۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۰۵۲
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ارزش كار انسان به ايمان است

دبير جامعه روحانيت كاشان به نقش ايمان در عمل انسان اشاره كرد و گفت: ارزش كار انسان به ايمان او است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه 20 سوره توبه، گفت: در آيات قبل خداوند دو گروه را با هم مقايسه كرد، گروه اول كساني بودند كه سقايت الحاج بودند و به حجاج آب مي دادند و مسجد الحرام را آباد و عمران مي‌كردند اما به خدا و قيامت ايمان نداشتند.

وي افزود: گروه دوم كساني بودند كه ايمان به خدا و روز قيامت داشتند و در راه خدا جهاد مي‌كردند اما خداوند مي فرمايد ‹‹لايستعون عندالله›› اينها در نزد خدا با هم مساوي نيستند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: علامه طباطبايي مي فرمايد، سقايه الحاج كار خوبي است و عماره المسجد الحرام نيز كار خوبي است، اما اگر خداوند براي اين دو كار ارزشي قائل نيست چرا كه اينجا بحث ايمان مطرح است كه اگر ايمان همراه با كار صالح باشد ارزش دارد اما اگر كار صالح همراه با ايمان نباشد حتي اگر ساختن مسجد الحرام باشد قابل قبول نيست.

دبير جامعه روحانيت کاشان يادآور شد: يكي از افتخارات حضرت ابراهيم ساختن مسجد الحرام است و دو پيامبرحضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل مامور ساخت خانه كعبه شدند و حتي مامور پاكيزه كردن مسجد الحرام شدند كه اين امر بيانگر اين است كه اين كار ارزشمندي است كه دو پيامبر مامور اين كار شدند، اما همين كار اگر جوهره ايمان نداشته باشد بي ارزش است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي فرمايد كساني كه ايمان بياورند و در راه خدا جهادكنند اينها جايگاه بالايي دارند و رستگاران واقعي اينها هستند.

وي در ادامه به نقش ايمان در عمل انسان اشاره كرد و بر اهميت ايمان تأكيد كرد و افزود: عمل صالح بدون داشتن ايمان مانند چك بدون امضا است كه هيچ ارزشي ندارد چرا كه همه اعتبار چك به امضاي آن است اما چنانچه چك امضاء شده با مبلغ اندك و بي ارزشي باشد باز هم ارزشي ندارد، بنابراين ارزش كار انسان به ايمان او است.

حجت الاسلام شاه فضل همچنين به معني ايمان اشاره كرد و گفت: ايمان از ريشه امنيت و آرامش است كه خداوند در سوره توبه مي فرمايد ‹‹یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین›› ايمان همان باور قلبي و در برابر علم است و علم همان دانستن است و هركس مطلبي را بداند ايمان دارد، اما چنانچه مطلبي را قلبا باوركرده و با تمام وجود پذيرفته باشد اين فرد با ايماني است.

وي با بيان اينكه هركس علم دارد، ايمان دارد، عنوان كرد: اگر انسان با وجود اينكه ايمان به قيامت و جهنم و بهشت دارد اما دروغ و غيبت مي‌كند براي اين است كه علم دارد اما به آنچه علم دارد قبول ندارد، بنابراين ايمان همان باور قلبي است و باور به اينكه خدا و قيامت و حساب و كتابي وجود دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر انسان به خدا و قيامت و حساب و كتاب باور داشته باشد در همه ابعاد زندگي او تأثير گذار خواهد بود از اين رو، كسي كه ايمان داشته باشد ذره اي متزلزل نمي‌شود، اما هركجا كه ثبات قدم نداريم نشان دهنده متزلزل شدن ايمان است.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به اينكه ايمان سبب مي شود تا انسان عمل صالح خود را نگهدارد، اظهار داشت: عمل صالح ما انسانها زياد است، اما مشكل ما انسانها اين است كه با يك گزارش دروغ و ريا و منت همه اعمال صالح خود را نابود مي‌كنيم، بنابراين انسان مومن ثبات قدم دارد و مراقب است تا اعمال صالح او نابود نشود.

وي، هركاري را كه سبب تقويت ايمان انسان مي شود ارزشمند خواند و افزود: روزه، نماز شب، تفكر به خدا و تفكر در اعمال انسان سبب تقويت ايمان انسان است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر همه مكاتب و اديان دنيا رستگاري و خوشبختي و سعادتمندي انسان را به داشتن ثروتمند و آزادي بي قيد و شرط مي دانند، اما خداوند در آيه 20 سوره مباركه توبه مي فرمايد ‹‹أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ›› داشتن ثروت و مقام و شهرت و جايگاه ملاك رستگاري نيست بلكه ‹‹الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ›› ملاك اين است كه از پول و ثروت و مقام و اعتبار خود براي خدا و در راه خدا هزينه كند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي فرمايد ‹‹یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ›› ما به  اين انسانها، رحمت و رضوان الهي و بهشتي كه انسان كه در آن پايدار است بشارت مي دهيم./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات