذکر کثیر است و برای ایجاد جامعه توانمند و خودباور و مستقل، کار و تولید همراه با یاد خدا را مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام عابدینی افزود: ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که بین تربیت دینی و معنوی و تلاش و تولید ملی رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد که این تجلی بیان معصوم (ع) است که می‌فرماید: «مَن لامَعَاشَ لَهُ لامَعَادَ لَهُ.»

مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: نماز جمعه تریبونی است که این فرهنگ را باید در جامعه دینی نهادینه سازد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات