۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۱۸۱۷۳
رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان:

كاشان قطب تعزيه خواني كشور است

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان گفت: حضور ۱۴ گروه تعزيه در شهرستان كاشان بيانگر اين است كه كاشان يكي از قطب هاي تعزيه خواني كشور بوده و بزرگاني را در اين عرصه تربيت كرده است.
مصطفي جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مصطفي جوادي مقدم رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان پيش از ظهر امروز در نخستين دوره انتخابات شوراي تعزيه و شبيه خواني كاشان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان، از تعزيه به عنوان يكي از هنرهاي آئيني نام برد و گفت: تعزيه در مقطعي از تاريخ ابزاري براي انتقال مظلوميت شيعه و امام حسين(ع) به نسلهاي بعدي بوده است.

وي افزود: زماني كه از هنرهاي نمايشي براي نشان دادن مظلوميت امام حسين(ع) و يارانش و اوج حماسه كربلا استفاده مي‌كردند، تعزيه خواني فاخري بوده است و شهرستان كاشان نيز به دليل مركزيت تشيع هنر تعزيه در شهر و روستاهاي اين شهرستان رواج داشته است.

جوادي يادآور شد: حضور 14 گروه تعزيه در شهرستان كاشان بيانگر اين است كه كاشان يكي از قطب هاي تعزيه خواني كشور است و بزرگاني را در اين عرصه تربيت كرده است و تعزيه خوان هاي امروز كاشان نيز فرزندان خلف تعزيه خوان هاي سنتي قديمي  اين شهرستان هستند كه هنر خودشان را سينه به سينه و نسل به نسل به جوانان و نسل  امروز سپرده اند.

به گفته وي، ورود جوانان به تعزيه خواني يكي از افتخارات گروهاي تعزيه خواني و شبيه خواني كاشان است كه دركنار پيشكسوتاني كه همزمان با فعاليت خود در اين عرصه جوانان را آموزش و تربيت مي كنند از نكان برجسته اين هنر در خطه كاشان است.

جوادي گفت: يكي از مظلوم ترين و متواضع ترين جوانها در حوزه هنر مذهبي، دوستان تعزيه خواني هستند كه با حداقل  امكانات و حداقل حمايت ها در اين عرصه فعاليت و تلاش مي كنند.   

در ادامه پرويز طاهري معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان، گفت: بعد از انتخاب اعضاي شوراي تعز يه و شبيه خواني كاشان، سه نفر عضو شورا از بين خود يك نفر را به عنوان رييس شوراي تعز يه و شبيه خواني كاشان انتخاب و به استان معرفي شود تا به عنوان نماينده شوراي تعزيه كاشان در مجمع عالي شوراي سياستگذاري تعزيه استان اصفهان حضور داشته باشد.

وي افزود: با انتخابات شوراي تعزيه و شبيه خواني شهرستانهاي استان اصفهان و انتخاب رييس شوراهاي تعزيه شهرستانها و معرفي آن به مجمع عالي شوراي سياستگذاري تعزيه استان اصفهان،كار ساماندهي گروهاي هاي تعزيه داراي مجوز استان اصفهان و شهرستانها انجام مي‌شود.

طاهري در ادامه با اشاره به اينكه انتخابات شوراي تعزيه و شبيه خواني استان در بيشتر شهرستاهاي استان اصفهان برگزار شده است، اظهار داشت: در بين شهرستانهاي استان اصفهان، شهر اصفهان و فلاورجان با 56 گروه تعزيه بيشترين گروه تعزيه را در استان اصفهان دارند.

به گفته وي، اصفهان با 44 گروه تعزيه و شبيه خواني به ثبت رسيده بيشترين گروه تعزيه و شبيه خواني را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان يادآور شد: درمجموع تاكنون 400 گروه تعزيه و شبيه خوان در استان اصفهان به ثبت رسيده است و ساماندهي شده است.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 9 گروه تعزيه و شبيه خوان در شهرستان كاشان به ثبت رسيده است، افزود: 4 گروه تعزيه در شهرستان كاشان در حال انجام مراحل ثبت قرار دارند كه در مجموع گروه هاي تعزيه كاشان به 13 گروه مي رسد.

طاهري با اشاره به اينكه حدود يكسال است بحث ساماندهي گروه هاي تعزيه در دستور كار  اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفته است، گفت: براي نخستین بار ساماندهي گروه هاي تعزيه دراستان اصفهان به عنوان پايلوت در كشور با تهيه اساسنامه مجمع عالي شوراي سياستگذاري تعزيه استان اصفهان آغاز شده است و در اين شورا هيچ دخالتي نمي شود و كارها از سوی متخصصان و اهل فقن تعزيه انجام مي شود.  

لازم به ذكر است، در نخستين دوره انتخابات شوراي تعز يه و شبيه خواني كاشان كه با حضور معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان، رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان و نمايندگان فرمانداري ويژه كاشان و نيروي انتظامي كاشان برگزار شد، محمدعلي كاظميان، محمدتقي زارعي و علي اكبر جهاني بعنوان سه عضو اصلي و اصغررحماني بعنوان عضو علي البدل شوراي تعزيه و شبيه خواني كاشان انتخاب شدند./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات