۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۱۸۵۸۶
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

خودبرتربینی و خودشگفتی از آفات مدیریت است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: خودبرتربینی، تفاخر و عُجب و خودشگفتی از آفات مدیریت و مسؤولیت است؛ ازاین‌رو همه مسؤولان باید مراقب این آفت‌ها باشند.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در جمع شماری از مسؤولان استان، اظهار کرد: یکی از آفت‌های مدیریت و مسؤولیت خودبرتربینی و تفاخر است؛ ازاین‌رو همه مسؤولان باید مراقب این آفت باشند.

وی افزود: در برخی از روایات از این حالت منفی و خصلت ناپسند به «شکرالقدرة»؛ یعنی مستی قدرت یاد شده است به‌گونه‌ای که حتی امکان دارد مستی قدرت از مستی شراب زیان‌بارتر باشد.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: قرآن از قدرتمندان و ثروتمندان فاسد و مفسد این‌گونه گزارش می‌دهد: «الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ، فَأَکثَرُوا فی‌ها الْفَسَادَ، فَصَبَّ عَلَیهِمْ رَبُّک سَوْطَ عَذَابٍ، إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ»؛ همان کسانی که در شهرها طغیان کردند و فساد فراوان در آنها به بار آوردند به همین سبب پروردگارت تازیانه عذاب را بر آنان نواخت، به یقین پروردگار تو در کمینگاه ستمگران است.

وی با بیان اینکه خودشگفتی و عُجب یکی دیگر از آفات مسؤولان است، خاطرنشان کرد: خودشگفتی و عُجب یکی از صفات منفی در انسان است که ممکن است او را گرفتار پیامدهای ناگوار کند.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «آفَةُ اللُّبِّ العُجبُ» و تأکید می‌کند که آفت خردمندی، خودپسندی است.

وی تصریح کرد: آنچه از انسان خردمند پسندیده نیست، خودپسندی و خودشگفتی است. اگر از او خدمتی صادر شد و کاری انجام داد، به‌گونه‌ای تورّم کند که خود و کار خود را ببیند، این صفت زاینده خصلت‌های ناپسند دیگر نیز خواهد شد.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: امام علی (ع) به مالک اشتر به عنوان یک مدیر ارشد در حوزه حکومتش می‌فرماید: «وإیاک و الإعْجابَ بِنَفسِک، والثِّقَةَ بما یعجِبُک مِنها، وحُبَّ الإطراءِ؛ فإنّ ذلک مِن أو ثَقِفُرَصِ الشَّیطانِ فی نَفسِهِ لِیمحَقَ ما یکونُ مِن إحسانِ المُحسِنینَ».

دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی گفت: این امام همام تأکید می‌کند مبادا هرگز دچار خودپسندی شوی، به خوبی‌های خود اطمینان کنی و ستایش را دوست داشته باشی که این‌ها همه از بهترین فرصت‌های شیطان برای هجوم آوردن به تو بوده و کردار نیک نیکوکاران را نابود می‌کند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات