۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۱۸۴۲۹
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

استاد نباید تنها یک سخنران علمی باشد

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی با تأکید بر اینکه استاد نباید تنها یک سخنران علمی باشد، گفت: اساتید باید به عنوان راهنمای پژوهش و تحقیق در خدمت طلاب قرار گیرند تا بتوانیم طلابی پژوهش گر، عالم و آگاه به مسائل دینی تربیت کنیم.
حجت الاسلام ارجمندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام جواد ارجمند مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه در همایش حوزه علمیه تراز و استاندارد با اشاره به شیوه ارزیابی در حوزه های علمیه، اظهار داشت: متاسفانه شیوه ارزیابی در مدارس علمیه حافظه محور است.

وی با بیان اینکه نباید شیوه ارزیابی ما حافظه محور باشد و لازم است از این شیوه گذر کنیم، تصریح کرد: ارزیابی طلاب در تحصیل علوم حوزوی باید به دنبال سنجش کارآمدی و کارآیی در علوم ارائه شده به طلاب باشد، بر این اساس می توان یک ارزیابی دقیق و مطلوب از طلاب داشت.

حجت الاسلام ارجمند همچنین با اشاره به شیوه تدریس در حوزه های علمیه، گفت: نباید شیوه تدریس در مدارس علمیه و در میان اساتید به شکلی باشد که تنها به دنبال انتقال مطلب باشیم.

وی با بیان اینکه تدریس اساتید باید پژوهش محور بوده و با تقسیم بندی و گروه بندی طلاب از محصلان علوم دینی مقالات علمی و مرتبط درخواست شود، افزود: بخشی از ارزیابی طلاب می تواند بر اساس ارزش یابی مقالات علمی ارائه شده مورد سنجش قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه استاد نباید تنها یک سخنران علمی باشد، خاطرنشان کرد: اساتید باید به عنوان راهنمای پژوهش و تحقیق در خدمت طلاب قرار گیرند تا بتوانیم طلابی پژوهش گر، عالم و آگاه به مسائل دینی تربیت کنیم.

وی همچنین با تأکید بر توجه به علوم میان رشته ای در حوزه های علمیه، گفت: توجه به علوم مرتبط با علوم دینی و علوم پایه مانند فیزیک در حوزه های علمیه برای پاسخ گویی به موضوعات علمی دینی لازم است، علوم پایه و آشنایی با کلیات آنها در حوزه های علمیه برای پاسخگویی به شبهات و مسائل دینی یک ضرورت است.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به مسأله ازدواج طلاب، بر توجه مدارس علمیه جهت راهنمایی طلاب و مشاوره آنها برای انتخاب صحیح و ایجاد یک زندگی پایدار تأکید کرد و ادامه داد: یک برنامه مدون مشاوره ای ازدواج در مدارس علمیه برای طلاب لازم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز طلاب از فقر آرمانی و انگیزه‌ای رنج می برند، ابراز داشت: اسلام یک دین جهانی است و لازم است حوزه های علمیه نیز جهانی عمل کرده و مبلغان بدون مرز را تربیت کنند، این امر می تواند در انگیزش طلاب بسیار مؤثر باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در افق اهداف امام زمان (عج) گام بر می دارند که یکی از اهداف آنها تمدن سازی اسلامی است، یکی از لازمه های تمدن نگرش بین المللی به آن است که این امر نیز نیازمند آشنایی طلاب با زبان، تفکر و فرهنگ ملل مختلف است./854/پ202/ب1

ارسال نظرات