۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۱۸۵۷۰
دبیر سمینار جامعه شناسی حجاب و بدحجابی:

مدیریت بدحجابی باید فرهنگی و قابل دفاع باشد

دبیر سمینار جامعه شناسی گفت: در مدیریت بدحجابی باید یک مدیریت شکوهمند قابل دفاع وجود داشته باشد که در عین حال فرهنگی هم باشد.
جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی جعفری دبیر سمینار جامعه‌شناسی حجاب و بدحجابی در درس گروهی این سمینار سه‌روزه که به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم و جبهه مردمی حجاب و عفاف در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: مساله حجاب و بدحجابی در ایران بسیار مهم است و کسی آن را انکار نمی‌کند چراکه با هویت اسلامی و انقلابی ما گره خورده است، حجاب نشانه مسلمانی بوده و یکی از دال‌های هویتی فرهنگی ما است.

وی افزود: ورود حکومت در امر حجاب را هیچ کس انکار نمی‌کند، چراکه این امر تا حدود زیادی با حکومت پیش می‌رود؛ ما در این عرصه بحران مهارت مدیریت و سیاست‌گذاری داریم که اگر به لحاظ مدیریت تغییراتی در آن داده شود شاید برخی مشکلات در این زمینه برطرف شود.

حجت‌الاسلام جعفری بیان داشت:  بدحجابی مساله منحصربه‌فرد ایران است و غیر از ایران  شاید فقط مساله شهرهای مکه و مدینه باشد. در هیچ جای دنیا با مدیریت بدحجابی مواجه نیستیم چراکه قانون حجاب ندارند.

دبیر سمینار اظهار داشت: ما چهار دوگانه را نتوانستیم به تعادل برسانیم، یکی از این دوگانه‌ها تکثر و یکپارچکی است. یعنی حفظ یک مدیریت متمرکز درعین‌حال لحاظ تکثرها است.

 وی گفت: از دیگر اشکالات عدم تعادل در دوگانه تربیت و نظم است که در برخورد با بدحجابی نباید صرفاً دنبال برقراری نظم باشیم بلکه باید به تربیت شخص هم توجه کنیم، در نابهنجاری فرهنگی نمی‌توانیم مساله تربیت را نادیده بگیریم به‌عنوان‌مثال پلیس فقط نمی‌تواند کسانی را تحت عنوان  بدحجاب  دستگیر کند بدون اینکه به تبعات تربیتی آن دستگیری توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام جعفری ابراز کرد: یکی دیگر از اشکالات عدم تعادل در دوگانه برخورد و تنش است؛ در برخورد قصد ما ایجاد تنش نیست. در نظام نباید تنش ایجاد شود، دوگانه دیگر مساله هزینه و فایده است باید به این مسئله توجه کنیم به میزانی که برای مدیریت یک موضوع هزینه می‌کنیم چقدر فایده می‌بریم.

دبیر سمینار افزود: اگر ما نتوانیم این دوگانه‌ها را به تعادل برسانیم دچار آفت خواهیم شد چنانچه شده‌ایم؛ باید بررسی شود که گشت ارشاد چه اثرات منفی بر روی برند چادر و چادری‌ها گذاشته است. وقتی ما بر سر پلیس زن گشت چادر می‌کنیم چقدر در روابط چادری‌ها با سایر آحاد اجتماعی تنش ایجاد می‌کنیم. ما باید به سمت خلاقیت در ذهنیت‌ها و ایده‌هایی برویم که وضع را بهتر از امروز کند.

وی گفت: باید نظام مواجه با بدحجابی تغییر کند. پلیس امنیت اخلاقی کهنه‌ترین منطق مواجه با ناهنجاری فرهنگی است، همچنین نظام سنجش بدحجابی نیز باید تغییر کند؛ پلیس چگونه بدحجابی را تشخیص می‌دهد؛ دادن یک سنجش دستورالعمل واحد برای کل کشور اشتباه است چراکه در مناطق مختلف کشور باید عرف آن منطقه درباره نابهنجاری، موردنظر قرار گیرد که چالش عدم تعادل بین لحاظ تکثرهای بوم‌شناختی و یکپارچگی در مدیریت ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام جعفری بیان داشت: باید  نظام جرم انگاری تغییر کند؛ آیا همه صورت‌های بدحجابی باید جرم تلقی شود؟ به نظر من  90 درصد بدحجابی‌ها حداکثر تخلف و نه جرم محسوب می‌شود.

دبیر سمینار اظهار داشت: نظام ثبت بدحجابی به جای نظام دستگیری در محل می‌تواند بخش زیادی از تنشها را حل کند چه دلیلی دارد که در خیابان بین پلیس و زنان تنش ایجاد شود که فیلم آن شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست گردد.

وی بیان داشت: باید نظام رتبه‌بندی بدحجابی به‌جای نظام یکسان انگاری حجاب جایگزین شود؛ همچنین نظام تربیتی و فرهنگی هوشمند به‌جای نظام تربیت همگانی قرار داده شود؛ یعنی نظام تصمیم‌گیری کشور با استخدام بهترین مشاور‌ها به‌جای پرونده انتظامی پرونده فرهنگی برای شخص باز کند، نیازی نیست که به خاطر 5 درصد کل جامعه را دچار وحشت کنید.

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: البته این ایده‌آل‌ها با پلیس کنونی کشور که وجه زنانه بسیار رقیقی دارد محقق نمی‌شود./۸۰۷/پ202/ب۱

ارسال نظرات