۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۰۴۱
کارشناس طب اسلامی تشریح کرد؛

برنامه غذایی در دوران بارداری

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: مادران باردار باید دقت کنند که چای داغ و تیره می تواند تمام آهنی را که از مواد غذایی جذب کرده اند از بین ببرد.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه مادر باردار برای افزایش آهن و جبران کم خونی می تواند از کباب، مغزیجات، شیره انگور و موادی از این قبیل استفاده کند، گفت: مادران باردار باید دقت کنند که چای داغ و تیره می تواند تمام آهنی را که از مواد غذایی جذب کرده اند از بین ببرد بنابراین مادران باردار باید از خوردن چای و قهوه و نوشیدنی هایی مانند این تا دو ساعت پس از غذا خودداری کنند.

وی افزود: شیره خرما، شیره گندم، شیره جو نیز از مواد غنی و دارای آهن است که مصرف این مواد می توانند کم خونی مادران را جبران کند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: آب سیب با مقداری گلاب و شیره انگور غنی از آهن است و مادران به جای مصرف چای و سایر دمنوش ها می توانند برای جبران آهن در بدن از این مواد استفاده کنند.

خانم شریف با تأکید بر اینکه گوشت گوسفند به علت دارا بودن بافت هموگلوبین و خون ساز غنی ترین گوشتی است که مادران باردار می توانند استفاده کنند، تصریح کرد: هفته ای دوبار خوردن گوشت گوسفند کافی است و نیاز به مصرف بیشتر ندارد.

وی با تأکید بر اینکه طبیعت جگر سرد است، ادامه داد: در سه ماه اول مصرف جگر به بانوان باردار توصیه نمی شود و در سه ماهه دوم و سوم هم به این علت که متأسفانه تغذیه گوشت دام ها چندان خوب نیست و معمولا اگر از مواد زاید استفاده کنند این موارد در جگر ته نشین می شود به همین دلیل خوردن جگر در دوان بارداری برای مادران چندان مناسب نبوده و نمی تواند خون سازی لازم را برای آنها داشته باشد بنابراین بهترین گزینه برای تأمین آهن مورد نظر بدن مادر باردار همان گوشت گوسفند است و 100 تا 150 گرم گوشت کافی است.

استاد حوزه علیمه خواهران اظهار کرد: خرما از دیگر مواد تأمین کننده آهن در بدن مادر است مشروط به اینکه کبد مادر گرم نباشد و خوردن خرما موجب افزایش گرمی در بدنش نشود.

خانم شریف افزود: زرده تخم مرغ خانگی نیز برای تأمین پروتئین و آهن مورد نیاز مادر مناسب است و بهتر است که مادران از تخم مرغ خانگی به جای تخم مرغ ماشینی استفاده کنند.

وی ادامه داد: مادرانی که در دوران بارداری استرس دارند باید دقت کنند که استرس موجب افزایش صفرا در معده شده و افزایش صفرا مانع جذب آهن می شود؛ بنابراین بهتر است مادر در دروانی بارداری با انس با قرآن و حضور در اماکن مقدسه آرامش روحی و روانی مورد نیاز خود را تأمین کند تا بدن او به راحتی بتواند آهن مورد نیاز غذا را جذب کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه در طب کلاسیک به این نوع کم خونی مادران، کم خونی عصبی می گویند، گفت: همانطور که بیان شد ریشه این کم خونی با وجود تغذیه مناسب مادر در استرس زیاد مادر و افزایش اسید معده است که مانع جذب آهن در بدن می شود.

خانم شریف یادآور شد: حرکات جنین در بدن مادر حسی بسیاز لذت بخش است؛ بنابراین مادر نباید این حس زیبا را با استرس و نگرانی خراب کرده و آرامش خود را برهم زند./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات