۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۱۸۰۸۷
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

ضرورت ارتقای سطح توجه و اهمیت به بازار مصرف حجاب

پیغامی گفت: همانطور که بدحجابی با نوآوری‌های فراوان خود را به مصرف و سود کلان  می‌رساند، حجاب نیز باید به گونه‌ای عمل کند که بازار مصرف داشته باشد.
پیغامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر عادل پیغامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و معاون پژوهشی دانشگاه در پنل دوم سمینار سه روزه «جامعه شناسی حجاب و بدحجابی» که با محوریت اقتصاد حجاب و بدحجابی، به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم و جبهه مردمی حجاب و عفاف برگزار شد، گفت: حجاب در چهار دهه و خیلی پیش از آن مورد توجه بوده و مطالعات بسیاری از جهات روانشناختی علمی اقتصادی و ... روی آن انجام شده است.

وی افزود: با نگاه تحلیلی بر حجاب، قطعاً عامل اقتصادی نیز در ریشه‌یابی بدحجابی، یکی از ریشه‌ها و جزء نسخه‌های درمان مسأله بدحجابی است. یکی از موج‌هایی که جریانات رقیب مانند سکولار بر ابزاری به نام اقتصاد برای مقابله با رویکردهای انسانی اتکا می‌کنند، اقتصاد است؛ اگر قبول کنیم که اقتصاد به عنوان ابزار مناسبی در دستان دشمن است که از گردش‌های مالی برای تولید ضدفرهنگ‌ها و تقویت فرهنگ‌های معارض استفاده می‌شود، بدون شک آن جریان قطعاً اقتصادی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ابراز داشت: به قول علامه شرف‌الدین اگر دشمن علیه فرهنگ و حجاب به وسیله اقتصاد اقدامی انجام می‌دهد حداقل در آن بخش ما نیز باید پدافند اقتصادی در مقابله با آن داشته باشیم. در توضیح بیشتر اقتصاد فرهنگ باید گفت اهالی فرهنگ به علت پیشینه تفکیک مادی و معنوی اساساً فرهنگ را از جنس ضد اقتصاد می‌دانند و هر گونه ملاحضه اقتصادی را به فرهنگ، ضدفرهنگ تلقی کرده‌اند. همواره ترس از اقتصاد در میان اهالی فرهنگ و هنر ما وجود داشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم سینمای دینی یا سینمای دفاع مقدس را به لحاظ اقتصادی تحلیل کنیم اهالی هنر معتقدند که با این کار، فرهنگ و هنر تخریب می‌شود و به نوعی تعریف غلطی است که بخواهیم اقتصاد را تنها تحلیل مادی بدانیم. اقتصاد پوشش نیز مانند اقتصاد آب و سایر مباحث و ترکیب‌های مضاف، ادبیات وسیعی دارد که متاسفانه در متون فارسی به آن پرداخته نشده است.

معاون پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه زمانی اقتصاد، علم پول، بانک، مالیات و... بود و به صورت موضوعی از آن تعریف وجود داشت، گفت: در قرن بیستم از علم اقتصاد به علم تولید، توزیع و مصرف تعبیر شد و در اینجا بود که اقتصادهای مضاف به مین آمد و حجاب در این تعریف، بازار تولید و توزیع و مصرف داشت.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد علم انتخاب است و هر جایی که انتخاب اتفاق بیفتد، اقتصاد مدعی است که آنجا حضور دارد، عنوان کرد: دانش اقتصاد جلوتر از علوم دیگر به واسطه انتخاب می‌تواند انتخاب‌های انسانی را بفهمد و سر و سامان داد. در اقتصاد مبحثی به نام هزینه فرصت وجود دارد که اگر تمام عوامل دست به دست هم دهند و هزینه استفاده از چیزی بالا برود شخص آن  را استفاده نمی‌کند.

پیغامی با بیان اینکه هر انتخابی در زندگی بشر ما به ازای ارزشی دارد، گفت: اقتصاد در بسیاری از مسائل نقش اهرمی دارد مانند کنترل بسیاری از بزهکار‌ی‌ها؛ به تعبیر علامه طباطبایی انسان‌ها جلب منفعت و دفع ضرر را به عنوان اولین اعتبار در زندگی خود می‌دانند، به همین علت خداوند بزرگترین منافع معنوی مانند شهادت را با کلمه خرید و فروش عنوان می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: همانطور که بدحجابی با نوآوری‌های فراوان خود را به مصرف و سود کلان  می‌رساند، حجاب نیز باید به گونه‌ای عمل کند که مصرف کننده داشته باشد. بی توجهی‌های زیادی در این عرصه شده، قانون کار، وزارت کار و بسیاری از دستگاه‌ها مسئله تولید حجاب را نادیده گرفته‌‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور مثال می‌توان قانونی وضع کرد که بنگاه‌هایی که در اصول خود حجاب را رعایت کنند مشمول مالیات مثلاً ده درصدی خواهند شد. مگر اینکه عواملی قوی‌تر از این وجود داشته باشند که بنگاه مربوطه به ده درصد اهمیتی ندهد. معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها و انواع بازاریابی‌ها تا علاقه‌مند به بکارگیری اصول حجاب و پوشش صحیح در امور خود باشند. حجاب در کشور ما بیشتر در نظام مصرف مشکل دارد و مشکلات نظام تولید در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد./966/پ202/ب1

ارسال نظرات