۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۱۸۵۳۳
عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:

توزیع گفتمان ولایت فقیه در سطح جامعه تکلیف همه نیروهای انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین گلی یکی از ضعف های نظام اسلامی را توزیع ضعیف فقاهت در همه عرصه های فراگیر در نظام اسلامی بیان کرد و گفت: نظام اسلامی مولود فقاهت است اما در بستر خود در حوزه توزیعی ولایت فقیه در همه عرصه ها دارای ضعف است و باید نیروهای انقلابی توزیع گفتمانی ولایت فقیه را یک تلکیف مهم بدانند.
آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار آیت الله محمد حسن گلی شیردار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن گلی شیردار، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام شامگاه امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی ستاد نمازجمعه بابل با اشاره به کارکرد رسانه ای نمازجمعه، گفت: نقش رسانه ها امروز یک نقش تعیین کننده و راهبردی برای هر نظام و تفکری محسوب می شود و باید مهمترین ویژگی یک رسانه ممتاز یعنی مولد بودن آن مورد توجه جدی در نظام اسلامی قرار بگیرد.

وی با بیان این مطلب که یکی از ضعف های ما در حوزه فرهنگی، ضعف در حوزه تولید است، افزود: راهکار عرضه فرهنگی متناسب با جامعه امروز باید شناسایی شود تا کارکرد فرهنگ در جامعه برای مقابله با ناتوی فرهنگی دشمن کارکردی موثر و پیشرو باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم روش های خلاقانه و ابتکاری را در حوزه فرهنگ و رسانه مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سراسر زندگی تبلیغی پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) مملو از روش های خلاقانه تبلیغی و متناسب با شرایط جامعه خود بود و این روش تبلیغی درس بزرگی برای مبلغان دینی ما است.

وی ادامه داد: رصد فرهنگی جامعه هم از درون و هم از فراز باشد تا هم جزئییات کار و هم مسیر کار فرهنگی بر اساس هدف گذاری شده مورد ارزیابی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین گلی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در خصوص قرارگاه فرهنگی بودن نمازجمعه، خاطرنشان کرد: از روزنه نمازجمعه باید اندیشه و فکر در مسیر انقلاب تولید شود و این کار با شناسایی ظرفیت ها و ابزاردهی مناسب صورت می گیرد زیرا جامعه امروز نیازمند رسانه و بیان قوی است.

عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام ضمن اشاره به یکی از مولفه های موفقیت رسانه یعنی نفوذ در بین آحاد جامعه، گفت: دشمن از سه رویکرد تخریب، تنظیم و تثبیت در عرصه رسانه خود برای نفوذ فرهنگی خود در جامعه هدف بهره می گیرد و نباید در مقابل این روش دشمن منفعلانه برخورد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه نمازجمعه را مولود انقلاب عنوان کرد و تصریح کرد: ماموریت نمازجمعه برای تقویت و استحکام نظام اسلامی است زیرا نمازجمعه تبلور یک حرکت در مسیر پویایی انقلاب بود که خدمات شایانی به انقلاب اسلامی عرضه داشت و این سنگر باید سدی مستحکم در برابر نفوذ دشمن تقلی شود.

وی ادامه داد: نظام اسلامی در بستر فقاهت شکل گرفت و تولید شد اما متاسفانه در مسیر سال های پس از انقلاب در مسیر توزیع خود موفقیت کامل را کسب نکرد و باید در این حوزه با شناسایی آسیب ها نسبت به رفع موانع آن اقدام شود.

حجت الاسلام والمسلمین گلی شیردار بر لزوم تبیین ولایت فقیه در جامعه در ریزترین سطوح آن تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از محیط هایی که می تواند با برنامه ریزی درست مدیریت فقاهت و ولایت فقیه را در منشورهای شیرین و روان به جامعه عرضه کند، نمازهای جمعه است.

وی افزود: ولایت فقیه بالاتر از چهارچوب های دسته بندی های جناحی است و دایره آن وسیع و فراگیر محسوب می شود و باید برای توزیع گفتمان ولایت فقیه در سطح جامعه از نیروهای نواندیش دینی در چهارچوب عقیدتی دین بهره بگیریم.

معاون علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام، شهید آیت الله صدر را یک نواندیش دینی بر اساس منظومه ولایت فقیه بیان کرد و گفت: امروز باوراندن ولایت فقیه در جامعه، نمونه سازی مدل های عینی جامعه آرمانی ولایت فقیه و کارکرد موفق آن در حوزه مدیریت در طول عمر نظام اسلامی،  یک تکلیف برای نیروهای انقلاب است.

وی ادامه داد: نوع رفتار، منش و اخلاق دست اندرکاران نمازجمعه باید مردم را به سوی ذکرو یاد خدا سوق دهد و در این خصوص هم امام جمعه و هم خادمان نمازجمعه نقش آفرین هستند و باید جاذبه ها را برای حضور حداکثری مردم در این پایگاه مهم اسلام  افزایش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین گلی شیردار محیط سازی مصلاهای جمعه بر اساس تقوای اجتماعی و فردی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: امروز در کنار تقوای فردی، تقوای اجتماعی وتقوای سیاسی نیاز ضروری است و باید سبک زندگی اسلامی هم برای مسؤولان و هم برای مردم از سوی نمازهای جمعه ترویج شود.

وی افزود: مجموعه نمازهای جمعه باید به عنوان قرارگاه فرهنگی، راهبردهای دشمن را در تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی و نفوذ فرهنگ غربی شناسایی کنند و در این عرصه برنامه ریزی بلندمدت و راهبری باید صورت بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تشبیه مقام معظم رهبری از نفوذ دشمن به ویروس، تصریح کرد: ویروس ها با چشمان غیر مسلح قابل شناسایی نیستند و در زمینه مقابله با نفوذ دشمن باید هم منافذ نفوذ دشمن شناسایی و مسدود و هم چشمان رصد کننده تقویت شوند.

وی یکی از مهمترین کارکردهای نمازجمعه را وحدت آفرینی این فریضه عنوان کرد و گفت: ارکان بقای حکومت پرهیز از تفرقه و تاکید بر اشتراکات است و این موضوع مکرر در جهت حفظ نظام از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار می گیرد./1313/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات