۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۱۷۷۱۸
مفتی مصر:

هدف از نزول شریعت اسلامی کاهش فاصله طبقاتی است

مفتی مصر با اشاره به موارد مصرف زکات در اسلام تاکید کرد که شریعت مقدس اسلامی با هدف کاهش فاصله طبقاتی نازل شده است.
شیخ شوقی علام مفتی  مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر تاکید کرد که زکات عبادتی از عبادات و یکی از ارکان پنجگانه اسلام و از واجبات شریعت مقدس اسلامی است زیرا خداوند تبارک و تعالی فرموده است « وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ».

علام در برنامه ماهواره‌ای «گفت‌وگو با مفتی» خاطر نشان کرد: یکی از حکمت‌های تشریع زکات کمک و مساعدت افراد نیازمند است. با تامل در موارد مصرف زکات مشخص می‌شود که تمامی این موارد پیرامون انسان‌ها و تلاش برای ارتقای سطح کرامت معیشت مردم است.

وی افزود: حکمت خداوند اقتضا دارد که گروهی نیازمند و گروهی غنی و بی‌نیاز باشند. شریعت اسلامی نازل شد تا فاصله میان مردم را با معین کردن موارد مصرف زکات از میان ببرد. صدقه و کفاره نیز با همین هدف در دین تشریع شده است.

مفتی مصر اظهار داشت: قوانین و احکام اسلامی از جمله زکات مرتبط با انسان است. احکام شریعت با هدف حفظ مقاصد پنجگانه اسلام یعنی حفظ جان، دین، ناموس، مال و عقل نازل شده گویا تمام خلقت برای انسان مسخّر و رام شده است.

عالم اهل سنت مصر با بیان شرایط تصرّف در زکات تصریح کرد: مساله زکات از مسائل بسیار اساسی در اسلام برای پیشبرد اهداف امت اسلامی است. زکات در حقیقت در اختیار دولت است و مطابق با زمان و مکان نیازمند ایجاد موسسه‌ها و سازمان‌های مرتبط برای مدیریت مساله زکات هستیم.

علام ادامه داد: با تامل در موارد مصرف زکات به این نتیجه می‌رسیم که موارد مصرفی پیرامون فقرا، نیازمندان، مساکین، ابن‌ السبیل، عاملان و در راه‌ماندگان مشخص و معلوم است اما مصرف زکات «در راه خدا» به صورت عام آمده تا نشان از توسعه مفهومی آن متناسب با پیشرفت زمان، مکان و تغییر شرایط باشد./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات