۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۵۱۷۵۳۴
مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین:

درک درست نسبت به بهای عمر از هدر رفت آن جلوگیری خواهد کرد

مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین گفت: اگر انسان درک درستی از ارزش و بهای عمر خود داشته باشد برای لحظه لحظه آن برنامه‌ریزی کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری خواهد کرد.
احسان کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام احسان کریمیان مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین جمعه شب در حسینیه امامزاده زبیده خاتون قزوین با اشاره به موضوع بهره‌وری از زمان گفت: گاهی حرص و طمع انسان برای رسیدن به مال و یا حفظ اموال به دلیل عدم درک ارزش و بهای وقت بیشتر است از دقتی که در هدر دادن عمر خود به خرج می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره کلام پیامبر اکرم(ص) خطاب به ابوذر غفاری پیرامون ارزش و اهمیت وقت افزود: پیامبر(ص) خطاب به ابوذر فرمودند ای ابوذر نسبت به عمرت حریص‌تر باش تا نسبت به مالت طبیعی است اگر انسان درک درستی از ارزش و بهای عمر خود داشته باشد برای لحظه لحظه آن برنامه‌ریزی کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری خواهد کرد.

مدیر انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین در ادامه با بیان اینکه ضایع کردن عمر بسیار مورد نهی معصومین(ع) قرار گرفته است اظهار کرد: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند بپرهیزید از ضایع کردن عمر در اموری که برای شما نمی‌مانند زیرا عمری که فوت شد دیگر برنمی‌گردد در حقیقت کسی که عمر خود را لحظه به لحظه از دست بدهد مغبون و زیانکار است.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به معنای مغبون از دیدگاه راغب اصفهانی خاطرنشان کرد: غبن این است که انسان در معامله با دوست خود به طور مخفیانه از سهم او بکاهد بنابراین مغبون یعنی کسی که در معامله ای از سهمش کم بگذارند و او متضرر شده و مورد خسران واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن در خصوص افراد مغبون در زندگی ابراز کرد: خداوند متعال می‌فرماید کسانی که گمراهی را به بهای هدایت خریدند پس نه تجارتشان سود داد و نه از ره یافتگان بودند این گروه مغبون هستند زیرا عمرشان را که مهم‌ترین سرمایه آنها است را داده و در قبال آن گمراهی و بدبختی به دست آوردند.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به جنبه‌ای از زندگی امام راحل در خصوص اهمیت دادن به وقت تصریح کرد: یکی از جنبه‌های زندگی امام راحل که می‌تواند برای ما درس باشد این است که حضرت امام در فاصله‌ای که پس از نماز ظهر و عصر برای ناهار می‌آمدند اگر در این مدت کوتاه چند دقیقه‌ای فرصت می‌شد قرآن را برداشته و آن را می‌خواندند و اجازه نمی‌دادند وقتشان هدر شود.

وی در پایان گفت: ما باید در کنار هر برنامه زمان لازم برای انجام آن را ثبت کرده و تلاش کنیم که هر برنامه‌ای را در ظرف زمانی معین خودش انجام دهیم با این کار به مرور معلوم می‌شود که هر برنامه‌ای به چه میزان زمان نیازمند است از این رو باید برای هر کار وقت مناسب همان کار را در نظر بگیریم تا از ضایع شدن عمر جلوگیری کنیم./873/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات