۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۱۸۶۶۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

اختلاف تدبیر و اقتدار یک امت و نظام را از بین می برد

استاد حوزه علمیه قم گفت: اختلاف تدبیر و اقتدار یک امت و نظام را از بین می برد و حضرت رسول(ص) در این زمینه می فرمایند« هيچ امتى بعد از پيامبر خود اختلاف نكردند مگر اين كه اهل باطل بر اهل حق در ميان آنها پيروز شدند».
اختلاف حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علیمه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که امام علی(ع) در حکمت 214 نهج البلاغه می فرمیاند« مَنْ لاَنَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ» یعنی كسى كه ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هايش فراوان است.

وی افزود: امام علی(ع) در این حکمت نرم خویی را عامل کامیابی انسان مطرح کرده و می فرمایند« اگر انسان نرم خو باشد مردم به گرد او جمع می شوند در حالی که عصبانیت و غضب مردم را از گرد انسان پراکنده می کند» همانطور که در قرآن کریم در آیه 159 سوره آل عمران خطاب به  رسول خدا(ص) بیان شده است که «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ» یعنی به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان (مردم‌) نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش ) و بر خدا توکل کن؛ زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام علی(ع) در حکمت 215 نهج البلاغه می فرمایند«الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ» یعنی اختلاف، تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که اختلاف و دعوا زمینه تدبیر و تصمیم گیری را از بین می برد، گفت: در حدیثی از رسول خدا(ص) مى خوانيم «ما اخْتَلَفَتْ أُمَّةٌ بَعْدَ نَبِيِّها إلاّ ظَهَرَ أهْلُ باطِلِها عَلى أهْلِ حَقِّها» یعنی هيچ امتى بعد از پيامبر خود اختلاف نكردند مگر اين كه اهل باطل بر اهل حق در ميان آنها پيروز شدند».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین امام علی(ع) در كلام حكيمانه در نهج البلاغه می فرمایند«اللِّجاجَةُ تَسُلُّ الرَّاْىَ; لجاجت فكر و رأى انسان را نابود مى كند».

حجت الاسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: بر این اساس اگر می خواهیم در جامعه تصمیم گیری درستی صورت گیرد و سرنوشت مسلمانان مانند جنگ احد به شکست ختم نشود باید از ختلاف پرهیز کرده و همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند مدیران و مسؤولان نظام باید با یکدیگر اتحاد داشته و بر مبنای اتحاد حرکت کرده و از اختلاف پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: اختلاف میان مسؤولان و قوا و همچنین اختلاف میان مردم و دولتمردان نتیجه و ثمره ای جز تضعیف نظام به دنبال نخواهد داشت بنابراین نباید به نغمه های اختلاف افکنانه دشمن گوش کرد که همواره بر طبل اختلاف می کوبد تا در این میان بتواند منافع خود را به دست آورد./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات