۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۱۸۳۱۰
مدیر حوزه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز:

کتب علوم انسانی غربی نباید در دانشگاه ها تدریس شوند

مدیر حوزه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز، گفت: در کشور باید یک مرکز اسلامی برای هدایت و تربیت دانشمندان ایرانی بر اساس باورهای دینی و جهاد گونه تشکیل شود تا جامعه ما در مقوله علوم انسانی اسلامی تقویت شود.
علوم انسانی

حجت الاسلام سید محمدعلی بلادیان، مدیر حوزه علمیه دارالعلم آیت الله بهبانی اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با اشاره به لزوم اهمیت به مقوله علوم انسانی، اظهار داشت: متاسفانه یکی از اشکالاتی که در جامعه ما وجود دارد و برای این اشکالات هنوز نتوانسته ایم راه حلی پیدا کنیم، مقوله علوم انسانی است.

مدیر مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز بیان داشت: کشورهای اسلامی در برهه ای از زمان چون تحت سلطه و استعمار و استثمار غرب بودند از پیشرفت علمی که مانعش همین کشورهای غربی بوند عقب ماندند.

استاد حوزه در ادامه خاطرنشان کرد: همین کشورهای غربی در حال حاضر علم تجربی خود را بر اساس اومانیسم یعنی انسان گرایی و تفکر خودشان تقویت کردند و دانشگاه های ما از این تفکر که خیال می کردند مطلوب است، پیروی کردند.

حجت الاسلام بلادیان درباره تلاش غربی ها برای اومانیسم کردن دانشگاه های کشور ما، تصریح کرد: غربی ها در صدد این بودند که کشورهای اسلامی مخصوصا ملت ما و در صدر آن دانشگاه ها در مقوله علوم انسانی به سمت مکاتب الهی و بحث آخرت و همچنین اعتقادات دینی نروند و آن ها را به اومانیسم یا تفکرات خود انسان گرایش دهند.

وی با انتقاد از تدریس کتب غربی در دانشگاه های کشور، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از دانشگاه های کشورمان کتب غربی ترجمه شده را در اختیار دانشجویان قرار دادند تا مکتب غربی و تفکر غربی در کشور و قشر دانشجو حاکم شود و بر همین اساس مقوله علوم انسانی اسلامی که براساس مکاتب الهی است تضعیف شده است.

استاد حوزه با بیان اینکه مقوله علوم انسانی نه تنها در حوزه های علمیه و دانشگاه های استان ضعیف است بلکه در همه کشور این ضعف مشاهده می شود، بیان داشت: متاسفانه مقوله علوم انسانی نه تنها در استان بلکه در تمامی حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور به آن توجه کافی شده است و متولیان این امر فقط در مقام حرف و سخن اکتفا می کنند و در عمل متاسفانه شاهد پیشرفت علوم انسانی در کشور نبودیم.

مدیر حوزه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی ابراز داشت: دانشمندان ایرانی با اعتقادات اسلامی و باورهای دینی خود یک نهضت جدید جهادگونه و تحول بزرگی در مقوله مهم علوم انسانی بر پایه علوم اسلامی به عرصه ظهور بگذارند و دراین رابطه فعالیت های فراوانی را در جامعه انجام دهند.

حجت الاسلام بلادیان در پایان گفت: باید یک مرکز اسلامی برای رهبری و هدایت دانشمندان ایرانی بر اساس باورهای دینی و اعتقادی تشکیل شود و این نخبگان را با یک کار جهادی راهی عرصه تقویت علوم انسانی اسلامی در کشور کنند./۹۴۵۳/ت۳۰۲/ب۱

 

 

ارسال نظرات