۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۱۸۳۳۴
استاد درس خارج حوزه علمیه:

چارچوب های ‌آزادی بیان در اسلام ترسیم شده است

استاد حوزه علمیه گفت: در اسلام بحث آزادی بیان وجود دارد که البته چارچوب هایی را برای آن تعریف می کند و آزادی به عنوان بی بند و باری را نمی توان قبول کرد البته مفهوم حق و اختیار باید تفکیک شود.
شعبانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان حجت الاسلام حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در مدرسه آخوند همدان با اشاره به مبنای فقهی حقوق شهروندی در اسلام اظهار داشت: برخی مواردی که حقوق شهروندی از غرب اتخاذ شده است با اسلام منطبق است.

وی افزود: اگر بخواهیم درباره حقوق شهروندی مبنایی بحث کرد با گفت که اسلام تعریف خاصی به حقوق دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و مبنای حق  و جایگاه حق اراده تشریعی خداوند است.

حجت الاسلام شعبانی ابراز داشت: هر چیزی که شریعت به عنوان حق تعریف کند به عنوان حق قبول داریم و هرچیزی که از کمال انسان انتزاع و موجبات تکاملات دنیوی و اخروی را فراهم کند به عنوان حق مطرح می کنیم.

وی با اشاره به سند 2030 و جزئیات آن ادامه داد: برخی از مسائلی که در ۲۰۳۰ وجود دارد به عنوان حق قلمداد نمی کنیم چرا که مانع تکامل بشری خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: پایه و اساس حقوق شهروندی کرامت انسان است که زیربنای حقوق است و هر چیزی که حقوق انسان نه مسلمان را پاسداری کند که امام علی(ع) فرمود که شهروندان برخی برادر دینی تو هستند و برخی در انسانیت با تو برابر هستند.

وی تصریح کرد: اصل و اساس در انسان کرامت است و همه حقوق ها باید منجر به عدالت شود و عدالت نتیجه حقوق و کرامت است البته تعارض چندانی با مسائل دیگر ندارد.

استاد جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: وقتی حقوق شهروندی ریز می شود از حق حیات شروع می شود و امام علی درباره وظیفه حاکمین نسبت به مردم تقسیم عادلانه بیت المال، حق تعلیم و تادیب، آزادی بیان و امنیت را برشمرده است و وقتی از امام خمینی سوال کردند که روش حکومت شما چگونه است و امام فرمودند که روش ما روش امام علی(ع) است.

وی گفت: در اسلام بحث آزادی بیان وجود دارد که البته چارچوب هایی را برای آن تعریف می کند و آزادی به عنوان بی بند وباری را نمی توان قبول کرد البته مفهوم حق و اختیار باید تفکیک شود./۹۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات