۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۱۸۶۳۸
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

فعالیت های ویترینی و تشریفاتی در عرصه فرهنگی اثرگذار نیست

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نحوه دست یابی به ثبات معنوی و فرهنگی در جامعه گفت: اگر بخواهیم در جامعه فرهنگ قرآن و عترت نهادینه شود، باید همه این فعالیتها مردمی شود.
امام رضا شرفخانی

 حجتالاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه همایش مجمع خادمان فرهنگ رضوی که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد گفت:امام رضا(ع) به لحاظ اخلاقی و رفتاری و در ابعاد مختلف زندگی در آن دوران حیات برای مردم الگوسازی می کرد.

وی با بیان اینکه پس از شهادت امام رضا(ع)، حرم رضوی و بقاع فرزندان این امام مراکزی برای ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآن و عترت شدند، افزود: امروز همه کسانی که به زیارت آنان می آیند در واقع معنویت درونی و اخلاق مداری اهل بیت(ع) از این طریق در بین مردم اوج می گیرد.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: وقتی زائرین خود را برای زیارت به امام رضا(ع) به لحاظ بعد جغرافیایی نزدیک می سازند این امر باعث می شود که درآن جامعه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) ترویج شود و مردم بتوانند با این نگاه، فرهنگ اهل بیت(ع) را در جامعه جاری سازند.

وی درادامه درباره نحوه دست یابی به ثبات معنوی و فرهنگی در جامعه گفت: در کشور ما فرهنگ فقط تعریف آداب و رسوم نیست چرا که فرهنگ ایرانی، اسلامی همان فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر امروز شاهد این موضوع هستیم که آسیب های اجتماعی در کشور افزایش یافته است و بداخلاقی ها فراوان شده است به این دلیل است که از فرهنگ قرآن دور شده ایم، تصریح کرد: در واقع ما نتوانسته ایم زبان قرآن و اهل بیت(ع) و سبک زندگی را در بین مردم ساری و جاری  و در عین حال بروز رسانی کنیم.

موثر نبودن برنامه های ویترینی

وی با بیان اینکه در این مسیر ما راه را اشتباه رفته ایم، گفت: چرا که نتوانسته ایم با ادبیات خاص اجتماعی، مخاطبان خود را جلب کنیم و برخی از برنامه هایی که در این مسیر برگزار شده است برنامه های ویترینی بوده که اثرات مثبت چندانی نداشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این برنامه های ویترینی عمومی نبوده و فقط هزینه های کلان داشته است و در برخی از جشنواره ها و همایشها اینگونه بوده است که به جای اینکه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) را ترویج کنیم فقط خودب خود دور خودمان جمع شده ایم و هزینه های گزافی خرج شده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در جامعه فرهنگ قرآن و عترت نهادینه شود، بایستی همه این فعالیتها مردمی شود، اظهارکرد: در این مسیر اگر مردم ورود پیدا کنند در قدم اول کار عملی و تحقیقاتی دقیقی می خواهد که با ادبیات امروزی به صورت مهارتی طراحی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این مطلب که مردم، مهارت و روش و منش برای زندگی می خواهند، تصریح کرد: این موضوع فقط متوجه مباحث نظری و شعاری نیست.

ضرورت تبدیل سیره اهل بیت(ع) به مهارت های زندگی   

وی با بیان اینکه سیره اهل بیت(ع) باید تبدیل به مهارت های زندگی شود، اظهار کرد: از طرفی این مهارت ها باید نهادینه شود و این هدف محقق نمی شود مگر اینکه این مهارتها در اختیار مردم قرار بگیرد .

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: وقتی کار مردمی شد خود آنان ترویج و تبلیغ را انجام می دهند و در این صورت است که کار مردمی ماندگار خواهد شد در حالی که کارهای ویترینی و تشریفاتی اثری نخواهند داشت./۹۳۴/ت۳۰۲/ب۱

 

   

ارسال نظرات