۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۱۸۰۲۹
پژوهشگر دینی مطرح کرد؛

موازی کاری و عدم خودباوری مهمترین عامل کندی روند تحقق تحول علوم انسانی

محقق و پژوهشگر دینی، موازی کاری و عدم خودباوری را مهمترین عوامل کندی روند تحقق تحول علوم انسانی دانست و گفت: در نخستین مرحله از فرآیند تحقق تحول علوم انسانی باید فرهنگ افراطی غربی را جدا ساخته و سپس دیدگاه فرهنگ صحیح را به وسیله فرهنگ بومی و اسلامی تقویت کنیم.
حجت الاسلام خاکسار

حجت الاسلام خاکسار پژوهشگر دینی و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به فرآیند تحقق تحول علوم انسانی، فرهنگ سازی را نخستین مرحله از این فرآیند عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی باید با برگزاری نشست هایی در زمینه علوم انسانی و تحول آنها صورت گیرد و فرهنگ افراطی غربی را جدا ساخته و سپس دیدگاه فرهنگ صحیح را به وسیله فرهنگ بومی و اسلامی تقویت کنیم.

وی در ادامه، نقد را دومین مرحله از فرآیند تحقق تحول علوم انسانی عنوان و بر نقد کتاب های درسی، نقد نظریه های غربی با بهره گیری از آموزه های اسلامی و نقد مبانی علوم انسانی غربی به وسیله مبانی معرفت شناختی و فلسفه اسلامی تاکید کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سومین مرحله فرآیند تحقق تحول علوم انسانی، تولید است، در این مرحله می توان نظریه های بومی و اسلامی را با تحقیق بر روی آثار دانشمندان اسلامی کشف و با به دست آوردن مبانی با الگو و روش آنها، به مراکز علمی منتقل و آموزش داده شود.

علوم انسانی اسلامی به صورت کتاب به مراکز علمی ابلاغ شود

حجت الاسلام خاکسار در ادامه، از ترویج و تبلیغ به عنوان چهارمین مرحله فرآیند تحقق تحول علوم انسانی نام برد و گفت: در نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها و همچنین مقاطع مختلف، علوم انسانی اسلامی ترویج و به صورت کتاب تبدیل و به سراسر دنیا و مراکز علمی ابلاغ شود.

وی با اشاره به رسالت مهم و اساسی حوزه های علمیه در زمینه تحول علوم انسانی تصریح کرد: حوزه علمیه در این زمینه، رسالت اصلی را بر دوش دارد و به عنوان بنیاد تحول علوم انسانی اسلامی محسوب می شود، بنابراین اگر قرار است تحولی در زمینه علوم انسانی صورت گیرد باید به سراغ حوزه علمیه برویم.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: از آنجایی که حوزه علمیه بنیاد تحول علوم انسانی است و هدف، تحقق علوم انسانی اسلامی و حوزه نیز تبیین کننده اسلامی بودن این علوم است، نقش حوزه های علمیه نیز نقش تبیین مبانی است.

حوزه علمیه اقدامات خوبی برای شناخت علوم انسانی برداشته است

حجت الاسلام خاکسار با اشاره به عملکرد حوزه علمیه در این زمینه افزود: حوزه علمیه در زمینه تحقق تحول علوم انسانی، اقداماتی از قبیل، تشکیل موسسات و مراکز تخصصی در حوزه های مختلف علوم انسانی انجام داده که به عنوان اولین گام برای شناخت علوم انسانی است.

وی همچنین اضافه کرد: حوزه های علمیه با تفکیک رشته ها، طلاب را در مسیر شناخت صحیح و عمیق از علوم انسانی قرار داده و مراکزی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ده ها مرکز تخصصی را راه اندازی کرده است.

موازی کاری و عدم خودباوری مهمترین عوامل کندی روند تحقق تحول علوم انسانی

محقق و پژوهشگر دینی گفت: علیرغم تاکیدات رهبری و دلسوزان مبنی بر لزوم شکل گیری یک انقلاب و تحول همه جانبه و عمیق در زمینه علوم انسانی بر اساس آموزه های دینی، عواملی همچون نبود اراده جدی، موازی کاری و عدم خودباوری در این زمینه سبب کندی روند تحقق این مسأله مهم شده است.

حجت الاسلام خاکسار در پایان با اشاره به راهکار مناسب برای تسریع در روند تحقق تحول همه جانبه در زمبنه علوم انسانی تصریح کرد: موارد باید به صورت رسمی و دستوری ابلاغ شود، تا زمانی که به صورت تشریفاتی باشد اهداف مدنظر محقق نمی شود، مباحث و موارد مدنظر باید از طرف شورای اسلامی به وزارت علوم ابلاغ شود و این وزارت نیز گزارش کار ارائه دهد، در غیر این صورت، در زمینه تحقق تحول علوم انسانی هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد./۸۵۱/ت302/ب1

ارسال نظرات