۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۵۱۸۷۲۰
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

حج تابلوی همنوایی و همگرایی بین امت اسلام است

حج در هر عصری، کانون الهام بخش همگرایی متناسب با شرایط زمانی بوده و لازم است مسلمانان در هر زمان از فرصت حج برای ایجاد «همگرایی معنادار، فعال و متناسب با شرایط و چالش های فراروی خود» بیشترین استفاده را به عمل آورند.
احمد مبلغی

همگرایی اسلامی ارسال پیام آرامش برای امت اسلامی است، باید از فرصت های نهفته در حج در جهت همگرایی جهان اسلام استفاده کنیم و دو مجموعه عرب و عجم باید همگرایی در جهت عظمت امت را بین خود تقویت کنند چراکه هر وقت عرب و عجم با یکدیگر ارتباط بیشتر و مناسبات بهتری داشته باشند، اسلام در جهان درخشش بیشتری پیدا کرده است، از این رو برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان، باید فاصله عرب و عجم کاهش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان و رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در این زمینه مطالبی بیان کردند که در ادامه ارائه می شود.

نظریه «باز تولید همگرایی اجتماعی در جهان اسلام» از عمق فلسفه حج قابل برگرفتن است، با توجه به اینکه حج تابلوی همنوایی، هماهنگی و همگرایی است، پیام برجسته و غیرقابل انکار حج، همگرایی در امت به رغم تعددها  و تفاوت ها است و در صورت برنامه ریزی و بهره گیری، می تواند از خود «کارکردهای فراموسمی و فرامکه ای» در زندگی اجتماعی امت را ارائه کند.

حج و شرایط کنونی جهان اسلام

با توجه به توان حج برای ایجاد همگرایی گسترده، لازم است در شرایط کنونی که در جهان اسلام اختلاف هایی رخ داده است، بکوشیم حج را در مسیر تعدیل اختلافات و تقلیل رویارویی ها مورد استفاده قرار دهیم، از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با حج امسال نیز بوی چنین خط و رهنمودی به مشام می رسد.

برقراری رابطه میان ایران و دول منطقه به صلاح امت اسلامی است و دو مجموعه عرب و عجم در امت اسلامی باید امروز بیش از هر زمان دیگر همگرایی در جهت عظمت امت را بین خود تقویت کنند، عادی سازی رابطه میان ایران و کشورهای منطقه می تواند از  شدت مانور قدرت های بزرگ برای دخالت و حضوریابی در منطقه بکاهد.

دیپلماسی و همگرایی منطقه ای

در شرایط کنونی منطقه، دستگاه دیپلماسی ایران می تواند با پایبندی به اصول اساسی انقلاب و نظام اسلامی، به نوعی از دیپلماسی فعال در قبال جناح های مختلف جهان عرب روی آورد؛ انعطاف های رخ داده در جهان عرب هر چند ضعیف است، ولی مهم بوده و زمینه دیپلماسی را فراهم آورده است و در شرایط کنونی، حرکت دیپلماسی بر ریل اصول به صورت پویا و منعطف به سمت مصلحت امت و تلطیف فضای حاکم بر جهان اسلام به پیش بتازد.

دعوت به همگرایی اسلامی ارسال پیام آرامش برای امت اسلامی می باشد و  کارکرد ارسال پیام آرامش به امت، خود، تعدیل کننده و تقلیل دهنده پاره ای از مشکلات بوده، برای ایران اسلامی مهم است که قدرت های خارجی در فضای امت اسلامی حضور سرنوشت سازی پیدا نکنند.

نباید حج را از فرصت های نهفته در آن خالی کنیم، حج باید زمینه ای برای همگرایی دولتها و ملت های جهان اسلام و پیام هشداری به قدرت های بزرگ باشد که با سرنوشت امت اسلامی بازی نکنند و دستگاه دیپلماسی با شجاعت، صراحت و باقی ماندن در چارچوب اصول، سیگنال های ارتباطی و تعاملی را به هر نحو ممکن به جهان اسلام مخابره کند.

ضرورت تشکیل امت واحده با الگو گرفتن از قرآن

تمرکز انقلاب اسلامی بر وحدت میان امت اسلام یک اصل خدشه ناپذیر است و در جهان اسلام، اخلاق اجتماعی جای خود را به تعصب و نفی مذاهب دیگر داده است، بر اساس نظریه امت اسلامی مرزهای جغرافیایی و نظام های سیاسی کشورها محترم شمرده می شوند و فوری ترین امر برای شیعه و سنی، تشکیل امت واحده اسلامی با الگوی قرآنی است.

جهان اسلام امروز نیازمند اقبال لاهوری های جدید است، جمهوری اسلامی فراتر از تضعیف نظام های سیاسی کشورها و رویارویی با آنها به دنبال وحدت امت می باشد و عرب و عجم دو  بال امت هستند و تنظیم مناسبات این دو نیازمند نظریه پردازی و اقدامات جدی است.

حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تقریب مذهب اسلامی، تشکیل امت واحده اسلامی و اتحاد بین مسلمانان تأکیدات اساسی و جدی داشته و دارند و مقصود انقلاب اسلامی ایران از تشکیل امت واحده تنها حول محور یک مذهب خاص نیست بلکه امتی با همه مذاهب، قومیت ها، زبان ها و کشورها را مورد توجه قرار داده است.

از دلایل ناکامی جهان اسلام در ایجاد وحدت فراگیر میان امت اسلامی، این است که منطق و نگاه دین به وحدت را خوب فهم نکرده و نظریه زیرساخت ساز امت اسلامی در نگاه ها، اندیشه ها و سلوک ما حضور جدی و قوی ندارد و از سوی دیگر، در جهان اسلام اخلاق اجتماعی به عنوان پیوند دهنده امت، جای خود را به تعصب و نفی مذاهب دیگر داده است.

کشورهای اروپایی با وجودی که از اقوام و سرزمین های متعددی تشکیل شده اند ولی در عمل یک اتحادیه قوی به نفع خود را در جهان رقم زدند، درحالی که جهان اسلام با این پشتوانه های قرآنی، دینی و آسمانی، تاریخ درخشان، امکانات وسیع، تعدد و تنوع کشورها و سرزمین های آباد هنوز نتوانسته است به سمت تشکیل امت واحده اسلامی برود.

در قرآن کریم آمده است، امت اسلامی باید در درون خود اقوام، مذاهب، زبانها و کشورهای مختلفی را داشته باشد و امروز اگر امت اسلامی با تکیه بر قرآن کریم به صحنه بیاید پایدارترین و پیشرفته ترین زندگی را به عنوان امت تشکیل خواهد داد و تشکیل امت واحده اسلامی متناسب با الگوهای قرآنی مهم ترین امر برای شیعه و سنی است و درون امت اسلامی همه اقوام باید جای بگیرند.

رسانه ها، مراکز علمی و دانشگاهی به بحث عرب وعجم و امت اسلامی بپردازند

دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و رسانه ها، علمای حوزه، سیاستمداران، فرهنگیان و نخبگان باید به سمت نظریه پردازی در مورد برخی عناوین مهم همچون بحث عرب و عجم و امت اسلام گام بردارند و چراکه کوتاهی در این زمینه به نفع صهیونیسم و استکبار جهانی است و  بدون تشکیل امت، کاری نمی توان انجام داد.

نخستین اقدام پیامبر اسلام(ص) تشکیل امت اسلامی بوده و در امت اسلامی همه روابط بین افراد و مجموعه ها بر اساس اصل اخوت بنا شده است و به جز دین اسلام، هیچ دین دیگر چیزی به نام اخوت را مطرح نکرده است، هر نوع تلاشی برای خارج کردن مذاهب و یا بخشی از مذهب از دل امت اسلام، خلاف سیره پیامبر (ص) و آیات قرآنی می باشد.

تشکیل امت اسلامی نیازمند رعایت اصولی همچون اخوت و تقریب مذاهب اسلامی است و اگر این دو را بپذیریم می توانیم بر بسیاری از توطئه ها، فائق شویم و همه تلاش ما باید اصلاح و رفع اختلاف بین امت باشد.

انقلاب اسلامی در زمان سخن از امت اسلامی، هرگز در پی آن نیست که نظام های سیاسی مربوط به جهان اسلام را تضعیف و یا خود را در رویارویی با آنها قرار دهد، امت دارای زمینه های جغراقیایی مرزبندی شده ای است و ما وقتی از امت اسلامی حرف می زنیم همه این مرزهای جغرافیایی را به رسمیت می شناسیم.

امروزه بسیاری از تبلیغات جهانی به صورت نادرست مدعی هستند که انقلاب ایران دنبال گسترش تشیع است، در حالی که شرایط کنونی ارتباطات و حمایت های ایران از سنی مذهبان در جهان بیشتر از حمایت از شیعه است، زیر حمایت از شیعه ممکن است مخاطراتی را برای نگاه بر مایه امت ایجاد کند./9459/ت301/ب1

ارسال نظرات