۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۱۸۱۱۷
اندیشمند شیعی مصر در گفت‌وگو با رسا:

دلارهای سعودی فریاد اعتراض قربانیان حج را خاموش کرد

اندیشمند شیعی مصر تاکید کرد که رشوه عربستان به کشورهای عربی سبب خاموش ساختن فریاد اعتراض قربانیان حادثه منا شده است.
عماد یوسف قندیل

عماد یوسف قندیل از اندیشمندان شیعی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به حادثه منا و تامین امنیت حجاج گفت: دوسال قبل حادثه دلخراش منا موجی از نگرانی‌ها را نسبت به تامین امنیت حجاج به همراه آورد و بنده معتقدم که ضمانتی برای حفظ سلامت حجاج وجود ندارد. کینه و بغضی که آنها نسبت به پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارند سبب شده تا نگرانی‌ها پیرامون سلامت حاجیان شیعه و خصوصا ایرانی‌ها افزایش یابد و امیدوارم که مسؤولان ایرانی در دیدارها و مذاکراتی که با طرف سعودی داشتند این مساله را مورد دقت قرار داده باشند.

وی با تشریح سیاسی شدن حج از سوی عربستان سعودی افزود: در سال‌های اخیر و بعد از ورود عربستان سعودی به جنگ یمن و حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه، حج ابراهیمی از یک فریضه عبادی تبدیل به یک اهرم فشار سیاسی شده است تا آنجا که اجازه ادای حج به مردم یمن، سوریه و به تازگی مردم قطر داده نشده است. پس از شکست سنگینی که از سوی محور مقاومت در سوریه، عراق و یمن بر پیکره وهابیّیت وارد آمد عربستان سعودی رفتارهای جنون‌آمیز انجام می‌دهد و باید نسبت به جنایت‌های آل‌سعود علیه حرمین شریفین هوشیار بود. عربستان سعودی با ممنوع ساختن یمنی‌ها از ادای حج درصدد ایجاد قضایای ساختگی و دستاویز قرار دادن آنها برای فشار سیاسی بیشتر به کشورهایی است که با سیاست‌های عربستان در منطقه مخالف هستند.

رشوه عربستان به کشورهای عربی با هدف عدم پیگیری حقوقی حادثه منا
اندیشمند شیعی مصر با بیان عدم شایستگی آل‌سعود در اداره مراسم حج خاطر نشان کرد: دو سال قبل حادثه منا منجر به شهادت جمع کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام شد. سال‌های قبل نیز حوادثی مشابه حادثه منا را در کارنامه آل‌سعود می‌بینیم. تکرار این فجایع در ایام حج نشان از بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره حج ابراهیمی داشته و باید مدیریت حج به سایر کشورهای اسلامی از طریق تشکیل ستاد برگزاری حج واگذار شود. بهانه‌های واهی و توجیه‌های بی‌ربط سبب شده تا این مطالبه تا به امروز محقق نشود هرچند که نباید نقش دلارهای سعودی را نیز نادیده گرفت. سیطره مالی که عربستان سعودی بر بسیاری از کشورهای عربی ـ اسلامی و هیأت‌های دینی دارد مانع از تشکیل این ستاد می‌شود اما امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد واگذاری امور حج به سایر کشورهای اسلامی باشیم.

عماد قندیل با ابراز تعجب از عدم مطالبه کشورهای اسلامی نسبت به حقوق قربانیان حادثه منا اظهار داشت: نه اعتراضی برای قربانیان حادثه منا شنیدیم و نه اعتراضی نیز از کشورهای اسلامی خواهیم شنید زیرا فرهنگ دینی ترویج شده در میان مسلمانان همواره بر آرزوی مرگ در سرزمین‌های مقدس و دفن در آن استوار بوده و این امر را یک توفیق الهی می‌بینند و همین موضوع سبب سوء استفاده آل‌سعود شده است. از طرفی مبالغ هنگفتی که دولت سعودی به خانواده قربانیان و دولت‌های عربی می‌دهد به اندازه‌ای است که فکر هرگونه اعتراض را نیز از بین می‌برد.

وی به تاثیر عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل بر حج ابراهیمی اشاره و تصریح کرد: رسانه‌های وهابی ـ تکفیری با لجن‌پراکنی و تبلیغات مسموم به دروغ تلاش دارند تا شیعیان را به خرابکاری در ایام حج متهم ساخته و مسؤولیت حوادث منا و مانند آن را به شیعیان تحمیل کنند خصوصا آنکه پس از پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه به صورت شبانه‌روزی در رسانه‌ها به تخریب شیعیان روی آورده و بذر کینه و بغض نسبت به شیعه را در دل‌های ملت‌های منطقه کاشتند اما در مقابل عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل به عنوان خادم حرمین شریفین شناخته می‌شود و این مساله به دلیل ضعف رسانه‌ای شیعیان در مقابله با این دروغ‌گویی‌ها است. باید رسانه‌ها بیش از پیش در عرصه روشنگری گام برداشته و صدای مظلومیت شیعه را به جهان اسلام برسانند./981/ب914/ر

 

ارسال نظرات