۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۱۸۱۷۵
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز:

اسلامی سازی علوم انسانی زمینه ساز آموزش و تربیت انسان متعهد است

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز با اشاره به هجمه های صورت گرفته علیه علوم اسلامی، گفت: باید از دوران آموزش ابتدایی به کودکان، جوانان و نوجوانان القا شود که از طریق اسلامی سازی علوم انسانی در پی آموزش انسان متعهد هستیم.
حجت الاسلام رحیم سیاح، استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام علی سیاح، استاد حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی تعریف خاصی از انسان و جهان وجود دارد، اظهار داشت: آموزش های چنین انسانی باید در راستای تعالیم الهی باشد؛ از این رو علوم وابسته به انسان «علوم انسانی» در راستای حرکت و جهش دینی انسان است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در بحث علوم انسانی دنبال اسلامی کردن همه آنها نیستیم و هدف از اسلامی کردن آنها تعریف انسان در مکتب دین است تا مشخص شود هدف از ترقی و تعالی انسان چه چیزی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز با بیان اینکه دیدگاه غرب نسبت به انسان مادی گرایانه است، افزود: در غرب همه اهداف، برنامه ها و زندگی انسان بر مبنای مادی تعریف می شود و در بررسی آسیب ها و چالش های انسانی همچون آرامش متوجه می شویم که چنین آرامشی را در داشتن امکانات رفاهی تعریف می شود.

حجت الاسلام سیاح ادامه داد: آرامش انسان در نگاه دینی از دو جنبه مادی و الهی بررسی می شود و قطعا آموزه های دینی بی تأثیر در  سعادت و آرامش انسان نیستند. نگاه دینی در سطح کلان و وسیع، ما را به اهدافمان «سعادت انسانی» خواهد رساند.

وی با اشاره به هجمه های صورت گرفته علیه علوم اسلامی تصریح کرد: ریشه چنین تهاجمی را به غلط به خاطر رویارویی با علوم انسانی مطرح می کنند در حالی که علوم اسلامی به مقابله با علوم انسانی نمی پردازد و حرف ما در اسلامی سازی علوم انسانی دوری از نگاه مادی گرایانه به انسان است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: می توان به رشته های تجربی و مادی گرایانه نیز نگاه اسلامی داشت و ضرورت هم اندیشی متفکران و اندیشمندان اسلامی درباره متون درسی همه پایه های تحصیلی احساس می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز بیان داشت: باید از دوران آموزش ابتدایی به کودکان، جوانان و نوجوانان القا شود که از طریق اسلامی سازی علوم انسانی در پی آموزش انسان متعهدی هستیم و عدم توفیق در این زمینه چه بسا به دلیل عدم باور اسلامی سازی علوم انسانی و یا نبرداشتن گام هایی در این باره است.

حجت الاسلام سیاح مهمترین حرکت در این راستا را بازنگری دوباره متون درسی عنوان کرد و گفت: با نزدیک کردن بسیاری از دیدگاه های علمی با دیدگاه های دینی وحدت حوزه و دانشگاه و نقش حوزه های علمیه در اسلامی سازی علوم انسانی نمود می یابد.

 وی به انباشته بودن روایات اهل بیت(ع) از نکات و آموزه های روانشناسی اشاره کرد و اذعان داشت: اگر بتوانیم الگویی از متون انسانی را در آموزه های دینی بیابیم در پذیرش علوم انسانی اسلامی از سوی مردم کمک شایانی خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه روشنگری در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی را خواستار شد  و اظهار داشت: معلمان، اساتید و روحانیان در کنار آموزش اندیشه های غربی به تعریف دانشمندان مسلمان از علوم انسانی توجه کنند؛ چرا که دانشمندان مسلمان در این وادی حرف های زیادی برای گفتن دارند./۹۴۵۶/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات