۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۱۸۶۷۴

حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب

استاد حوزه علمیه قم گفت: نشستن و خوردن از سفره یا میزی که بر آن شراب وجود دارد، حرام است و حتی خوردن چیزهای حلال از این سفره جایز نیست.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام افتخاری، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه بیان احکام خوردنی های حلال و حرام گفت: یکی از نوشیدنی های حرام شراب است که بیان شده که خوردن آن از بزرگ ترین گناهان است.

وی افزود: اگر کسی نوشیدن شراب را حلال بداند و بداند که مستلزم این حلال دانستن این است که خدا و پیامبر(ص) را تکذیب کند و با این وجود شرب خمر کند، کافر محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در زمینه نوشیدن شراب کم نوشیدن و زیاد نوشیدن آن مد نظر نیست بلکه نفس شرب خمر حرام است، همچنین تفاوتی نمی کند که شخص این شراب را در عروسی یا مکانی غیر از عروسی نوشیده باشد.

حجت الاسلام افتخاری ادامه داد: هر ماده ای که مانند شراب باشد و عقل انسان را از بین ببرد نوشیدن آن حرام است چه شراب باشد و چه شراب نباشد.

وی افزود: اگر کسی این خطا را مرتکب شد باید توبه کند و اینکه بیان می کنند نماز این فرد تا چهل روز قبول نیست منظور این نیست که نماز را نخواند بلکه منظور این است که نمازش مقبول واقع نمی شود و اگر نماز نخواند باید بداند که بر گناهانش افزوده می شود بنابراین اگر کسی این گناه را مرتکب شد باید توبه کرده، دهان خود را آب بکشد و نماز خود را نیز ادا کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر بر سر سفره ای یا میزی شراب وجود دارد، نشستن بر سر آن سفره و خوردن از سفره نیز حرام است و این موضوع شامل خوردن چیزهای حلال نیز می شود بنابراین بر سر سفره یا میزی که در آن شراب وجود دارد نشستن و خوردن از آن سفره و میز همانطور که بیان شد حرام است.

حجت الاسلام افتخاری افزود: نه تنها شرب خمر بلکه فروش مشروب نیز حرام است و درآمدی که از این راه کسب می شود حرام است هر چند که خود فرد فروشنده از مشروب نخورد؛ باید دقت کرد که در قانون برای خوردن و فروش مشروبات مجازات تعیین شده است و اگر مشروب خواری فرد علنی شده و در حین مشروب خواری دستگیر شود باید حد الهی بر او جاری شود و در قانون مجارات اسلامی نیز برای خوردن و فروش مشروب مجازت و حد تعیین شده است.

وی یادآور شد: شراب و امثال آن به این علت حرام هستند که عقل انسان را زائل می کند و خداوند با هر چیزی که زائل کننده عقل انسان بوده و حالت مسکر داشته باشد مخالف بوده و خوردن آن را حرام اعلام کرده و جایز نمی داند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات