۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۱۷۸۳۵
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

حج واجب دینی است/ مسافرت های خارجی غیرضروری را برای کمک به نیازمندان کنسل کنید

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در آذربایجان‌غربی با اشاره به جوسازی های عده ای برای منصرف کردن افراد از حضور در حج به بهانه کمک به نیازمندان، گفت: افرادی که برای ادای تکلیف یک واجب دینی در بوق و کرنا می‌کنند چرا در رابطه با مسافرت هزاران ایرانی به ترکیه و خرج میلیاردها ریال، لب به اعتراض نمی‌گشایند و از کمک به فقرا حرف نمی‌زنند.
حج تمتع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، زمانی که حضرت ابراهیم(ع) با همراهی حضرت اسماعیل(ع) بیت‌الله الحرام یعنی همان قبله مسلمانان را بنا نهادند از سوی خداوند دستوری داده شد: «ای پیامبر به مردم اعلام کن از دور و نزدیک؛ سواره و پیاده برای زیارت این بیت بیایند» و در سوره حج نیز به صراحت بیان شده است.

در اسلام به جاآوردن مناسک حج برای افرادی که توان مالی دارند یک واجب فرضی است اما بعد از حوادث رخ داده در مراسم حج دو سال پیش در عربستان  و شهادت تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام و دشمنی‌های سردمداران این کشور با جمهوری اسلامی ایران، عده ای فرصت طلب شروع به انتشار مطالبی برای منصرف کردن افراد از حضور در سفر حج به بهانه کمک به نیازمندان کردند.

با وجود جوسازی ها در شبکه های مجازی و کارشکنی های دولت عربستان، با رایزنی های مقامات کشورمان، امسال حج تمتع با حضور زائران ایرانی انجام می شود.

به بهانه اعزام نخستین گروه از زائران بیت الحرام از آذربایجان غربی به حج تمتع گفت و گویی با جت‌الاسلام محمدباقر سهرابی، مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در آذربایجان‌غربی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

رسا_ ابتدا در مورد اهمیت برگزاری مناسک حج بگویید؟
براساس آیات قرآن و روایات معصومین‌(ع) در میان فرائضی که خدا برای انسان واجب کرده، مهم‌ترین واجب الهی حج است به گونه‌ای که حضرت علی(ع) تقویت دین را در حج می‌بینند تا بدان‌جا که ایشان در آخرین لحظات زندگی خود نیز می‌فرمایند: «والله، والله خانه خدا را خالی نگذارید» و نیز به لزوم به جا آوردن مناسک حج سفارش اکید می‌کنند.

از سوی دیگر طبق روایات، اگر مسلمانان از روی عمد، حج را کنار بگذارند به بلا و مصیبت الهی گرفتار خواهند آمد و از سویی خواندن نماز در کعبه ثواب چندین برابری داشته و هم‌چنین نگاه به خانه کعبه عبادت محسوب می‌شود؛ درواقع همگی این اجرهایی که خدا برای حج در نظرگرفته، نشان از عظمت و جایگاه این فریضه الهی در دین اسلام دارد و باید گفت که در اسلام در هیچ عملی چنین ظرفیت بالایی برای نزدیک شدن به خدا به اندازه عمل حج وجود ندارد.

رسا_ حج چه نقشی می‌تواند در وحدت و همدلی مسلمانان جهان ایجاد کند؟
حج در دین اسلام یک برنامه است که همه مسلمانان را از سراسر جهان به صورت متمرکز دور هم جمع کرده و همگی درحالی که یک صدا به وحدانیت و حقانیت خداوند شهادت داده زمینه‌ای برای تعامل بیش‌تر بین یکدیگر ایجاد می‌کنند و در سایه این تعامل به مشکلات مسلمانان و دنیای اسلام نیز رسیدگی می‌شود که وحدت و همدلی را در بین آنان تقویت می‌کند.

ولی سال گذشته، بعد از شهادت ۴۶۵ نفر زائر ایرانی در حادثه منا و کارشکنی دست‌اندرکاران سعودی، حجاج ایرانی از حضور در مناسک حج محروم شدند که این موجب شد تا یک فرصت الهی از دست ایرانیان به عنوان یک کشور دارای فرهنگ شهادت‌طلبی و جهاد خارج شود زیرا حضور در مراسم حج یک راهی برای انتقال همین روحیه شهادت‌طلبی و جهادی مسلمانان ایرانی به مسلمانان کشورهای اسلامی دیگر است.

رسا_ در ارتباط با تعداد زائران خانه خدا در آذربایجان‌غربی و امکانات در نظر گرفته شده برای آنان در مراسم حج توضیح دهید؟
امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مراسم حج شرکت می‌کنند که از این تعداد دو هزار و ۵۱۰ نفر از آذربایجان‌غربی در قالب ۱۸ کاروان عازم حج بوده و نخستین پرواز حجاج استان ۲۲ مردادماه از ارومیه به عربستان سفر می‌کنند و این افراد به مدت پنج روز در مدینه مستقر بوده و بعد عازم مکه خواهند شد.

از آنجایی که سال‌های پیش ۵۰ درصد پروازها به مقصد عربستان از سوی شرکت‌های هواپیمایی این کشور و ۵۰ درصد توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شد ولی امسال ۷۵ درصد پروازها، از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از جمله ایران‌ایر صورت می‌گیرد.

در راستای فراهم کردن شرایط رفاهی مناسب برای حجاج ایرانی نیز با یکی از بهترین شرکت‌های معتبر اتوبوس‌رانی عربستان قرارداد بسته شده که ۲۴ ساعته به زائران ایرانی برای تردد در شهر خدمت ارائه می‌کند، چادرهای مجهز به سیستم سرمایشی امسال برای حجاج ایرانی در نظر گرفته شده و هتل‌های محل اقامت زائران در نزدیک‌ترین مکان ممکن به خانه کعبه و مکه برای افراد تهیه شده تا حجاج ایرانی در نهایت آرامش و رفاه در این مراسم شرکت کنند.

رسا_توجه زیادی که در هموطنان ایرانی ما درباره منافع اقتصادی حج برای سعودی‌ها شایع شده است، چه خاستگاهی دارد و اصولا جنبه اقتصادی حج چه سهمی در تحلیل و داوری درباره آن می‌تواند داشته باشد؟

افرادی در فضای مجازی در ارتباط با شرکت کردن حجاج در مراسم حج ایجاد تردید می‌کنند از جمله اینکه "در عربستان امنیت کافی وجود ندارد" یا " به جای رفتن به حج پول آن را به فقرا و نیازمندان کشورمان بپردازید"، این جوسازی‌ها با وجود آنکه در تصمیم برخی از افراد تاثیر منفی گذاشت ولی در حالت کلی ظرفیت لازم برای اعزام به حج تکمیل شد.

ولی سوالی که از این افراد دارم این است که چرا برای ادای تکلیف یک واجب دینی این همه در بوق و کرنا می‌کنید ولی در رابطه با مسافرت هزاران ایرانی به ترکیه و خرج میلیاردها ریال کسی لب به اعتراض نمی‌گشاید و از کمک به فقرا دم نمی‌زند یا در ارتباط با اسراف‌های صورت گرفته در مهمانی‌های حجاج و یا خرید گل‌های میلیونی برای استقبال از آنان نقدی وارد نکرده و در فضای مجازی برای مقابله با این روش‌های غلط کسی سخنی نمی‌گوید.

و برخلاف تصور برخی از افراد مبنی بر اینکه پول حج به جیب دولت عربستان می‌رود این پول‌ها اغلب برای تامین رفاه حجاج از جمله رزو کردن هتل، تهیه اتوبوس، هواپیما، غذا و... خرج می‌شود همانگونه که افراد در داخل کشور اگر برای زیارت به مشهد مقدس اعزام بشوند همه این هزینه‌ها را باید متقبل بشوند.

رسا_ نظرتان در مورد خرید کردن حجاج ایرانی از بازار عربستان چیست؟
با هماهنگی که بین سازمان حج و زیارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است برای اینکه حجاج وقت گران‌مایه خود را در عربستان صرف خرید کالای بی‌کیفیت نکنند یک نمایشگاه هفتگی به مدت پنج روز بعد از ظهرها در همه استان‌ها با ارائه اجناسی با ۲۰ درصد زیر قیمت برگزار شد، تا افراد اجناس مورد نیاز خود را از بازار داخلی قبل از اعزام به حج تهیه کنند.

کلام آخر...

آنچه که مسلم است حج یک تکلیف الهی برای مسلمانان است و اگر همه شرایط لازم برای برگزاری باشکوه و عزتمندانه آن برای حجاج ایرانی وجود داشته باشد، هیچ منافاتی با کمک به فقرا و نیازمندان کشور ندارد زیرا اگر همه مردم به سهم خود از هزینه‌های بی‌مورد خود که برای مهمانی‌ها، عروسی‌ها، سفرهای خارجی تنها با هدف لذت و... بکاهند؛ می‌توان از محل این صرفه‌جویی‌ها هم به فقیران و نیازمندان، ازدواج و اشتغال جوانان کمک کرده و هم برای توسعه و آبادانی کشور گام بزرگی برداشت./936/گ403/ب1

ارسال نظرات