۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۱۷۵۱۲
مدیرکل امور مالیاتی استان قم تأکید کرد؛

ضرورت تعامل با حوزه های علمیه در زمینه فرهنگ سازی مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان قم گفت: نهاد مالیاتی آماده استفاده و بهره مندی از رهنمودها، همکاری و تعامل با حوزه و علما درباره فرهنگ سازی مالیاتی است و آن را یک ضرورت انکار ناپذیر می داند.
امدادی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سهراب امدادی فر مدیرکل امور مالیاتی استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به مسائل مربوط به مالیات گفت: بدون شک آنچه که به یک جامعه اسلامی قوام و دوام می دهد در کنار مسائل عقیدتی، مسأله اقتصادی است.

وی افزود: در یک جامعه اسلامی که افراد با خواست و اراده خود قسمی از اموال خویش را به حاکم اسلامی می بخشند امر مالیات امری حساس و مهم تلقی می شود، یکی از بزرگترین مشکلاتی که وابستگی به نفت در ایران به وجود آورد این بود که سبب شد درآمدهای مالیاتی جزو اولویت های اصلی سیاستگذاران نباشد.

امدادی فر اظهار داشت: با وجود ثبات درآمدهای مالیاتی به دلیل ساختار نامناسب اقتصاد ایران برنامه ریزی لازم برای افزایش آن از در آمدهای دولت و همچنین افزایش نسبت مالیات از تولید ناخالص داخلی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در طول 3 دهه اخیر نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی کشور حدود 6 درصد بوده که در مقایسه با کشورهای پیشرفته رقم ناچیزی است و همچنین با هدف مدنظر برنامه پنجم یعنی 10 درصد فاصله بسیاری دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان قم با بیان این که وضعیت فعلی درخصوص درآمدهای مالیاتی نشان می دهد که این بخش از جایگاه مناسبی در اقتصاد کشور برخوردار نیست، ابراز داشت: اجرای اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب که تأکید بسیاری بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دارند می تواند نقش اساسی در بهبود وضعیت این بخش و افزایش قدرت اتکای کشور به درآمدهای با ثبات و کاهش آسیب پذیری کشور ایفا کند.

وی عنوان کرد: بند هفتم سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم و بند18 آن به صورت غیر مستقیم بر درآمدهای مالیاتی و لزوم افزایش آن تأکید دارد، اقدامات دولت در چندسال اخیر شامل گسترش پایه های مالیاتی، افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی، اجرای قانون جامع مالیاتی، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

امدادی فر خاطرنشان کرد: عملکرد اداره کل امور مالیاتی در یک سال اخیر سبب شده تا افزون بر وصول کامل سهم مالیاتی استان که سهم آن به مردم قم بر می گردد، رضایت کامل مؤدیان نیز فراهم شود، این مهم با همکاری نهادهای مردمی و سازمان های دولتی محقق شده است.

وی فرهنگ سازی مالیاتی را ضروری دانست و اضافه کرد: مالیات یک امر اجتماعی و اقتصادی است که نوعی قرارداد بین مردم و حکومت به شمار می رود، هر اندازه بین این دو تعامل و همکاری برقرار باشد نتایج خوبی در پی خواهد داشت و زمینه ساز شکوفایی و بالندگی جامعه خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان قم گفت: نهاد مالیاتی با اذعان به ظرفیت وسیع فرهنگی و تأثیر معنوی مؤثر مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه و ائمه جمعه در میان مردم همیشه در صحنه، آماده استفاده و بهره مندی از رهنمودها، همکاری و تعامل درباره فرهنگ سازی مالیاتی است و آن را یک ضرورت انکار ناپذیر می داند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات