۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۵۷۴
امام جمعه موقت اهواز :

نظام جمهوری اسلامی محصول نظریه ولایت فقیه است

امام جمعه موقت اهواز گفت: باید بدانیم که ولایت فقیه محصول نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی نتیجه اعتقاد مردم به نظریه ولایت فقیه است و مردم ما با توجه به این اعتقاد، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.
حجت الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز پیش از غروب سه شنبه در نشست تخصصی «در محضر عالم آل محمد» که با محوریت موضوعی «مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی در سیره رضوی» برگزار شد، با اشاره به بحث های مطرح شده در هفته های اخیر پیرامون این موضوع، به تبیین مرز میان مشروعیت و مقبولیت از دیدگاه اسلامی پرداخت.

عدم اقبال عمومی مردم خدشه ای بر مشروعیت حاکم اسلامی وارد نمی کند

حجت الاسلام حاجتی گفت: حاکم اسلامی به هیچ وجه خود را بر مردم تحمیل نمی کند اما عدم اقبال عمومی چیزی از مشروعیت او نمی کاهد. در حقیقت اصول مشروعیت حاکم اسلامی را خداوند تعیین فرموده و مردم با رأی خود به آن فرد، بر این اصول گردن می نهند و با حاکم اسلامی بیعت می کنند.

خطیب جمعه موقت اهواز با اشاره به جمله معروف امام راحل که فرمودند «میزان رأی ملت است»، خاطرنشان کرد: این جمله امام راحل بدین معناست که اگر در امور مربوط به مدیریت کشور، اصول دینی رعایت شد، در آن محدوده نظر مردم تعیین کننده خواهد بود که جمهوری اسلامی چنین مفهومی را به نحو احسن در نظام مردم سالاری دینی متجلی کرده است.

نظام جمهوری اسلامی محصول نظریه ولایت فقیه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، نظریه ولایت فقیه را یک نظریه اصیل اسلامی دانست که برگرفته از تعالیم معصومان(ع) است و افزود: باید بدانیم که ولایت فقیه محصول نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی نتیجه اعتقاد مردم به نظریه ولایت فقیه است و مردم ما با توجه به این اعتقاد، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

حجت الاسلام حاجتی با اشاره به دیدگاه های اندیشمندان جهان نسبت به موقعیت نظام جمهوری اسلامی و تأثیر نظریه ولایت فقیه در موفقیت انقلاب، یادآور شد: حسنین هیکل که یکی از اندیشمندان بزرگ جهان عرب است، می گوید «شما ایرانی ها در جریان انقلاب اسلامی کاری را انجام دادید که سلسله های پادشاهی ایران آرزوی آن را داشتند و آن، رسیدن به سواحل مدیترانه است.» هیکل این مسأله را نتیجه حکومت ولایت فقیه می داند و می گوید «ولایت فقیه مینی بود که علی بن ابیطالب(ع) آن را کاشت و امام خمینی در قرن بیستم آن را زیر پای آمریکایی ها منفجر کرد.»

خطیب جمعه موقت اهواز ادامه داد: حسنین هیکل در ابتدای انقلاب با امام(ره) دیدار کرد و سپس کتابی تحت عنوان «توپخانه آیت الله ها» نوشت و در آن به بیان توصیفاتی از امام راحل پرداخت که من تا به حال از شخص دیگری نشنیده بودم.

باورمندی نسبت به ولایت فقیه، ایمان به توحید تشریعی خداوند است

حجت الاسلام حاجتی سپس به روایت شریف موسوم به «مقبوله عمر بن حنظله» اشاره و خاطرنشان کرد: از امام صادق(ع) سؤال شد که در زمان غیبت معصوم به چه کسانی رجوع کنیم؟ حضرت در پاسخ فرمودند «به فقهای ما مراجعه کنید و اگر چنین نکنید در حد شرک به خدا پیش رفته اید.» علت این کلام امام صادق(ع) همان لزوم باورمندی مسلمانان به توحید تشریعی است.

وی با بیان این که طبق نظر فقهای امروز اگر کسی ولایت فقیه را عمدا زیر سؤال ببرد، باطنا مرتکب شرک شده است، افزود: در جریان فتنه 88 افرادی در تهران حرف هایی را که از گلوی دشمن بلند شده بود به عنوان شعار سر دادند و گفتند «مرگ بر اصل ولایت فقیه.»

حجت الاسلام حاجتی اظهار کرد: ما در زیارت امام هشتم(ع) خطاب به ایشان می گوییم «خداوند لعنت کند کسانی را که شما را با دست و زبان خود به شهادت رساندند.» مگر می شود کسی را با زبان به شهادت رساند؟ بله؛ کسانی که امامت امام رضا(ع) را انکار کردند، با زبان خود ایشان را به شهادت رساندند و امروز هم کسانی که ولایت فقیه را انکار می کنند در همان دسته قرار دارند.

پیام نظریه ولایت فقیه همان پیام حدیث سلسله الذهب است

خطیب جمعه موقت اهواز، رهبر معظم انقلاب را مصداق حقیقی ولی فقیه در عصر حاضر خواند و گفت: امروز حتی بزرگ ترین نظریه پردازان صهیونیست دنیا نیز به قدرت رهبری امام خامنه ای اذعان دارند و برای نمونه کسینجر به همفکران خود می گوید «آقای خامنه ای را مراقب باشید چرا که او بسیار هوشمند است و راهبردهای عجیبی دارد.»

وی روایت شریف سلسله الذهب را یکی از روایات تأیید کننده نظریه ولایت فقیه قلمداد کرد و تصریح کرد: امام هضتم(ع) در این روایت اهمیت مسأله ولایت را بیان فرموده اند و اگر کسی نسبت به این مسأله مطلع و عارف باشد، درک می کند که پیام نظریه ولایت فقیه همان پیام روایت شریف سلسله الذهب است./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات