۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۱۸۶۱۶
حجت الاسلام ریاحی مطرح کرد؛

ضرورت آموزش اصول وعظ و خطابه در حوزه علمیه

دبیر جامعه وعاظ اصفهان با اشاره به اهمیت ارائه مطالب جذاب و به روز برای مخاطبین در منابر، گفت: هر مخاطب نیازی دارد و منبر باید محل رجوع مردم برای برطرف کردن نیازهای فکری و ذهنی و دغدغه‌های دینی آنها باشد.
حجت الاسلام ریاحی

حجت الاسلام میثم ریاحی، دبیر جامعه وعاظ اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به اهمیت وعظ و خطابه و استفاده کاربردی و اثرگذار از منابر برای مقابله با معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور، گفت: اولین سنگر روحانیت در خط مقدم جنگ نرم، منبر است و باید طلاب و روحانیون به خوبی از منابر در راستای اهداف مقدس نظام اسلامی استفاده کنند.

مباحث منابر باید به روز و اثرگذار باشد

وی در ادامه افزود: مردم ما هیچ‌گاه از منبر رویگردان نبوده‌اند و همیشه شاهد هستیم که مردم توجه ویژه‌ای به مباحث مطرح شده به روی منابر دارند، اما نکته اینجا است که اگر منبری نتواند مباحث به روز، اثرگذار، متقن و مستند و کاربردی مطرح کند، رفته رفته مخاطبین خود را از دست خواهد داد و مانند یک افسر نظامی بازنشسته خواهد شد که دیگر امکان حضور در میدان نبرد را ندارد.

مدیر مسؤول نشریه ریاح با تأکید بر اهمیت دقت در انتخاب موضوع سخنرانی با توجه به مخاطبین منبر، تصریح کرد: قطعا یک منبری باید بداند مخاطبین او چه کسانی هستند و باتوجه به نیازهای آنان سخنرانی خود را آماده کند، هر مخاطب نیازی دارد و منبر باید محل رجوع مردم برای برطرف کردن نیازهای فکری و ذهنی و دغدغه‌های دینی آنها باشد.

حوزه علمیه دروس سخنرانی و منبر رفتن داشته باشد

حجت الاسلام ریاحی با اشاره به نبود آموزش‌های آکادمیک و رسمی در حوزه علمیه برای فراگیری فنون سخنرانی و منبر رفتن، اظهار کرد: لازم است دوره‌های تخصصی و کاربردی برای طلاب و روحانیون به عنوان دروس متداول تدوین شود که در آن آموزش‌های لازم برای تبدیل شدن به یک منبری خوب و اثرگذار را فرابگیرند.

وی ادامه داد: مخاطب شناسی، فن بیان، تدوین و دسته بندی مباحث و مسائل مطرح شده، نحوه ارتباط گیری با مخاطبان، اداره کردن مجلس و روش‌های اقناع مخاطب از جمله مسائلی است که لازم است به طلاب برای منبری شدن و سخنرانی کردن آموزش داده شود و حوزه علمیه باید عهده‌دار این آموزش‌ها باشد.

دبیر جامعه وعاظ اصفهان، منبر را یکی از مهمترین ابزارهای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن توصیف کرد و گفت: منبر و به طور کلی سخنرانی و وعظ و خطابه را می‌توان اولین رسانه و قدیمی‌ترین رسانه جامعه بشری دانست که تا به امروز جایگاه ویژه خود را در جامعه ما حفظ کرده است و اقشار و اصناف و سنین مختلف مخاطب آن هستند و باید با برنامه ریزی‌های دقیق و کاربردی به خوبی از این ابزار توانمند و اثرگذار استفاده کرد.

هر سخنرانی برای هر مجلسی مناسب نیست

حجت الاسلام ریاحی بر اهمیت دقت برگزار کنندگان مراسمات مذهبی و سخنرانی‌ها به انتخاب سخنران و منبری تأکید کرد و افزود: هرشخصی برای هر مجلسی مناسب سخنرانی نیست، از این رو لازم است افرادی که قصد برگزاری یک مراسم سخنرانی را دارند به خوبی مخاطب خود را بشناسند و بدانند چه کسی توانایی اداره این مجلس و ارائه مطالب لازم به مخاطبین را دارد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه مسائل مختلفی سبب شده طلاب و روحانیون مستعد و توانمند از منبری شدن فاصله بگیرند و گاهی بخشی از بدنه حوزه که استعدادشان در امور دیگر نظیر تحقیق و پژوهش است وارد عرصه سخنرانی و منبر شوند که این موضوع در جذب مخاطبین به منابر می‌تواند مشکل‌ساز باشد و لازم است هم مسؤولان حوزه علمیه و هم خود اشخاص در این مسائل تأمل و تدبر و دقت کافی را داشته باشند./1304/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات