۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۱۸۲۶۳

معیار تشخیص پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شنیده می شود در بعضی از مناطق مردم گوشت جیرجیرک و جوجه تیغی را مصرف می کنند، گفت: خوردن جوجه تیغی و جیرجیرک حرام است.
احکام

 به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ربانی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: اسلام برای خوردنی های حلال برنامه داشته و خوردن بعضی از چیزها را حلال را می داند و برخی چیزها را حرام می داند.

وی افزود: جوجه تیغی و جیرجیرک از حیوانات حرام گوشت هستند که خوردن آنها حرام است هر چند که شنیده می شود در بعضی از مناطق خورده می شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در خصوص حکم خوردن میگو باید دقت کرد که میگو همان ملخ است، گفت: خوردن ملخ چه ملخ خشکی باشد چه ملخ دریایی که همان میگو است خوردنش اشکالی ندارد.

حجت الاسلام افتخاری تصریح کرد: خوردن شاه میگو که همان خرچنگ است یا خود خرچنگ حرام است هر چند که امروزه متأسفانه میزان فروش آنها در بازارها زیاد شده است.

 وی ادامه داد: خوردن انواع کبوترها، مرغ و خروس و گنجشک و انواع آن چون حلال گوشت هستند اشکالی ندارد و می توان گوشت آنها را خورد و باید دقت کرد که گنجشکی را که با سنگ زده اند و بر زمین افتاده و هنوز زنده است اگر سرش را با دست بکنند، خوردنش حرام است و اگر گنجشک را با چیز تیزی زده اند و بر زمین افتاده و هنوز زده است باید مانند مرغ و خروس و سایر حیوانات حلال گوشت ذبح شرعی شود و گرنه خوردن آن اشکال دارد و حرام است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: سار، بلبل، قناری، قمری و فنچ جز حیوانات حلال گوشت هستند اما عده ای از فقها مرغ عشق و طوطی را حرام گوشت می دانند.

حجت الاسلام افتخاری ادامه داد: غاز، شتر مرغ، مرغابی و قو از اقسام حلال گوشت بوده و خوردنشان با ذبح شرعی اشکال ندارد.

وی افزود: مینا پرنده ای است از راسته سبک بالان و از گروه سارها که جثه اش به اندازه یک سار است اگر از گروه سار باشد، بلبل و سار و چکاوک از اقسام گنجشک بوده و خوردن گوشت شان حلال است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملاک در تشخیص پرندگان حلال گوشت از حرام گوشت دو چیز است اول اینکه هر پرنده‏اى که بال زدنش بیش ‏از صاف نگه داشتن است،حلال است، بنابراین مى‏ توان پرندگان حرام گوشت را از حلال گوشت با دیدن چگونگی پرواز آنها تشخیص داد و  همچنین هر پرنده ای که چینه ‏دان و یا سنگدان و یا خار، پشت پا داشته باشد، حلال است و اگر هیچ کدام از این ها را نداشته باشد، حرام گوشت است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رامین زهرایی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
ملاک در تشخیص پرندگان حلال گوشت از حرام گوشت؟
1
4
رامین زهرایی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
سلام.. انتقاد
1
3