۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۱۷۸۷۹
امام جمعه دامغان:

ولایت سنگ‌ زیربنای اسلام است

امام جمعه دامغان گفت: نماز، زکات و ولایت سنگ‌های زیربنای اسلام هستند که هریک بدون دیگری کامل نمی‌شود؛ از این رو باید هر سه مورد را در کنار هم داشته باشیم.
امام جمعه دامغان همایش زکات امام جمعه دامغان همایش زکات امام جمعه دامغان همایش زکات امام جمعه دامغان همایش زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام سید محمد حسینیان، امام جمعه دامغان در همایش استانی زکات که از صبح امروز در شهر میامی با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی، امام جمعه، طلاب و روحانیان و فعالان زکات برگزار شد، اظهار داشت: زکات به معنی نمو و رشد و افزون شدن و واجبی مالی و عبادی است، زکات افراد را از گناه و پلیدی، بخل و پستی، سنگدلی و خودخواهی و طمع، رذائل اخلاقی و اجتماعی همچون حسادت، تعدّی، دشمنی و عداوت پاک می‌کند.

امام جمعه دامغان افزود: زکات مال که بر 9 چیز واجب است شامل گندم، جو، خرما، انگور، کشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر، قسمی از زکات است و در روایات و سیره اهل بیت(ع) اقسام دیگری از زکات نیز ذکر شده که زکات عقل یکی از آنهاست، همانا در احادیث از تحمل نادانان به زکات عقل تعبیر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به اینکه قسم دیگر زکات، زکات بدن است و نبی مکرم اسلام روزه را زکات بدن برشمرده‌اند، خاطر نشان کرد: امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیز نیکی با همسایگان و اطرافیان و صله رحم را با تعبیر زکات رفاه یاد کرده اند.

امام جمعه دامغان اضافه کرد: علاوه بر زکات فطره که واجبی شناخته شده در پایان ماه مبارک رمضان است در روایات شریف از ائمه معصومین(ع) بر انصاف در برابر مردم و زیردستان به‌عنوان زکات قدرت، عفت و پاکدامنی به‌عنوان زکات زیبایی و آموختن علم به کسانی که شایسته آن هستند و کوشش در عمل به آن به‌عنوان زکات دانش تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) خیر و خوبی امت اسلام را تا هنگامی می‌دانند که یکدیگر را دوست بدارند، نماز بپادارند، زکات بدهند و مهمان را گرامی بدارند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) امتی که خیانت کنند، امانتدار نباشند و زکات نپردازند را از خیر و سعادت دنیا و آخرت بی‌بهره و دچار رنج و قحطی دانسته‌اند و این گواهی بر اهمیت این واجب الهی در احکام و ارزش‌های اسلامی است.

رییس شورای زکات شهرستان دامغان پرداخت زکات و کمک به مستمندان به‌ویژه یاری رساندن به خویشاوندان نیازمند را سبب برکت در مال و روزی مؤمنان دانست و خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی ماندگار می‌فرماید، به خدا قسم سه چیز حق است نخست آنکه هیچ ثروتی براثر پرداخت صدقه و زکات کم نشد، دوم در حق هیچ کس ستمی نشد که بتواند تلافی کند اما خویشتنداری پیشه کرد مگر آنکه خداوند به او عزت بخشید و سوم اینکه هیچ بنده‌ای در خواهش را به روی خود نگشود مگر اینکه دری از فقر به رویش باز شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به حدیثی از صادق آل محمد(ع)، نماز، زکات و ولایت را سنگ‌های زیر بنای اسلام که هریک بدون دیگری کامل نمی‌شود، اظهار داشت: زکات کلید برکت و زیاد شدن رزق و از وظایف مهم اقتصادی مسلمانان است، خداوند صدقه واجبه را زکات نام نهاده تا پرداخت آن سبب پاک شدن و تزکیه نفس و شکوفایی فردی، اقتصادی و اجتماعی شود./977/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات