۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۱۸۵۸۴
آینده پژوه زنان و خانواده:

مسأله حجاب باید اسطوره‌سازی شود

آینده پژوه زنان و خانواده گفت: امروز ما برای مسأله حجاب باید طرح‌های اقناع کننده ارائه داده و اسطوره‌سازی داشته باشیم.
مریم اردبیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم اردبیلی آینده پژوه زنان و خانواده، در سمینار سه‌روزه جامعه‌شناسی حجاب و بدحجابی در پنل دوم از روز سوم آن تحت عنوان «حجاب در فرایند 70 ساله در ایران» که به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم و جبهه مردمی حجاب و عفاف در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: عمده علت بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه بر اثر ناآگاهی است کما اینکه بسیاری عقیده دارند که حجاب قانونی نیست.

وی افزود: ما با گذشت چهار دهه از انقلاب تعریف مشترکی از عفاف و حجاب نداریم، محدود کردن طرح‌های حجاب و عفاف روی موضوع زنان درست نیست چراکه این مساله در ارتباط با مردان هم است.

آینده پژوه زنان و خانواده بیان داشت: امروز ما برای مساله حجاب باید طرح‌های اقناع کننده ارائه داده و اسطوره‌سازی داشته باشیم.

اردبیلی گفت: در مسائل امر به معروف و نهی از منکر تمرکز صرف بر نفس حلال و حرام کافی نیست بلکه باید نخبگان واجب و حلال‌ها را به معروف و منزلت اجتماعی تبدیل کنند.

وی بیان داشت: در زمینه عفاف و حجاب ما در مقطعی هستیم که اگر الان درست عمل کردیم در این پیچ تاریخی به راحتی رد خواهیم شد وگرنه به سمت سناریوهای نامطلوب خواهیم رفت.

آینده پژوه زنان و خانواده  اظهار داشت: ما باید یک طرح پایش در زمینه عفاف و حجاب داشته باشیم که با در نظر گرفتن واقعیت‌ها نتیجه معکوس ندهد گاهی برخی از طرح‌ها ما را به عقب می‌گرداند.

اردبیلی گفت: گاهی بین روش و محتوا تناقض یا اختلاف وجود دارد، بسیاری از طرح‌ها به خصوص سلبی‌ها و برخی ایجابی‌ها به کرامت زنان آسیب می‌زند، امروز برخی استعاره‌ها درباره ارزش عفاف و حجاب قدیمی شده است و باید به روزرسانی شود.

وی افزود: امروز ذائقه زیباشناسی جوانان ما تغییر کرده است فشار اجتماعی درباره نوع پوشش سنگین است که برخی مقابل آن تاب نمی‌آورند بنابراین گونه شناسی زنان و بدحجابی را باید شناسایی کنیم.

اردبیلی با بیان اینکه ما حق نداریم درباره حجاب نسبت به افراد نگاه از بالا به پایین داشته باشیم، عنوان کرد: گاهی برخی از افراد که نسبت به اسلام نگرش منفی پیدا کردند به علت نگاه تحقیرآمیز به آنها بوده است نگاه از بالا به پایین یا ریاکاری مانع قبول حق و حقیقت است./807/پ202/ب۱

ارسال نظرات