۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۱۸۰۶۲
با معرفی نفرات برتر؛

مراسم اختتامیه مسابقات استانی قرآن کریم در قم برگزار شد

مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم با حضور مسؤولان استانی و مدیران اوقاف و امور خیریه در مجتمع امامزاده سید علی برگزار شد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم قم با حضور مسؤولان استانی و مدیران اوقاف و امور خیریه در مجتمع امامزاده سید علی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام علی عزیزی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت های قرآنی افزود: رهبر انقلاب در مسابقات بین المللی قرآن کریم حول محور وحدت جهان اسلام، دوری از تکفیری و تعصبات فکری و تقویت تمدن اسلامی تأکید داشتند.

حجت الاسلام عزیزی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار برگزارکنندگان و شرکت کنندگان مسابقات کشوری فرمایشاتی در جهت نشر معارف، فهم و عمل به قرآن کریم داشتند که این موارد سرلوحه کار قرار گرفته تا بتوانیم دراین راستا حرکت کنیم.

وی ادامه داد: امور قرآنی  از معاونت فرهنگی تفکیک شده و اداره امور قرآنی به صورت مستقل و با ارتقای ایجاد شده فعالیت خود را از مسال آغاز کرده است و متولی برگزاری مسابقات قرآنی بخش امور قرآنی اداره کل اوقاف استان قم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم ارتقای بخش امور قرآنی اوقاف را نوید بخش تقویت برنامه های قرآنی دانست و ابراز داشت: مسابقات استان قم در مقطع سنی بالای 18 سال برگزار می شود که از بین 3 هزار شرکت کننده در سطح شهرستانی 300 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند و نفرات منتخب استان در مسابقات کشوری شرکت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: مسابقات امسال در در رشته های حفظ کل، 20 جزء، 10 جزء، 5 جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، دعاخوانی، مدیحه سرائی، همخوانی قرآن کریم و همچنین رشته های معارفی شامل حفظ موضوعی، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دو روز برای آقایان و دو روز برای خانم از 17 تا 20 مرداد ماه برگزار شد.

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که مسابقات قرآنی استان قم از جمله مسابقات سطح بالای کشوری است، گفت: استان ها به 3 قسمت و سطح تقسیم کردند که قم جزو استان های درجه یک از نظر سطح برگزاری  مسابقات و تعداد شرکت کنندگان است.

حجت الاسلام شهیدی پور با تأکید بر این که استان قم در بخش فعالیت های قرآنی و مسابقات باید برای دیگر استان ها الگو باشد، اظهار داشت:  سطح مسابقات بسیار خوب است اما انتظار می رود که نمایندگان استان در مسابقات کشوری رتبه های عالی کسب کنند.

وی ادامه داد: سال های گذشته شاهد ارتقای شرکت کنندگان در استان بوده ایم اما انتظارها به ویژه در بخش برادران برآورده نشده است و امسال باید ارتقای خوبی در مسابقات کشوری داشته باشیم، می توان در کنار برگزاری مسابقات قرآنی می توان مسابقات مفاهیمی نیز برگزار کرد همانند این که افراد واژگان قرآن را حفظ کنند.

عضو کمیته فنی مسابقات قرآنی اوقاف با بیان این که مسابقات تفسیر عمومی قرآن باید برگزار شود، ابراز داشت: هر ساله باید چند سوره محور بوده و پیرامون آن مسابقاتی برگزار شود، همچنین جای قرائت مفهومی در مسابقات اوقاف خالی است.

وی عنوان کرد: بخشی از حافظان قرآن باید بتوانند به صورت موضوعی و مفهمومی از حفظ ارائه دهند، همچنین قرائت تأثیرگذار باید در مسابقات ترویج شود؛ مسابقات دانشکده علوم قرآنی که هر ساله در زمینه قرائت و حفظ برگزار می شود در مجموع در سطح رضایت بخشی نیست و نشان می دهد که در طول سال برنامه ها و تلاش های مستمر قرآنی باید انجام شود.

همچنین حجت الاسلام محمد حسین الهی زاده قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم وی با اشاره به نکات و آموزه های سوره لیل افزود: قسمت نخست سوره به تفاوت شب و روز و مرد و زن قسم می خورد که انسان ها را متوجه کند که اعمال آن ها با یکدیگر تفاوت دارد، این که شب در برابر روز و مذکر در برابر مؤنث بیان شده است می فهماند که اعمال متفاوت هستند.

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم قم با بیان این که اگرچه ظاهر انسان ها همانند یکدیگر است اما اعمال آن ها تفاوت دارد، اظهار داشت: قرآن برای بیان تفاوت مثالی را بیان می کند، هرکس در مسیر زندگی انفاق در راه خدا، تقوا و تسلیم وعده های الهی را در پیش گرفت خداوند زندگی او را آسان می کند.

وی ادامه داد: اما اگر کسی بخل بورزد و احساس بی نیازی نسبت به معارف و وعده های الهی داشته باشد و تکذیب وعده های الهی کند به راحتی دچار مشکل می شود، در چنین حالتی انسان هرچه برای نجات از مشکلات تلاش کند فایده ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام الهی زاده با بیان این که انسان باید مراقب باشد تا در سرازیری سقوط در زندگی قرار نگیرد،  ابراز داشت: انفاق زندگی را آسان کرده و بخل انسان ها را در زندگی دچار مشکلات جدی می کند از این رو باید مراقب بود.

وی عنوان کرد: تفاوت اعمال انسان ها تنها در دنیا نیست بلکه در آخرت نیز عمل انسان ها با یکدیگر متفاوت است، برخی اعمال انسان آتش زا بوده و عمل های دیگری رضوان الهی را فراهم می کند، بخل سبب آتش آفرینی در آخرت می شود.

قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: خدایی که هدایت و دنیا و آخرت به دست او است هشدار می دهد که افراد بخیل از انفاق در راه خداوند گرفتار آتش جهنم خواهند شد، در مقابل کسی که مال خود را در راه خدا بدهد از آتش در امان می ماند.

وی اضافه کرد: انفاق در مسیر الهی باید تنها برای رضایت خداوند متعال باشد، در عمل ها تفاوت وجود دارد، اگر اعمال خالصانه برای خداوند باشد در دنیا کارانسان را آسان می کند و در آخرت رضوان الهی را به دنبال می آورد اما اگر بخل مکذبانه باشد در دنیا مشکلات ایجاد کرده و در آخرت آتش بیار معرکه خواهد بود.

در بخش دیگری از برنامه از افراد برگزیده این مسابقات تجلیل شد.

بر اساس در بخش خانم ها زینب باقری نژاد در رشته تفسیر؛ فاطمه علی آبادی، طیبه عزیزی، مرضیه بیشه در رشته نهج البلاغه؛ خدیجه اکبری، مریم سادات احمدی حاجی آبادی، اعظم حسین پور در رشته حفظ موضوعی؛ فاطمه عابدینی، سعیده احمدی و مهدیه شکوری در رشته حفظ کل؛ زهره خلیلی، فاطمه علی عسکری، اکرم عبداللهی در رشته حفظ 20 جزء؛ حوریه رفیعی، زینب باقری نژاد، معصومه چراغی در رشته حفظ 10 جزء؛ نفیسه صادقی، سمیه رستمی، حکیمه یعقوبی در رشته 5 حفظ  جزء؛ نجمه رضانژاد، خدیجه دیاری، زینب صفازاده در رشته ترتیل؛ فاطمه رهدار، نسیبه کعبی، زهرا دوازده امامی در رشته تحقیق؛ ملیحه سادات طباطبایی، ریحانه امیدواری، فاطمه پیوسته در رشته دعاخوانی رتبه های برتر را کسب کردند و وارد مرحله کشوری شدند.

همچنین در بخش آقایان، سعید امینانی در رشته تفسیر؛ اصغر محمدی پور در رشته نهج البلاغه؛ سید محمد اعتصامی، روح الله شجاعی، جوادپورعباسی در رشته حفظ موضوعی؛ محمد جواد مرادی، مصطفی دباغ، محمدرضا احمدی در رشته حفظ کل؛ محسن عبدی، سید حامد مهدی زاده، حسین صالحی در رشته حفظ 20 جزء؛ میثم یوسفی، محمد یگانه، میلاد رستگار در رشته حفظ 10 جزء، علی اکبر معدنی نژاد، مجتبی صالحی فر، حسین روحی در رشته حفظ 5 جزء، محمدصافی، محسن زهدی علی پور، سید محمد مهدی چاوشی در رشته ترتیل؛ مهدی فروغی، علیرضا مسیح پور، محمد زاهدی در رشته قرائت؛ مرتضی معصومی، محمدعلی یزدانیان فر، کریم بیانی در رشته اذان، حسین یزدان پناه، سعید شعبانی و محمدعلی بابی در رشته دعاخوانی به عنوان نفرات برتر شناخته شدند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات