۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۵۱۸۲۸۸
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

انتقادناپذیری و خودبینی از آفات مسؤولیت است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: انتقادناپذیری، خودبینی، تفاخر و افتخار به مال و منال و مقام موریانه‌ای است که فرصت خدمت را از فرد مدیر و مسؤول می‌گیرد.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار شماری از مسؤولان استان، با تأکید بر بالا بردن آستانه نقدپذیری از سوی مسؤولان، اظهار کرد: انسان عجول و نابردبار تاب تحمل کوچک‌ترین انتقاد را ندارد و بر می‌آشوبد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی کاستی‌های مدیریتی فرد به او منتقل نشده و درنتیجه پایه‌های کاری و دوام مسؤولیت او لرزان خواهد بود.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو امام علی (ع) می‌فرماید: «الحلم عشیرة» و تأکید می‌کند که بردباری، خویشاوندی است.

وی با اشاره به آسیب‌ها و آفت‌های مدیریت، افزود: فخر و خودبرتربینی یکی از این آفت‌ها است؛ زیرا موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ممکن است لغزنده شوند و انسان را از فراز به فرود بیندازند.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «ثَلاثٌ یمتَحَنُ بها عُقولُ الرِّجالِ، هُنَّ: المالُ و الوِلایةُ و المُصیبَةُ»؛ خرد انسان‌ها با سه چیز مال و ثروت، قدرت و موفقیت و مصیبت آزموده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر انسان به جایی رسید و مست نشد مرد است، اگر برخوردار و ثروتمند شد؛ اما غرور پیدا نکرد خودساخته است و اگر غرق در مصیبت‌ها شد و شِکوه و شکایت نکرد عاقل است.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه این موفقیت‌ها همان‌گونه که بالابر است می‌تواند عامل سقوط انسان هم شود، اظهار کرد: امام علی (ع) فرمود: «آفةُ الرِّیاسةِ الفَخْرُ»؛ آسیب و آفت مسؤولیت خودبینی و به خود بالیدن است.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی تصریح کرد: تفاخر، تکاثر، افتخار به مال و منال و مقام موریانه‌ای است که فرصت خدمت را از فرد مدیر و مسؤول می‌گیرد.

وی افزود: رسیدن به جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ممکن است در انسان حالتی ایجاد کند که همواره خود را از دیگران یک سر و گردن برتر ببیند و درواقع فراقانونی عمل کند و حتی به جایی برسد که انتقادناپذیری و سرکشی و طغیانگری هم از او دیده شود که این خصلت منفی، آفت بزرگی برای انسان قدرتمند و موفق است.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: امام علی (ع) در این راستا می‌فرماید: «آفَةُ الاِقتِدارِ البَغی وَالعُتُوُّ» و تأکید می‌کند که آفت انسان باقدرت، ظلم و سرکشی است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات