۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۱۸۱۶۵
حجت الاسلام محمدی:

جهانی بینی دینی مانند خورشید همه جا را روشن می کند

استاد حوزه علمیه جهان بيني ديني را از همه شناخت ها دقيق تر دانست، گفت: این جهان بینی همچون خورشيد وقت ظهر همه جا را روشن کرده و شبهات را برطرف مي كند.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با اشاره به راه های کسب معرفت دینی، گفت: معرفت دینی از راه هایی از جمله عقل، حواس، فطرت و وحی قابل کسب است که در اولین مرحله شناخت دین به وسیله عقل صورت می گیرد.

وی افزود: عقل پیامبر درونی آدمی است و اگر انسان از استدلال و قوه تعقل برای شناخت خدا بهره گیرد به یقین به این نتیجه خواهد رسید که در عالم خدایی وجود دارد و حتی کسانی که منکر خدا هستند به روش عقلانی و در درون خود نمی توانند خدا را انکار کنند هر چند که شاید در ظاهر منکر وجود خداوند باشد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه دين را در دو بخش نظري و عملي قابل مطالعه دانست و گفت: طبق روايتي از پيامبر(ص) معارف دين، شامل آیات محکمه، نکات اخلاقی و احکام فقه است که آيات محكمه يا همان عقايد كه غذاي عقل انسان را تأمین می کند، اخلاق گرايش هاي فطري انسان را تقويت مي كند و سومين مورد معارف دین همان احكام و فقه هستند که رسالت انسان را در حوزه بایدها و نبایدها مشخص می کند.

حجت الاسلام محمدي فصل مميزي انسان و حيوان را در جهان بيني به معني جهان شناسي يا همان تفسير صحيح داشتن از جهان دانست و افزود: بر اساس راه هاي شناخت مي توانيم چهار جهان بيني شامل جهان بيني عقلي، جهان بيني حسي يا علمي، جهان بيني شهودي يا عرفاني و جهان بيني مذهبي يا ديني را تقسیم بندی خود داشته باشیم.

وي در ادامه جهان بيني ديني را از همه شناخت ها دقيق تر دانست و آن را همچون خورشيد وقت ظهر عنوان كرد كه همه جا را روشن مي كند و شبهات را برطرف مي كند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علت این موضوع این است که در جهان بینی دینی انسان به عنوان موجودی تک بعدی در نظر گرفته نمی شود بلکه تمامی ابعاد وجودی او به صورت کامل در نظر گرفته شده و برای هر کدام از ابعاد وجودی انسان و تکامل آن دین برنامه ای را ارائه داده است در حایل که در هر کدام از دیگر جهان بینی انسان به عنوان موجودی تک بعدی در نظر گرفته شده و تنها بعد مادی و جسمانی یا بعد روحانی او در نظر گرفته شده است و خبری از تکامل فطری انسان در همه ابعاد نیست در حالی که قرآن کریم انسان را صرفا موجودی دارای بعد جسمانی ندیده و بعد روحانی او را نیز در نظر می گیرد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات