۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۱۸۵۲۸
کارشناس خانواده مطرح کرد؛

پیامدهای تنبیه بدنی در شکل گیری رفتار و شخصیت کودکان

استاد حوزه علمیه قم با تشریح پیامدهای تنبیه بدنی کودک، گفت: تنبیه بدنی موجب دروغ گویی، پنهان کاری، بزهکاری، مشکلات جنسی و انتقام جویی کودکان می شود.
تنبیه بدنی کودک تنبیه بدنی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س)با بیان این که فرهنگ مقوله ای است که نیاز به مهندسی دارد، گفت: در ساخت این بنا حتی لحظات آخر کار یا به عبارت دیگر بنای حاصل کار  باید مانند یک ماکت قابل مشاهده باشد و مادران نیز باید در عرصه تربیت یک مهندسی تربیتی داشته باشند که بتوانند تمام ابعاد فرزندان خود را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: برای مثال مادر باید بداند که چگونه ارتباط فرزند را با پدر، مدرسه و دوستان برقرار کرده و باید بداند که نیازهای رسانه ای فرزندش چیست و چگونه باید این نیازها را مدیریت کند تا تربیت دچار آسیب نشود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر این اساس مادر برای مهندسی تربیت فرزند خود به دانش و آگاهی نیاز دارد و باید دقت کرد که صبر، استمرار و روشمندی سه عنصر فرمول تربیت و مهندسی تربیتی فرزندان است که مادر به این ها نیاز دارد و مادر بدون فکر و استفاده از این سه عنصر نخواهد توانست در زمینه تربیت فرزندان خود عملکرد موفقی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون بعد چهارم تربیت فرزند را اندیشه، تفکر، خردورزی و دقت نظر عنوان کرد و گفت: روش های تربیتی در کوتاه مدت مؤثر نیست بلکه باید در دراز مدت استمرار داشته باشد؛ مادر باید همه ابعاد تربیت را از روی فکر مهندسی کرده و تنها به رفتار فرزندانش در خانه نگاه نکند بلکه باید در بیرون از خانه و محیط های رفت و آمد فرزند خود نیز برای او برنامه ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: مادر خوب نسبت به دوستان، مدرسه و استفاده فرزندش از رسانه دقت نظر داشته و دقت می کند که فرزندش از چه محتوایی استفاده می کند و همچنین فرزندان خود را براساس یک روش یعنی سیره اهل بیت(ع) که همان تربیت دینی است پرورش می دهد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اثرات تنبیه بدنی بر کودکان گفت: امام علی(ع) می فرمایند که« فرزندان خود را تنبیه بدنی نکنید و اگر اشتباه کردند به صورت موقت با آنها قهر کنید» همچنین امام علی(ع) در روایت دیگری می فرمایند که فرزندان شما درک، فهم و شعور دارند؛ بنابراین کسی که درک، فهم و شعور دارد باید از راه دیگری به جز تنبیه بدنی متوجه خطا و اشتباه خود شود.

وی افزود: بچه هایی که تنبیه بدنی می شوند شرور می شوند و به دیگران آسیب می رسانند، بچه هایی که مکرر تنبیه بدنی می شوند در نوجوانی بزهکار خواهند شد و دچار مشکلات جنسی می شوند و به هیچ وجه پدر و مادر خود را قبول نداشته و به حرف آنها گوش نمی دهند.

استاد حوزه علمیه قم کاهش آستانه تحمل و مشکلات عصبی را از علت های تنبیه کودکان از سوی والدین عنوان کرد و یادآور شد: والدین به جای تنبیه کودکان باید مشکلات روحی و روانی خود را حل کرده و در سلامت روح و روان اقدام به تربیت فرزندان خود کرده تا بتوانند فرزندان صالح و سالمی را تربیت کنند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات