۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۵۱۸۵۰۹
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

زیارت جامعه کبیره منشور امام شناسی است

استاد حوزه علمیه قم زیارت جامعه کبیره را منشور امام شناسی دانست و مراتب معرفت به امام را تشریح کرد.
حجت الاسلام رضا محمدی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که معرفت بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: در آیات قرآن کریم بیان شده که به هرکس حکمت و معرفت داده شود به خیر کثیر رسیده است.

وی افزود: از امام معصوم(ع) پرسیدند که معرفت چیست که امام معصوم(ع) در پاسخ فرمودند« معرفت شناخت امام و اطاعت از پروردگار است» و حکمتی است که هر کس برخوردار از آن باشد به بالاترین مقام می رسد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که معرفت دارای مراتبی است، تصریح کرد: گاهی معرفت حسی، گاهی قلبی ، گاهی عقلی و گاهی نقلی است و کمترین معرفت نسبت به امام معصوم این است که انسان امام را در حد شناسنامه ای بشناسد و این معرفت، معرفت تاریخی است و این نوع از معرفت، معرفتی نیست که با دو رکعت نماز و زیارت حضرت معصومه و امام رضا(ع) بتواند انسان را بهشتی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که این گونه از معرفت حتی در کفار هم وجود دارد و دقیق ترین کتاب ها را کفار درباره اهل بیت(ع) نوشته اند، افزود: محققانه ترین کتابی که در خصوص امیرالمؤمنین(ع) نوشته شده کتاب جرجی جرداق مسیحی است و همانطور که گفته شد این نوع از معرفت نمی تواند انسان را بهشتی کند.

وی افزود: مرتبه بعدی معرفت به اهل بیت(ع) آگاهی از فضائل و مناقب اهل بیت(ع) است و فرد در این بعد از معرفت در خصوص تقوا، علم، سبک زندگی و رفتار اهل بیت(ع) آگاهی کامل دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مرتبه بعدی معرفت به اهل بیت(ع) مرتبه معرفت به کرامات و خرق عادت اهل بیت(ع) چه در زمان حیات و چه در زمان ممات شان است که عده زیادی در این مرحله ریزش دارند زیرا کفار هم تا مرحله دوم معرفت به امام می آیند اما این بعد از معرفت امام را قبول ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که اگر کسی به این مرتبه از معرفت هم رسیده باشد باز به مرحله قبولی معرفت نرسیده است، گفت: از امام صادق(ع) در مورد بالاترین مرتبه معرفت به امام پرسیده می شود که ایشان می فرمایند معرفت به امام در چهار چیز است در ابتدا اینکه امام را امام دانسته و به ولایت ایشان معقتد باشد، دوم اینکه اطاعت امام را مانند اطاعت خدا واجب بداند و سوم اینکه امام را شهید و شاهد اعمال خود در همه جا بداند که بیشتر مردم به این نگرش نمی رسند زیرا در محضر امام خطا و گناه مرتکب می شوند و چهارم اینکه امام را غریب بداند و منظور از غربت مهجوریت است یعنی درک کند که امام مانند قرآن حتی در میان شیعیان خود مهجور است و این معرفت همان معرفت مقبول است و باید دقت کرد که زیارت جامعه کبیره منشور امام شناسی است و هیچ چیز به اندازه زیارت جامعه کبیره نتوانسته است شخصیت و ویژگی های امام را بیان کند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات