۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۵۱۸۲۵۸
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین:

اربعین سبب انسجام جامعه توحیدی شده است

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) گفت: شورای روابط خارجی آمریکا از برنامه بیست ساله خود رونمایی کرد که یکی از این برنامه ها جنگ مذهب با مذهب است، در میان این نقشه خبیثانه یک جریان پر قدرت و فضای کانونی به نام اربعین وجود دارد که سبب انسجام جامعه توحیدی شده است.
مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) بعدازظهر امروز در نشست خبری «بر بال اربعین» با موضوع بررسی ظرفیت‌های جریان اربعینی که در مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین برگزار شد با اشاره به اینکه همایش "بر بال اربعین" در زنجیره همایش‌های فرهنگی اربعین قرار دارد، اظهار داشت: با حضور بانوان فرهیخته پنج شنبه این هفته در مسجد ولی عصر(عج) شهرک محلاتی این همایش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) برای چهارمین دوره متوالی در ایام اربعین شکل می‌گیرد، ابعاد هنری و فرهنگی اربعین در این کنگره‌ها بررسی می شود، این ظرفیت ها شش ماه قبل نشست های اندیشه ورزی ه عنوان یکی از مجموعه برنامه‌های مقدماتی بوده است، دومین برنامه مقدماتی "همایش بر بال اربعین" ویژه بانوان و سومین برنامه همایش ملی اساتید است که به میزبانی آستان مقدس رضوی در شهریور برگزار می شود.

حجت الاسلام اصفهانیان گفت: از دیگر برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت دانشجویان کشورهای اسلامی است که در مهرماه در تهران برگزار می‌شود، نهایتا برآیند این چهار برنامه در دانشگاه نجف، مسجد کوفه و کربلا تقدیم امام علی(ع) و امام حسین(ع) می شود.

مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تاکید کرد: آنچه باعث شد مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در این چهار سال اخیر تمرکز بر کارهای هنری و فرهنگی کند خلأ این امور در اربعین بود، امروز که دشمن برنامه خود را بر تشتت جبهه حق گذاشته و سعی دارد جامعه اسلامی با هم درگیر شوند وجود پدیده اربعین غنیمت است.

حجت الاسلام اصفهانیان یادآور شد: شورای روابط خارجی آمریکا از برنامه بیست سال خود رونمایی کرد که یکی از این برنامه ها جنگ مذهب با مذهب است، در میان این نقشه خبیثانه یک جریان پر قدرت و فضای کانونی به نام اربعین وجود دارد که باعث انسجام جامعه توحیدی شده است، یعنی افزون بر جامعه شیعه به جامعه توحیدی رسیده است.

وی افزود: فضا اربعین از حج امت اسلامی فضایی گسترده تر را دارد، در مراسم حج از جمعیت سه میلیونی فراتر نمی رویم اما امروز ظرفیت اربعین با گسترش حدود ٢٧ میلیون جمعیت و حضور ٦٧ کشور فضایی ایجاد کرده است که معادلات جبهه غربی را به انفعال و واکنش برده است، امروز جریان اربعین نه تنها به عنوان یک اتفاق در عراق نمی بینیم، همچنین جریان اربعین یک ماجرا بدوی یا یک جریان عمومی در سرزمین عراق نیست.

مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با بیان اینکه جریان اربعین امروز عراق پر تنش را به وحدت دعوت می کند، خاطرنشان کرد: امروز جریان اربعین ایران و عراق را که در گذشته دشمنی های زیادی را داشتند به دوست های استراتژیک و شریک های راهبردی تبدیل می کند، بر واقع اربعین روابط کشورهای منطقه و فضای مذاهب منطقه را تنظیم می کند.

حجت الاسلام اصفهانیان ابراز داشت: فضای اربعین اگرچه از یک روز آغاز و تا مدت یک ماه ادامه دارد اما امروز جریان اربعین در طول سال در ماه های مختلف وجود دارد و با زندگی ما درگیر است، جریان غربی امروز این فضای اربعین را مورد مطالعه قرار داده است، این در حالی است که خلأ فضای علمی در میان کسانی که در جریان اربعین مخلوط هستند دیده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در این چند سال سعی کرد خلأ علمی اربعین را با اساتید و نخبگان کشور مورد بررسی قرار دهد، تصریح کرد: اینکه این پدیده مورد بررسی قرار گیرد تلاش نخبگان و جریان های علمی ما است، نباید فراموش کرد پدیده های علمی با فاصله زمانی مطالعه می شود اما برای اولین بار در تاریخ یک پدیده از درون مورد مطالعه قرار می گیرد.

مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) بیان کرد: البته این جریان علمی از پدیده دور است، مختصات ویژه اربعین بسیار حائز اهمیت است، جریان اربعینی نکات و موضوعات بسیاری را دارد و آنقدر حجیم است که باید ظرفیت آکادمیک و حوزه‌های دانشی براین اساس بازآفرینی شود.

حجت الاسلام اصفهانیان اضافه کرد: با حضور متنوع دانشجویان و اساتید و بانوان چه در فضای داخلی و بیرونی تلاش ما براین است که این فضا را مطالعه و کشف کنیم و جهت سیاست گذاری و آنچه بدست می آید در اختیار سیاست گذاران این پدیده قرار دهیم.

وی ادامه داد: امید است با حضور اساتید در همایش "بر بال اربعین" دو پنل را بررسی کنیم، ابتدا فرهنگى آینده با مدیریت خانم باقری از اعضا هییت علمی خوارزمی است، از سوی دیگر پنل بعدی ما در حوزه اجتماع خواهد بود، البته در کنار پنل های علمی پنل هنری هم در بخش علم و ادب داریم.

مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در مورد مراسم اختتامیه گفت: این مراسم با عنوان عهدی با امام عصر(عج) همراه با خانواده های شهدای مدافع حرم و تجلیل آنها در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام اصفهانیان اظهار کرد: یکی از وجوهی که ما در مؤسسۀ مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) مدنظر داشتیم مقصد شناسی جریان اربعین است، در ابتدا این جریان مسیر ظرفیت‌شناسی اربعین را دنبال و سپس وارد خواستگاه‌شناسی اربعین شدیم، در سال سوم به دنبال ابعاد الهی اربعین از ابتدا تا انتهاء رفتیم و امسال نیز به دنبال مقصدشناسی اربعین هستیم.

وی در پایان گفت: اینکه جریان اربعین کدام بخش از مهدویت را پشتیبانی می‌کند جای سوال است، اینکه ابر سلاح اربعین عمر مفیدش در آینده تا کجا است موضوعی است که کمیته علمی اربعین باید به درستی در مورد آن تحقیق و تصمیم‌گیری لازم را کند./816/پ202/ب1

ارسال نظرات