۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۵۱۸۵۳۰
کارشناس خانواده:

بازی های نمادین موجب رشد همه جانبه کودک می شود

کارشناس و مشاور خانواده گفت: بازی های نمادین اوج بازی های کودکانه است و والدین نباید مانع این قبیل بازی های کودکان شوند.
بازی کردن کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی  از انواع بازی ها که در تربیت کودکان نقش بسیار مهمی دارد، بازی های نمادین است، گفت: بازی های نمادین به بازی هایی گفته می شود که کودک در غیاب اسباب و وسایل نمایشی به صورت نمادین با خود بازی می کند برای نمونه با وجود این که ماشین و یا موتور ندارند، ادای ماشین و موتور را در می آورند.

وی افزود: بچه هایی که از وسایل بازی محروم هستند معمولا خواسته، نیاز و آرزوهای شان را در قالب بازی های نمادین نشان می دهند و وسیله ای را جایگزین آن وسیله مورد علاقه می کند مثلا کودکی که اسب ندارد و بر جارو یا چوب سوار شده و با آن بازی می کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: بازی های نمادین اوج بازی های کودکانه و بسیار ظریف است و باید دقت کرد که کودکان در نبود اسباب بازی به سراغ بازی های نمادین می روند و والدین در این زمینه باید توجه کنند که اسباب بازی برای بازی کودک خریداری شده است و حتی اگر کودک آن را خراب کرد نباید مانع بازی او شوند چرا که رشد شخصیتی کودک در پناه بازی با اسباب بازی شکل می گیرد.

عباسی نیا ادامه داد: بازی از غذاهای روزانه کودک واجب تر است زیرا غذا تنها جسم کودک را رشد می دهد اما بازی زمینه ساز رشد همه جانبه کودک می شود؛ بنابراین نباید کودک را از انجام بازی حتی بازی های سمبلیک منع کرد.

وی افزود: بچه ها در بازی های نمادین نیز مانند بازی های نمایشی از والدین خود الگوبرداری می کنند به همین دلیل والدین باید مراقب باشند زیرا فرزندان آنها چه در بازی های نمایشی و چه در بازی های نمادین از آنها تقلید می کنند و کودک از تمام رفتارها تقلید می کند چه این رفتار خوب باشد چه بد باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: براساس آنچه که بیان شد بازی های نمادین موجب رشد همه جانبه کودک می شود و والدین تنها باید جهت گیری کودکان را به سمت رفتارهای پسندیده در این بازی ها فراهم کنند.

عباسی نیا با تأکید بر این که اهل بیت(ع) همواره با فرزندان خود و کودکان یتیم هم بازی می شدند، یادآور شد: پدر و مادر می توانند به جای این که بچه را از بازی منع کنند با او هم بازی شوند؛ لذتی که بچه از بازی کردن با پدر و مادر خود می برد بسیار شیرین است و این لحظه هرگز از خاطره کودک محو نشده و تا بزرگسالی همراه اوست./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات