۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۱۸۰۲۵

روش های ترغیب فرزندان به نماز خواندن

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که دنیا و آخرت مانند شرق و غرب عالم هستند، گفت: رفاه زدگی و داشتن تمام امکانات رفاهی تمام وقت فرزندان ما را پر کرده و آنها را از توجه به خدا و یاد نماز غافل می کند.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که نماز فرزندان انسان را بیمه می کند، گفت: نماز مصونیت در برابر انحراف است و آشنا کردن فرزندان با نماز باید از همان دوران کودکی صورت گیرد.

وی با اشاره به این که برای دعوت فرزندان به نماز پدر و مادر باید الگوی مناسبی باشند، گفت: با توجه به این که به تکلیف رسیدن پسران دیرتر از دختران است پدر و مادر باید پسر و دختر را نیز از همان سن کم حداقل هفت سال با فرهنگ نماز و نماز خوانی آشنا کرده و خود به خواندن نماز اول وقت پایبند باشند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: والدین باید در مقابل چشم فرزندان خود نماز خوانده و اگر به مسجد می روند فرزندان شان را نیز با خود ببرند؛ بر پدر لازم است که اوقاتی را در خانه نماز بخواند تا فرزند پسرش از او الگو برداری کند زیرا دختران به دلیل اینکه همواره مادر را مشغول نماز می بییند و مادر چارد زیبا به سر می کند نسبت به پسران گرایش و علاقه بیشتری به نماز دارند بنابراین پدر نیز باید با لباس های زیبا و در یک مکان مناسب در خانه به اقامه نماز بپردازد تا فرزند پسرش از او الگو برداری کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان این که متأسفانه بعضی از پدرها با لباس های نامناسب و برخی اوقات با لباس های پاره به نماز می ایستند، ادامه داد: شهد مطهری هنگامی که می خواستند در خانه و در مقابل چشم فرزندان خود نماز را اقامه کنند با ظاهری آراسته و لباس هایی بهتر از لباس های عادی خانه، نماز را اقامه می کردند.

وی افزود: پدری که با پیژامه نماز می خواند و پیژامه را تا گردن بالا می کشد و مهر خود را بدون سجاده همانطور به شکل عادی روی فرش گذاشته و نماز می خواند نمی تواند برای فرزندش رغبت به نماز خواندن ایجاد کند اما اگر همین پدر با لباس مرتب، سجاده زیبا و با عطری خوشبو اقدام به اقامه نماز کند قطعا فرزندش نیز به همراه او نماز خواهد خواند و این به معنای فضا سازی مناسب از سوی پدر برای دعوت فرزند به نماز خواندن است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شانه کردن محاسن، معطر کردن خود، انتخاب سجاده مناسب و فضای مناسب، پوشیدن لباس مناسب و آراستگی ظاهری نشانه اهمیت به نماز است و اگر پدری به این شکل باشد اهمیت به نماز را به فرزند خود نیز آموزش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تصریح کرد: دومین راه برای دعوت فرزندان به نماز تشویق کردن فرزندان است؛ در این راستا بهتر است پدر و مادر این تشویق را بعد از اقامه نماز از سوی فرزند خود انجام داده و این تشویق قبل از نماز نباشد و این تشویق می تواند یک هدیه، یک رفتار خوب و حتی نوازش فرزند و تحسین او باشد.

وی ادامه داد: اگر فرزندان ما خاطره خوبی از نماز داشته باشند همواره با اشتیاق منتظر وقت نماز خواهند بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که رفاه زدگی توجه فرزندان ما را به نماز کم می کند، گفت: اگر فرزند ما تمام وسایل رفاهی را در اختیار داشته باشد وقت برای نماز کم خواهند داشت و باید دقت کرد همانگونه که اهل بیت(ع) می فرمایند دنیا و آخرت مانند شرق و غرب عالم است و انسان به هر کدام که نزدیک شود از دیگری دور خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: آموزش مفاهیم نماز به کودکان از دیگر روش های دعوت آنها به نماز است و با کتاب های مختلف می توان مفاهیم نماز را به سادگی برای کودکان تبیین کرد./968/پ۲۰۲/ج 

ارسال نظرات