۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۰۵۵
آیت‌الله کلانتری:

آیین سیاسی عبادی حج زمینه‌ساز امت واحده اسلامی است

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بزرگ‌ترین مانع وحدت امت اسلام در عصر حاضر، جهل و ناآگاهی است، گفت: آیین سیاسی عبادی حج، زمینه‌ساز امت واحده اسلامی است.
آیت الله کلانتری

آیت‌الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: یک نگاه اجمالی به جهان اسلام در عصر حاضر، ثابت می‌کند که جهل و ناآگاهی بزرگ‌ترین مانع وحدت مسلمانان است.

وی تصریح کرد: اگر پیروان مذاهب اسلامی آگاهی کافی از دین خود داشته و هوشیار هم باشند، متوجه نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمن شده و مطمئنا از مسائل تفرقه‌انگیز دوری کرده و سعی می‌کنند حول محور وحدت حرکت کنند.

به عقیده وی حج، بهترین فرصت برای زدودن جهل و بیدار کردن مسلمانان جهان است.

آیت‌الله کلانتری در ادامه به امنیت در جامعه اسلامی و به ویژه ایران اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی امنیت ملی و اجتماعی، حضور پررنگ و اثرگذار در عرصه‌های جهانی است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تحکیم و تقویت امنیت داخلی را نتیجه اقتدار بین‌المللی دانست و افزود: هر زمان امنیت داخلی کاملا تأمین بود، در عرصه بین‌المللی اقتدار داشتیم و عزت و عظمت خود را به رخ جهانیان کشیدیم. به عبارتی اقتدار بین‌المللی و امنیت داخلی لازم و ملزوم هم هستند.

به عقیده وی، حضور در عرصه حج می‌تواند از مصادیق اقتدار جهانی باشد، چرا که طبیعی است اگر حجاج ایرانی در سرزمین وحی در جمع دیگر حجاج حضوری پررنگ و با متانت با حفظ غرور و عظمت ایران اسلامی داشته باشند، اقتدار و توانمندی ایران برای دیگر مسلمانان به نمایش گذاشته می‌شود که بازتاب این اقتدار جهانی، تقویت و تحکیم امنیت داخلی و خارجی خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رشد و توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور و حل مشکلات، در گرو وجود امنیت و آرامش در داخل کشور است.

وی یکی از مولفه‌های مهم امنیت را حضور پررنگ در عرصه‌های جهانی به ویژه در مراسم باشکوه حج دانست.

به گفته آیت‌الله کلانتری، از مهمترین فلسفه برگزاری حج، ایجاد وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: سالی یک بار مسلمانان در حج گرد هم می‌آیند و این زمان بهترین فرصت برای ایجاد همدلی و وحدت است از این رو قدرت‌های سلطه‌جو و وابستگان آنها به ویژه آل سعود با برنامه‌ریزی سعی می‌کنند که این فرصت را از مسلمانان بگیرند و مانع وحدت و همدلی آنان شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه یک‌ماه زمان حج را بهترین زمان برای برگزاری همایش‌های وحدت و گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی و طرح مسائل وحدت‌آفرین دانست و تأکید کرد: از این زمان با برنامه‌ریزی دقیق باید نهایت استفاده را جهت وحدت امت واحده اسلامی ببریم.

به عقیده وی، از مراسم عبادی سیاسی حج بایداستفاده و زمینه را برای تشکیل امت واحده فراهم کرد.

به گفته آیت‌الله کلانتری، ظرفیت حج در کل جهان یک ظرفیت بی‌بدیل و بی‌نظیر است که متأسفانه از آن استفاده کافی را نبرده‌ایم./825/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات