۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۱۸۴۱۶
مدير حوزه علميه كاشان:

فرمايشات رهبري پيام هایی ارزشمند براي جامعه است

مدير حوزه علميه كاشان گفت: فرمايشات رهبري را نبايد به عنوان يك سخنراني قلمداد كرد بلكه پيام هاي رهبري براي جامعه مهدوي است كه بايد اين پيام‌ها را دسته بندي و از آن استفاده كرد.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجي پيش از ظهر امروز در چهارمين روز از نخستين دوره طرح جامعه شكوفايي انديشه ‹‹دوره خط امام دانشگاهي›› در دانشگاه پيام نوركاشان با اشاره به اينكه 50 سال عقب تر از زمان قرار داريم، گفت: موضوع امروز جامعه بد حجابي است نه ساپورت پوشان كه مجلس با اكران فيلم ساپورت پوشان در مجلس وقت ارزشمند نمايندگان را تلف مي‌كند.

وي افزود: بحث ساپورت، بعد از جنگ تحميلي رواج يافت و اين بحث موضوع امروز جامعه نيست، بلكه آنچه ضروري است كه مجلس به آن اهميت بدهد، موضوع بدحجابي و بي حجابي است.

مدير حوزه علميه كاشان، همچنين با انتقاد از رسانه ملي و معرفي برخي از الگوهاي غير ضروري به جامعه در برنامه خندوانه، گفت: نمي خواهم از معرفي برخي از الگوها در اين برنامه انتقاد كنم، اما معرفي هنرمندي كه 40 سال دارد و هنوز ازدواج نكرده است نمي تواند الگوي خوبي براي جامعه باشد.

به گفته وي، الگوهاي ارزشي فراواني را در بخش ها و حوزه هاي مختلف علمي و فرهنگي و اجتماعي در جامعه داريم كه حتي يك بار از آنها دعوت نشده است تا در رسانه ملي به عنوان الگو به جامعه معرفي شوند.

حجت الاسلام فرجي ادامه داد: در اين برنامه هنوز از خانواده موفق و نخبگان رياضي و فيزيك و دانشمندان هسته اي و دارندگان رتبه هاي نخست دانشگاه هاي ايران و خارج از كشور كه در دانشگاه هاي خارج از كشور خوش درخشيده اند دعوت نشده است تا بعنوان الگو به جامعه معرفي شوند.

وي با اشاره به اينكه ابن برنامه بايد از الگوهاي مختلف در همه بخش‌ها استفاده كند و به جامعه معرفي كند، خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد در اين برنامه الگودهي‌ها كامل نيست و يك طرفه است و به همه الگوها پرداخته نمي شود.  

حجت الاسلام فرجي در ادامه با اشاره به مراحل مختلف بصيرت، از زمان شناسي، دوست شناسي، دشمن شناسي و اولويت شناسي به عنوان چهار مؤلفه مهم در بصيرت نام برد و اظهار داشت: در صورتيكه هر يك از اين مولفه را نشناسيم بصيرتي حاصل نخواهد شد.

وي ادامه داد: امام صادق(ع) مي فرمايد ‹‹اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسُ›› ويژگي لباس نشان دادن ظاهر است بدون اينكه باطن را بتوانيد ببينيد، بنابراين به هرچه كه ظاهرآن نمايان اما باطن آن پنهان باشد فتنه گفته مي‌شود و فتنه ظاهري زيبا اما فريبنده اي دارد كه در فتنه نام‌ها جابجا مي شوند و نام رشوه به هديه، ربا به معامله و شراب به مويز تغيير داده مي شود.

رييس حوزه علميه كاشان ادامه داد: پيامبر اكرم(ص) به اميرمومنان(ع) مي فرمايد، امت من گرفتار فتنه خواهند شد و مصاديق آن نيز اين است كه رشوه مي گيرند و مي گويند هديه بود، ربا خورند و مي گويند معامله بود و شراب مي خوردند و مي گويند مويز بود.

حجت الاسلام فرجي اظهار داشت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، كسي كه عالم به زمان خودش باشد هيچ زماني فتنه نمي تواند او را فريب دهد و شهيد مطهري نيز مي فرمايد، كسي كه جاهل به زمان خودش باشد فتنه ها بر او هجوم خواهند آورد و توان تشخيص فتنه را نخواهد داشت، از اين رو رهبر معظم انقلاب مي فرمايد، شرط اول بصيرت زمان شناسي است.

وي، ادامه داد: ما هنوز در گذشته سير مي‌كنيم و جاي دوست و دشمن را تشخيص نمي‌دهيم و اين بزرگترين آسيب امروز جامعه است كه دوست را دشمن و دشمن را دوست خود مي دانيم و به او اعتماد مي كنيم و اين امر بيانگر اين است كه سياستمدار خوبي هم نيستيم.

مديرحوزه علميه كاشان طرح بحث ولنگاري فرهنگي از سوی رهبر معظم انقلاب را بحث جدي امروز جامعه عنوان كرد و با اشاره به اينكه ولنگاري فرهنگي در جامعه مصاديق زيادي دارد افزود: يكي از مصاديق ولنگاري فرهنگي موازي كاري و هزينه هاي سرسام آوري فرهنگي است كه هيچ دستاوردي فرهنگي ندارد.

حجت الاسلام فرجي، پراكندگي هاي فرهنگي، نداشتن زير ساخت هاي فرهنگي و نداشتن نيروهاي فرهنگي را از جمله مصاديق ولنگاري فرهنگي امروز جامعه دانست و خاطرنشان كرد: براي انجام هركاري نيازمند به برنامه، نيرو و بودجه لازم است و در عرصه مديريت، مدير خوب كسي است كه هر سه مؤلفه را با هم داشته باشد.

به گفته وي، مشكل امروز جامعه پول و بودجه و اعتبار نيست بلكه مشكل اصلي و اساسي  امروز ما فكر است، چرا كه امروز براي اداره جامعه نياز به فكر داريم و اين درحالي است كه بودجه و اعتبارات فرهنگي داريم اما تفكر لازم در وراي بودجه هاي فرهنگي وجود ندارد.

به گفته وي، امروز وضعيت به گونه اي است كه هركس فكر دارد پول ندارد و هركس پول دارد فكر ندارد، به اين معني كه پولها جايي قرار دارد كه پشتوانه آن فكر نيست و اين بزرگترين آسيب فرهنگي امروز جامعه ما است.

مدير حوزه علميه كاشان با اشاره به اينكه جامعه مهدوي امروز ما نيازمند به همه مسائل است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در فرمايشات خود به همه مسائل جامعه اشاره مي كند، از اين رو فرمايشات رهبري را نبايد بعنوان يك سخنراني قلمداد كرد، بلكه پيام هاي رهبري براي جامعه مهدوي است كه بايد اين پيام‌ها را دسته بندي و از آن استفاده كرد./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات