۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۱۷۴۲۳
آیت‌الله جاودان:

کمال نهایی انسان در گرو تابعیت از ولایت الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه، شیطان را دزد اعمال انسان بیان کرد و گفت: کمال نهایی انسان در گرو تابعیت از ولایت الهی است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق در حسینیه مرحوم زاهد با توصیه به حجاج گفت: قدیم رسم بود که قبل از سفر حج وصیت‌نامه می‌نوشتند.

وی افزود: کار دیگری که می‌کردند حلالیت طلبیدن بود. بهترین کار ممکن برای یک حاجی حلالیت طلبیدن است. از هر جایی که احتمال می‌دهد ظلمی کرده، حلالیت بطلبد. اگر کسی این کار را انجام دهد کمی طعم حج را می‌چشد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه مشکل‌ترین عوامل توقف ما گناه و عدم رعایت حق مردم است، ابراز کرد: هر گناهی انسان را متوقف می‌کند و حب مقام انسان را از رسیدن به کمال باز می‌دارد.

استاد اخلاق درباره خویشاوندی حقیقی، عنوان کرد: انسان به جز خویشان نسبی، یک خویشان حقیقی دارد. در قیامت روابط نسبی حتی پدر و فرزندی برداشته خواهد شد. اما یک خویشاوندی، که انسان خودش پدید می‌آورد و در قیامت باقی می‌ماند خویشاوندی حقیقی است که با حب به اهل بیت(ع) به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: قرآن از قول حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: «هر کس از من تبعیت کند، او از من است» قرآن کریم یک قانون بیان می‌کند و می‌فرماید: «سزاوارترین (نزدیک‌ترین) مردم به ابراهیم، کسانی‌ هستند که او را تبعیت کنند» بنابراین هر چه بیشتر متابعت کنیم، بیشتر خویشاوند می‌شویم.

آیت‌الله جاودان با اشاره به انواع ولایت، گفت: ما در کل جهان دو ولی، خدا یا شیطان داریم بنابراین انسان باید ببیند تحت ولایت کدام یک از این دو ولی است و آن به اعمال انسان بستگی دارد.

استاد اخلاق با اشاره به فرق ولایت خدا و شیطان، اظهار داشت: شیطان دزد اعمال انسان است اما در ولایت الهی خداوند به انسان عطا و مرحمت می‌کند و انسان مدام در حال افزایش است بنابراین اگر انسان احساس اضافه شدن نکند یعنی تحت ولایت الهی نیست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات