۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۱۷۸۷۰
معاون تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

۴۰۰ مسجد خراسان شمالی فاقد امام جماعت است

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به وجود هزار و ۱۰۸ باب مسجد در استان، گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ باب از این مساجد فاقد امام جماعت هستند.
حجت الاسلام ایزانلو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام بابامحمد ایزانلو، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، با اشاره به وضعیت مساجد و مبلغان اعزامی در استان، اظهار کرد: با توجه به جمعیت 935 هزارنفری خراسان شمالی، اگر بنا باشد استاندارد حوزه تبلیغ را رعایت کنیم برای هر هزار نفر نیاز به یک مبلغ داریم؛ در حالی که اکنون فاصله قابل‌توجهی با این میزان داریم.

وی با اشاره به وجود هزار و 108 باب مسجد شهری و روستایی در استان، اضافه کرد: با وجود این پراکنش این مساجد مناسب نیست؛ به‌گونه‌ای که ما در یک محله که هزار نفر ساکن آن هستند امکان دارد پنج مسجد داشته باشیم اما در محله‌ای پنج هزارنفری حتی یک مسجد هم نداریم و این اشکال اساسی در ساخت‌وساز و پیش‌بینی فضاهای معنوی در جامعه است.

حجت‌الاسلام ایزانلو در ادامه با اشاره به فعالیت روحانیان و ائمه جماعات در این مساجد، خاطرنشان کرد: اکنون ائمه جماعات و روحانیان مستقر و طرح هجرت حدود 700 مسجد شهری و روستایی خراسان شمالی را پوشش داده‌اند؛ اما بیش از 400 مسجد فاقد امام جماعت هستند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه به این مساجد در ایام محرم و رمضان اعزام مبلغ صورت می‌گیرد؛ اما نیاز است در طول سال امام جماعت در این مساجد فعال باشد.

حجت‌الاسلام ایزانلو با اشاره به اینکه امید می‌رود این نقیصه در چند سال آینده مرتفع شود، اظهار کرد: تقویت مدارس علمیه استان با استفاده از اعتبارات سفر رهبری به خراسان شمالی و ارتقای سطح تحصیلات حوزوی در استان و راه‌اندازی سطوح سه و چهار این نوید را می‌دهد که در چند سال آینده خروج و مهاجرت طلاب از استان بسیار کمتر شده و می‌توانیم از ظرفیت این افراد در سطح مساجد استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون در سطح استان 151 خانه عالم داریم و هرچند در سال جاری برای ساخت خانه عالم درخواست اعتبار نکردیم اما برای سال آتی در هر شهرستان برای مناطق اولویت‌دار چند مورد درخواست اعتبار برای ساخت خانه عالم کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام ایزانلو با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان خانه عالم خالی نداریم و در همه این خانه‌ها روحانی مستقر وجود دارد، خاطرنشان کرد: خالی بودن برخی از خانه‌ها به دو دلیل جانمایی نامناسب در گذشته و یا کاهش جمعیت روستا روی داده بود./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات