۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۱۸۲۲۴

همراهی مصر با عربستان بی نتیجه است

رژیم آل سعود که در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد نمی تواند در منطقه خلیج فارس اقدام به ایجاد یک محور و ائتلاف قوی بر ضد ایران و جریان های اسلامی تشکیل دهد و مصر در حال بازی با یک مهره سوخته است.
مصر و عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، مصر در چرخشی دوباره به سمت عربستان سعودی رفته و در موضوع قطع رابطه و تحریم قطر در کنار عربستان، بحرین و امارات، ائتلاف چهار جانبه ای را تشکیل داده است. سیسی  اختلافات ظاهری خود در چند ماه گذشته با این کشور را به فراموشی سپرده و در این پرونده با سعودی ها همنوایی می کند و قطر را به حمایت از تروریسم متهم می کند.

با بررسی اوضاع داخلی مصر، به وضوح می توان فهمید که این کشور با بحران  اقتصادی مواجه است و در حال حاضر از نظر اقتصادی در بدترین شرایط چند دهه اخیر قرار دارد و مردم مصر درمقایسه وضعیت معیشت خود با گذشته، وضعیت کنونی را بدترین وضعیت اقتصادی عنوان می کنند.کاهش شدید ارزش دلار در برابر جنیه مصر و افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث نارضایتی های عمومی شده است.

 در ادامـه به برخـی از دلایل دیگـر همسویی دولت مصـر با عربستـان سعودی اشاره می کنیم:

۱- مقابله با حضور و نفوذ اخوان المسلمین

بعد از کودتای ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ و سقوط دولت اخوان المسلمین، تعداد زیادی از اعضای اخوان از این کشور فراری شده و به کشور قطر مهاجرت کردند و قطر حمایت علنی خود را از اخوان المسلمین اعلام کرد و این موضوع باعث درگیری و اختلافات شدید در روابط بین مصر و قطر شد. تحریم قطر توسط عربستان سعودی و چند کشور دیگر منطقه، فرصتی را برای انتقام جویی مصر از دولت قطر فراهم کرد تا با اقدامات قطر مقابله نماید، از طرف دیگر سیسی سعی می کند عربستان سعودی را در حمله به اخوان با خود همراه کند.

۲- باج خواهی از سعودی

با توجه به بحران اقتصادی بی سابقه در مصر و همچنین نیاز شدید دولت سیسی به حمایت مالی سعودی و امارات، دولت سیسی سعی می کند از این موقعیت بیشترین بهره برداری و باج خواهی را از عربستان سعودی و امارات داشته باشد و به این ترتیب بحران اقتصادی داخلی خود را کاهش دهد.

۳- مقابله با حماس

سیسی از ابتدای ورود به کاخ الاتحادیه و حضور در ریاست جمهوری کشور مصر، مدافع منافع رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و بارها با گروه های فلسطینی، به ویژه حماس برخوردهای سختی نمـوده است، از جمله اینکه در دادگاه های مصر،  حماس به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد ، هر چند که دادگاه های مصری به دلیل فشار افکار عمومی مجبور به لغو این حکم شدند ، اما مبارزه و برخورد با این جنبش از ابتدا در دستور کار حکومت سیسی قرار داشت. از طرف دیگر کشور قطر یکی از حامیان حماس به شمار می رود و به نوعی اقدام مصر در همراهی با عربستان سعودی در راستای فشار به کشور قطر و همچنین حماس قلمداد می شود.

۴- جلب نظر ولیعهد جوان سعودی

دولت سیسی با حمایت های خاص ملک عبدالله سعودی به قدرت رسید و چندین دیدار هم در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود با ملک عبدالله سعودی داشت تا اینکه بعد از مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن ملک سلمان و محمد بن نایف ، حمایت از سیسی کاهش یافت و حمایت از اخوان در دستور کار سعودی قرار گرفت و چند دیدار بین رهبران اخوان و سعودی در این راستا برگزار شد. بعد از تغییرات جدید در هیأت حاکمه سعودی،  دوباره مقابله با اخوان و حمایت سیسی در دستور کار عربستان قرار گرفته است  و سیسی سعی می کند تا با همراهی محمد بن سلمان که به عنوان ولیعهد جدید سعودی معرفی شده نظر وی را برای حمایت های مالی و سیاسی جلب نماید.

۵- مقابله با ترکیه و اردوغان

دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان بعد از کودتای ۲۰۱۳ به شکل کامل از جریان اخوان المسلمین حمایت کرده و حکومت سیسی را به رسمیت نشناخته و از آن به عنوان دولت کودتا نام می بـرد. از این رو طرح مقابله با قطر که از همپیمانان اصلی اخوان المسلمین و کشور ترکیه می باشد  می تواند فرصتی برای انتقام جویی از دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه نیز عنوان گردد.

نکته اساسی این است که با توجه به موارد فوق می توان گفت: تلاش چهار کشور سعودی، مصر، امارات و بحرین برای مقابله با اخوان المسلمین و کشور قطر و ترکیه به سرانجام نخواهد رسید و رژیم آل سعود که در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد نمی تواند در منطقه خلیج فارس اقدام به ایجاد یک محور و ائتلاف قوی بر ضد ایران و جریان های اسلامی تشکیل دهد و مصر در حال بازی با یک مهره سوخته است./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

حامد بخشی

ارسال نظرات